Något att hålla sig flytande med
Kollaps
X
-
-

Så dök det upp ett hål med, för leverans av diverse restprodukter.
GöranKommentar
-
-
Nej, det blåste överbord vid senaste stormen.:sarcastic:
GöranKommentar
-

Lite mer av virket i märsarna limmades på plats. Nu får jag snart plocka fram tjärhinken och börja tjära igen.

Skrovet fick sig en behandling med sprutspackel som penslades på plats.
GöranKommentar
-
Med lite tid över från de andra byggena så slipades det lite på skrovet till den här trevliga tingesten......
....och slipades.....
....och slipades....
....och det kommer att fortsätta slipas lite till på andra sidan skrovet och längs med brädgången.
GöranKommentar
-
Med lite hjälp av Mats här i klubben så blev det sista slipat på skrovet!
Nu är det dags att ta och såga fram spygatt öppningarna och sedan skall det målas. 
GöranKommentar
-
Det var så lite så. Tipset som jag har fått av "gubbarna" är att leta upp en båt som du gillar, se till så att det finns spantmallar, och gärna en riggritning och däcksvy. Sedan är det "bara" till att börja skapa.
Jo, jag skall segla den med rc styrning. Och den här typen av segelfartyg behöver ingen avtagbar fenköl för de seglar lika bra utan. Det finns några bilder här i tråden där min skuta ligger i vattnet intill en lite mindre skuta. Lilla syster Mary Ashburner. Den skutan är i skala 1:35 och seglar alldeles utmärkt utan någon extra fenköl.
Den ena av mina vänner här som är så duktiga på det här med seglande modeller, han är mer eller mindre allergisk mot modellfartyg med extra fenkölar. :boxing::secruity::sarcastic:
GöranKommentar
-
Dags att rita vattenlinjen på skrovet. Först vägde jag in skrovet så att vattenlinjen var parallell med bordsytan. Sedan vägde jag in skrovet så att vattenlinjerna på båda sidorna låg lika högt från bordsytan.
Därefter tillverkade jag en distans med en penna fastlimmad på toppen där spetsen på pennan hamnade mittför vattenlinjen. Sedan var det bara till att låta pennspetsen ligga vinkelrätt mot skrovet hela tiden och dra distansen längsmed bordsytan. Och vips...så är vattenlinjen på plats. Dit med maskeringstejp, blanda färgen....två-komponents färg från Holmgrens....och dags att börja kladda...måla heter det visst.
Efter första strykningen.
Det är en underbart härlig mörk, mörk grön nyans. Den ser allt annat än grön ut här på bilderna, men i verkligheten.....
Rodret fick sig en strykning med. Nu skall detta härda i 24 timmar, sedan får det sig en omgång stryk till.
GöranKommentar
-
Andra lagret med färg har målats på plats.
Nu är det bara frågan vilken färg jag skall ha på brädgången och ned till vattenlinjen? Och vilken färg skall vattenlinjemärkningen ha?
GöranKommentar
-
Tack Kurt!
Din 25-öring kommer jag att spara och definitivt använda på nästa skeppsbygge. :thumbup:
GöranKommentar
-
Så har den svarta färgen kommit på plats. Jag valde svart för tydligen så gillade fartygsägarna den färgen på sin fraktskepp.
Nu skall den färgen få härda en längre stund innan det är dags att maskera för den vita vattenlinjen.
GöranKommentar
Kommentar