https://www.rcflyg.se
Nybörjarhelikopter, vilken? - Svenska RC-flygförbundet

Nybörjarhelikopter, vilken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne K
    • okt 2011
    • 26

Jag var ute på AutoPartner och plockade ihop ett litet paket, har dock inte beställt det än eftersom jag vill höra vad ni tycker då ni säkert vet vad som kan vara bu eller bä med sakerna.

Sändare: Futaba 6EX 2.4 Ghz Heli och Flygradio, 1.695 sek.

Mottagare: Multiplex Mottagare RX-5 M-LINK, 729 sek.

Batterier: 2 st. DesirePower 2200mAh V6 3S 20C/40C 219 sek / st.

Eller ska man kanske köpa 2 st. DesirePower 2600mAh 3S 35C V8? Vill ju ha så mycket fun time som möjligt.

Laddare: X-Power B606D AC 12V/220V, 599 sek.

Tack för svaren och länkarn, gillade Elflyg för Dummies-sidan, perfekt för en noob som jag, hehe. Nu måste jag iväg och bygga rättpsyk i Huddinge så vi ses här efter kl 16 igen.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Du kan inte ha olika fabrikat på sändare och mottagare när du kör 2,4 GHz, tyvärr. Var och en har sitt eget system (med nåt enstaka undantag).
      Har du möjlighet ekonomiskt så satsa gärna på en lite mera påkostad/avancerad sändare än 6Ex. Den är rätt begränsad mjukvarumässigt och har liten display så det är inte jämt så lätt att programmera den.
      Beträffande batterier så skall du nog satsa på det lite större batteriet eftersom helin är hyfsat stor.
      Laddaren är troligen en 50 W-laddare vilket fungerar bra med den batteristorlek du använder i denna heli men du kan ladda med max ca: 4 A till en 3S-ack.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• Kennerdahl
        • dec 2010
        • 468

Ursprungligen postat av Danne K
        Jag var ute på AutoPartner och plockade ihop ett litet paket, har dock inte beställt det än eftersom jag vill höra vad ni tycker då ni säkert vet vad som kan vara bu eller bä med sakerna.

Sändare: Futaba 6EX 2.4 Ghz Heli och Flygradio, 1.695 sek.

Mottagare: Multiplex Mottagare RX-5 M-LINK, 729 sek.

Batterier: 2 st. DesirePower 2200mAh V6 3S 20C/40C 219 sek / st.

Eller ska man kanske köpa 2 st. DesirePower 2600mAh 3S 35C V8? Vill ju ha så mycket fun time som möjligt.

Laddare: X-Power B606D AC 12V/220V, 599 sek.

Tack för svaren och länkarn, gillade Elflyg för Dummies-sidan, perfekt för en noob som jag, hehe. Nu måste jag iväg och bygga rättpsyk i Huddinge så vi ses här efter kl 16 igen.
        Det ingår en mottagare med Futaba 6EX så Multiplexmottagaren behövs inte och hade inte funkat. Håller med McRegor, har du råd så köp hellre en T7C eller bättre. Jag är nöjd med min T7C och haft den 2,5 år nu.
        Det blir kanske lite mer drag med V8 acken på 35C och väger bara 30g mer så det är nog helt okej.
        Du va inte intresserad av att spara ett par hundralappar och köpa en vettig laddare av mig då?
        Senast redigerad av Kennerdahl; 2011-10-13, 08:45.
        mvh Kenny

Go big, fly fast, be awsome! :thumbup:
        www.youtube.com/kennerdahl
        www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Danne K
          • okt 2011
          • 26

Ursprungligen postat av McRegor
          Hej,
          Du kan inte ha olika fabrikat på sändare och mottagare när du kör 2,4 GHz, tyvärr. Var och en har sitt eget system (med nåt enstaka undantag).
          Har du möjlighet ekonomiskt så satsa gärna på en lite mera påkostad/avancerad sändare än 6Ex. Den är rätt begränsad mjukvarumässigt och har liten display så det är inte jämt så lätt att programmera den.
          Okej, tack för varningen. Vad gäller ekonomin så är jag nyseparerad och bor i gästrummet hos mor min så man har 10.000 i rena nöjespengar varje månad så nog ska jag kunna göra det. Något du rekommenderar - inom Multiplexeriet? :p Kanske denna: Multiplex COCKPIT SX 2.4, eller var det den här som ni tyckte var bättre, Futaba T7C 2.4G FAAST, är det inkl mottagare eller för det står inget om det i beskrivningen vad jag kan se. :(

