Att bygga en RC-helikopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PinDuke
    • jun 2012
    • 494

Mycket lättare att få plats med all elektronik och att justera balansen på en H jämfört med en X.
    Det blir fort trångt på en X medans en H erbjuder plats i överflöd.

Kommentar

• Flygfantast
      • dec 2012
      • 18

Exakt, lite så jag tänkte. Sen känns det som att man kan arbeta lite mer obehindrat med H-quad så det blir nog den. MEN det absolut viktigaste nu är att jag får med en intressant infallsvinkel, exempelvis vilka kunskaper krävs för att kunna bygga en multicopter, vad avgör lyftkraften etcetera.. Ös på med idéer!

Kommentar

• Flygfantast
        • dec 2012
        • 18

Okej, jag tänkte börja med att göra en ritning för mitt bygge. Finns det några grundläggande anvisningar som jag ska ta hänsyn till? Alltså, hur ska jag veta jag vilka delar som passar till mitt bygge?
        För övrigt vore det vore coolt att kunna räkna ut rotorernas lyftkraft om man vet deras dimensioner och hur många varv per sekund de roterar, men det är kanske inte så lätt som jag föreställer mig.

Kommentar

• PÖ
          • maj 2007
          • 499

Här får man reda på allt som är värt att veta

Kommentar

• Flygfantast
            • dec 2012
            • 18

Ursprungligen postat av PÖ
            http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

Här får man reda på allt som är värt att veta
            Najs! Finns det något särskilt jag ska tänka på när jag gör en ritning?

Kommentar

• SteffeB
              • jun 2011
              • 888

Sv: Att bygga en RC-helikopter

En bra fundering för dig är dokumentera vad som gör att vissa multicoptrar flyger 6 minuter när andra kan flyga en timme.

Hur väljer man motor. Hur väljer man propeller. Hur påverkas flygtiden av att ha strömlinjeformade armar kontra fyrkantiga. Hur mycket av totalvikten ska utgöras av batterivikt för att den ska flyga så länge som möjligt o.s.v.

Kommentar

• sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

Här är exempel på ett billigt fungerande styrkort som programmeras via LCD-display. All programvara för trikopter, quadrokopter (+ x och H) och många fler multirotorinställningar finns färdigt i kortet. Med auto-level aktiverad blir quaden riktigt stabil. På kortet ser du också hur motorerna ska rotera vid olika konfigurationen. Detta syns på LCD-displayen. Jag är nog ändå glad över att jag hade flugit RC-helikopter innan jag började ställa in och konfigurera min quad. Att hitta en bra simulator att öva på lönar sig nog om du ska klara av att flyga utan att krascha.
                http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html

Kommentar

• sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

Kommentar

• Flygfantast
                    • dec 2012
                    • 18

Ursprungligen postat av SteffeB
                    En bra fundering för dig är dokumentera vad som gör att vissa multicoptrar flyger 6 minuter när andra kan flyga en timme.

Hur väljer man motor. Hur väljer man propeller. Hur påverkas flygtiden av att ha strömlinjeformade armar kontra fyrkantiga. Hur mycket av totalvikten ska utgöras av batterivikt för att den ska flyga så länge som möjligt o.s.v.
                    Exakt sådana här frågor är jag ute efter att svara på. Hur ska jag gå tillväga för att kunna svara på dessa frågor? (Jag vill gärna kunna utreda det här själv med olika beräkningar och inte få alla svar från någon annan).

Kommentar

• Flygfantast
                      • dec 2012
                      • 18

Ursprungligen postat av sundqvistjohan
                      Här är exempel på ett billigt fungerande styrkort som programmeras via LCD-display. All programvara för trikopter, quadrokopter (+ x och H) och många fler multirotorinställningar finns färdigt i kortet. Med auto-level aktiverad blir quaden riktigt stabil. På kortet ser du också hur motorerna ska rotera vid olika konfigurationen. Detta syns på LCD-displayen. Jag är nog ändå glad över att jag hade flugit RC-helikopter innan jag började ställa in och konfigurera min quad. Att hitta en bra simulator att öva på lönar sig nog om du ska klara av att flyga utan att krascha.
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html
                      Jag har haft ett par RC-helikoptrar tidigare så på den fronten är jag nog hyfsat safe.
                      Däremot har jag ingen aning om hur man installerar styrkort men det verkar som att det redan finns standardinställningar (för H-quad bland annat). Vad ska jag tänka på när jag väljer receiver (så att den är kompatibel med styrkortet)?

