problem med kablar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NyanCat
    • jul 2012
    • 11

Ursprungligen postat av jocke1963
    Du svarade inte på mina frågor....?

Vill bara "rädda dig" från att inte tröttna på denna roliga hobby som rc-flyg faktiskt är.
    Många som testar själv kraschar gång efter annan och ger upp och säljer sina prylar... :(

Jag har flugit rcplan sen -07 men inte heli, bara i simulator. Trots att jag anser mig hyfsad på plan, tycker jag att det är svårt att flyga heli i simulatorn...många krascher blir det.
    Det lät dock som att du inte frågade utan att du bara sa lycka till :p Jag har som sagt bara flugit mindre helikoptrar, lite i simulator.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Utan flygerfarenhet överhuvudtaget (små leksaksheli räknas tyvärr inte) och utan hjälp med intrimning så är tyvärr dina odds att lyckas inte så stora - som bl a Jocke också konstaterat. "Den som råd lyder är vis" gäller verkligen inom RC-heliflyg. Och jag säger detta av samma orsak som Jocke nämligen att det skall gå bra för dig och att du därmed får blodad tand och stannar kvar inom vår härliga hobby. Dock är det inte så enkelt som det kan verka när man kollar erfarna piloter utan det ligger mycket träning bakom innan man kan flyga hyfsat - och t o m bara det allra första nämligen kunna hovra stabilt.
      Och för att kunna träna måste man bl a ha en heli som fungerar och därför måste den ställas in ordentligt vilket brukar vara en övermäktig uppgift för en som är helt ny inom området. Samt som Jocke också säger - idog träning i simulator. Det är nog ett baskrav för blivande heli-piloter i synnerhet om man inte har någon annan flygerfarenhet överhuvudtaget sen tidigare. Vi som varit med ett tag inom denna hobby har tyvärr sett alltför många heli-nybörjare som tröttnat rätt omgående när man försökt klara allt på egen hand.
      Så sök dig till en klubb och be om hjälp - det är det allra viktigaste rådet tillsammans med att du tränar idogt i simulator.
      Lycka till hälsar
      Roger

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Jag kan hjälpa dig med din fråga men lyssna på Roger och Jocke. Jag säger som Jocke jag har flugit rc-flyg sen 2004 men bara heli i simulatorn. Om jag slår på vind kommer jag aldrig upp i mitt mål, flyg upp, gör lite konster och landa 20 ggr av 20.
        Vid start sätter du ihop batteriet med fartkontrollen. Vid stopp kopplar du loss mellan batteriet och fartkontrollen. Sändaren måste vara i gång hela tiden som mottagaren är igång. Har du tur så är mottagaren redan bunden till sändaren. Annars måste du göra det också. Det går till på olika sätt på olika märken.
        mvh. //Fredrik

Klicka på bilden för större version

Namn: Elektronik-i-heli.jpg
Visningar: 1
Storlek: 23,4 KB
ID: 489845

Edit - glömde gyrot. Gyrot kopplas mellan mottagare och servo för sidoroder.
        se http://www.raptortechnique.com/gyro-hh.htm
        Senast redigerad av freddan_6; 2012-07-05, 09:17.
        fredrik

Kommentar

• NyanCat
          • jul 2012
          • 11

Jag vet att det inte är det lättaste att flyga helikopter, men jag vill först och främst se om den fungerar, sen så kan man flyga i simulator.

Tack för att du visade vars allt skulle kopplas men jag har ett ytterligare problem nämligen att koppla alla kablar i receivern och den ser ut såhär. Klicka på bilden för större version

Namn: SAM_0522.jpg
Storlek: 60,6 KB
ID: 489846

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Tänkte som dig. först testa . det kostade en del. skaffade simmen och började öva sen minskade kostnaderna
            kraftigt.

Ursprungligen postat av NyanCat
            Jag vet att det inte är det lättaste att flyga helikopter, men jag vill först och främst se om den fungerar, sen så kan man flyga i simulator.

Tack för att du visade vars allt skulle kopplas men jag har ett ytterligare problem nämligen att koppla alla kablar i receivern och den ser ut såhär. [ATTACH=CONFIG]30287[/ATTACH]
            ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
            |FPV STUFF|
            |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
            |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
            | DJI Inspire 1 |
            |TERMIK OCH HANG |
            |
            Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
            |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

manual heli: http://www.art-tech.cn/english/pdf/3D-SE.pdf

Manual till din sändare tror jag http://www.art-tech.cn/english/pdf/E...-Manual-EN.pdf
              Kolla sidan 24 i manualen till helin

Klicka på bilden för större version

Namn: servo.jpg
Storlek: 28,2 KB
ID: 489847
              fredrik

Kommentar

• NyanCat
                • jul 2012
                • 11

Tack för hjälpen, fick nästan igång den, men jag insåg att det är smartare om man tar den till en rc-klubb som kan hjälpa mig med allt. Men tack iallafall för den hjälp jag har fått

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Bra där!
                  Återkom gärna hur det går sen..
                  ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

Arbetssätt...