Ursprungligen postat av Kennerdahl
          Det ingår en mottagare med Futaba 6EX så Multiplexmottagaren behövs inte och hade inte funkat. Håller med McRegor, har du råd så köp hellre en T7C eller bättre. Jag är nöjd med min T7C och haft den 2,5 år nu.
          Det blir kanske lite mer drag med V8 acken på 35C och väger bara 30g mer så det är nog helt okej.
          Du va inte intresserad av att spara ett par hundralappar och köpa en vettig laddare av mig då?
          http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...901#post259901
          Är alltid intresserad av att spara pengar, men tyvärr så är jag bättre på att spendera dom i mitt fall, hehe. :p Köper gärna din laddare men lönen kommer inte förrän den 25:e så det får bli runt där isf.
          Senast redigerad av Danne K; 2011-10-13, 18:21.

Kommentar

• Kennerdahl
            • dec 2010
            • 468

Jag valde själv mellan 6EX eller T7C när jag börja flyga, blev till slut en T7C violket jag gjorde rätt i tror jag. Redan efter ett år började jag med lite mer avancerade flygplan med klaffar och infällbara ställ så då sprang kanalerna snabbt iväg. Har du massa cash så köp en Futaba FF10 direkt behöver du aldrig byta upp dig.. :sarcastic:

Du får höra om laddaren finns kvar sen då..

Ang Multiplex tycker jag att majoriteten av deras modeller är bra, foamen är klockren!
            Rekommenderar:

* Funjet, snabb kärra som med hobbyking-utrustning flyger fint på 4S för under 1000kr tot.
            * Acromaster, riktigt bra och roligt 3D-flyg, kan du använda samma Lipo:n i som Funcopter.
            * Mentor, stabilt och riktigt bra för en novice.
            Senast redigerad av Kennerdahl; 2011-10-13, 19:29.
            mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej,
              Om du vill hålla dig till Futaba så är det nog deras 8-kanalare som är bästa köpet f n eftersom den bl a är mjukvaru-uppgraderingsbar och jag tror att man är uppe i 14 kanaler just nu... Dessutom sägs det att den skall gå att uppgradera till telemetri vilket knappast Futaba 10C kommer att kunna få. Jag har själv en 10C och det är en bra radio helt klart men deras 8.a är modernare så jag skulle utan tvekan välja den modellen om jag stod i den valsituationen idag.
              Men det finns ju annat än Futaba också...
              Du har själv föreslagit Multiplex men du skall nog välja den i detta utförande med mottagare och inte utan - https://www.autopartner.se/multiplex...542-c-105.aspx
              Gissar utan att kunna detaljerna att den är snarlik Futabas 7-kanalare funktionsmässigt.
              Sen har du ju även Hitec Aurora och några olika Spektrum-anläggningar att välja bland om du skall hålla dig till de lite mera välkända märkena. Graupner har en ny 2,4 GHz-radio också men den är väl trots allt ett lite oprövat kort ännu även om dom sällan brukar göra misslyckade grejor.

Kommentar

• Kennerdahl
                • dec 2010
                • 468

Vill du spara ett par hundralappar till har du ju denna också:
                mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Danne K
                  • okt 2011
                  • 26

Ursprungligen postat av McRegor
                  Du har själv föreslagit Multiplex men du skall nog välja den i detta utförande med mottagare och inte utan - https://www.autopartner.se/multiplex...542-c-105.aspx
                  Gissar utan att kunna detaljerna att den är snarlik Futabas 7-kanalare funktionsmässigt.
                  Det betalar jag gärna för då slår jag ju 2 flugor i en smäll och slipper köpa en mottagare separat, dessutom håller jag mig gärna inom Multiplex eftersom det inte var så smart att blanda olika märken som ni varnade mig för tidigare. Måste ju först lära mig sakerna innan man ger sig på och köper lite värre saker. :p
                  • 2 st. DesirePower 2600mAh 3S 35C V8 - 598,00
                  • 1 st. Multiplex Cockpit SX, 7-kan mottagare - 2 695,00