Kommentar

• PinDuke
                        • jun 2012
                        • 494

Mottagaren bör ha 6 kanaler annars är det inte mycket att fundera på och den skall vara kompatibel med sändaren, kompatibilitet med styrkortet är inget problem.

Kommentar

• PÖ
                          • maj 2007
                          • 499

Sv: Att bygga en RC-helikopter

Om du skaffar en fc som stödjer cppm så kan det ju vara smidigt om mottagaren också gör det. Då behövs bara en kabel mellan fc och mottagaren

Kommentar

• SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

Exakt sådana här frågor är jag ute efter att svara på. Hur ska jag gå tillväga för att kunna svara på dessa frågor? (Jag vill gärna kunna utreda det här själv med olika beräkningar och inte få alla svar från någon annan).
                            Ett sätt är att helt enkelt prova sig fram. Vet du t.ex. hur mycket din multicopter väger och delar det med antal proppar du ska ha så vet du ju hur mycket drag som behövs i varje motor för att den ska hovra. Köp en kraftig motor bygg en enkel testrigg med en våg. Prova sedan propellern vid olika varvtal och för in strömförbrukning (mAh/min ??)samt dragkraft i ett diagram. Då ser du vid vilket varv propellern är som effektivast. Jämför sedan olika proppstorlekar samt stigning på dessa för att få fram vilka flygtider du kan uppnå vid olika laster på multicoptern!

Såhär kan en testbänk se ut: http://www.youtube.com/watch?v=xz7QVw9G29Q

...Och du! Tänk säkert, det här är inga leksaker!! Inga huvuden jäms med propellrarna, de kan explodera om du har otur! Sätt även fast testriggen ordentligt!

Inte vet jag om du kan behöva 2 motorer. Kanske en högvarvig och en lågvarvig beroende på hur stort spann i proppstorlek du vill ha på dina tester.

Kommentar

• SteffeB
                              • jun 2011
                              • 888

En idé är att du kanske lägger upp det såhär. Del 1, testa proppar och jämför effektivitet vid olika storlek samt stigning. Del 2. Fråga någon på forumet om du får låna data på deras multicoptrar hur mycket den drar vid hovring.

Fråga gärna innan du beställer multicopterdelar om du nu gör det. Det blir lätt dyra felbeställningar. Tror att du vill sikta in dig på billiga grejor typ Turnigy 9xR radio, motorer, ram och fartreglage ifrån RcTimer. Du kommer ändå hamna på en skön slant i slutändan.

Kommentar

• Flygfantast
                                • dec 2012
                                • 18

Ursprungligen postat av SteffeB
                                Ett sätt är att helt enkelt prova sig fram. Vet du t.ex. hur mycket din multicopter väger och delar det med antal proppar du ska ha så vet du ju hur mycket drag som behövs i varje motor för att den ska hovra. Köp en kraftig motor bygg en enkel testrigg med en våg. Prova sedan propellern vid olika varvtal och för in strömförbrukning (mAh/min ??)samt dragkraft i ett diagram. Då ser du vid vilket varv propellern är som effektivast. Jämför sedan olika proppstorlekar samt stigning på dessa för att få fram vilka flygtider du kan uppnå vid olika laster på multicoptern!

Såhär kan en testbänk se ut: http://www.youtube.com/watch?v=xz7QVw9G29Q

...Och du! Tänk säkert, det här är inga leksaker!! Inga huvuden jäms med propellrarna, de kan explodera om du har otur! Sätt även fast testriggen ordentligt!

Inte vet jag om du kan behöva 2 motorer. Kanske en högvarvig och en lågvarvig beroende på hur stort spann i proppstorlek du vill ha på dina tester.
                                Vad menar du med "proppar"?
                                Jag förstår principen iaf med testrigg och det är ju ett smart system. Men då får man alltså fram dragkraften som rotorerna orsakar beroende på varvtal och sen antar jag att jag ska försöka hitta ett samband mellan dragkraft och strömförbrukning (kopplar man in en amperemeter då?). På så sätt vet jag hur mycket ström batterierna måste förse motorn med. Har jag förstått det hella rätt?

Kommentar

Arbetssätt...