..och slutligen en laddare om inte Kennerdahl's är kvar vid löning. Något ni rekommenderar på den fronten? :concern:

Vill ju inte stå där och se ut som denna stackare, hehe. :sarcastic:

Kommentar

• Kennerdahl
                    • dec 2010
                    • 468

Vill ju inte stå där och se ut som denna stackare, hehe. :sarcastic:
                    Gillar det där klippet, man ser ju en brandsläckare 3m ifrån under bodert redan 5sekunder in i klippet.. inte lätt när man blir stressad.. :sarcastic:

Ser ut som du får ett bra "startkit" med det där, det som fattas är en bra simulator om du inte redan fixat en?
                    mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Danne K
                      • okt 2011
                      • 26

Vad gäller simulatorn så skulle jag få låna en kompis sådan, bara han får tummen ur ... :sarcastic:

Men vad tror ni om denna (X-Power B606D AC 12V/220V) vad gäller laddare, tänkte isf göra en beställning idag så man har det och kan plocka ut det till nästa helg.

Vad gäller klimatet så har man ju förstått att hösten är här och det bara blir kallare och kallare men undrar iaf om man kan flyga året runt eller om man gör bäst i att undvika det vintertid? För mig så spelar det ingen roll om jag måste vänta till våren för att flyga eftersom jag ändå har planer på att göra om helikoptern lite vad gäller lack, dekaler m.m, vill ju inte se ut som alla andra.. kanske en svensk polishelikopter, hehe.. eller finns det kanske redan en sådan ute och surrar? :icon_lol:
                      Senast redigerad av Danne K; 2011-10-15, 13:31.

Kommentar

• smartz
                        • nov 2010
                        • 2

Du kan prova det här en Walkera Genius CP eller Nine Eagles Solo Pro, de båda är bra för nybörjare, och bra för pengarna

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Ursprungligen postat av smartz
                          Du kan prova det här en Walkera Genius CP eller Nine Eagles Solo Pro, de båda är bra för nybörjare, och bra för pengarna
                          Hej,
                          Ja - nu har ju Danne redan köpt en heli som framgår tidigare i tråden (en Mpx Funcopter) och den blir säkert utmärkt att börja med. Men visst kan man alltid ha t ex en liten NE Solo Pro att lattja med inomhus under vintern.
                          Hälsningar
                          Roger

Kommentar

• Danne K
                            • okt 2011
                            • 26

Ursprungligen postat av smartz
                            Jag kollade faktiskt in Nine Eagle innan jag fick hjälpen med mitt val, men som sagt var så blev det en FunCopter v2 som ska ta sin absolut första tur ute idag. Men tack för tipset iaf.

Kommentar

• jocke1963
                              • dec 2007
                              • 2709

....men undrar iaf om man kan flyga året runt eller om man gör bäst i att undvika det vintertid?
                              Funkar alldeles utmärkt. Det enda som kan vara jobbigt är att man blir så kall om fingrarna.
                              Jag brukar köra med tunna handskar men det blir inte riktigt full känsla i spakarna och är det riktigt kallt fryser jag om fingrarna iaf. Annars finns det ju såna här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11738

Vidare ska man förvara Lipo-ackarna varmt, t.ex i innerfickan, varm bil el dyl, de tappar effekt om de är kalla.
                              (Rimmar iofs lite illa säkerhetsmässigt att förvara dom nära kroppen, men man kan ju ha dom i en brandsäker Lipo-påse)

Annars kan du ju skaffa en av ovan nämnda minihelisar ovan och flyga inomhus, t.ex i nån gympahall. Har du nån rc-flygklubb i krokarna är det ju inte ovanligt att de arrangerar inomhusflygningar vintertid.
                              ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

Arbetssätt...