Kavan Alouette 2 el-motor
Kollaps
X
-
Det sitter väl en vanlig centrifugalkoppling mellan motorn och drivning/rotoraxel. Den slirar ju i lägre fart på motorn för att man skall kunna starta och köra den på tomgång utan att rotorbladen skall snurra. Sen när man gasar på motorn så greppar kopplingen och då blir ju effekten likadan som om motor och drivning/rotoraxel vore fast förbundna. Eftersom det är en fixed pitch-heli så är det sen motor/rotor-varvet som styr lyftkraften. Om du har möjlighet så besök en klubb - har du tur så finns där nån som flyger förbränningsmotordriven heli så kan du studera lite bättre hur det fungerar.
RogerKommentar
-
Men det är väl de flesta mindre (mindre i eran storlek iaf) som har fixed pitch? Så det är väl inga problem att ersätta en förbränningsmotor med en el, bara man får specifikationerna någorlunda rätt?Det sitter väl en vanlig centrifugalkoppling mellan motorn och drivning/rotoraxel. Den slirar ju i lägre fart på motorn för att man skall kunna starta och köra den på tomgång utan att rotorbladen skall snurra. Sen när man gasar på motorn så greppar kopplingen och då blir ju effekten likadan som om motor och drivning/rotoraxel vore fast förbundna. Eftersom det är en fixed pitch-heli så är det sen motor/rotor-varvet som styr lyftkraften. Om du har möjlighet så besök en klubb - har du tur så finns där nån som flyger förbränningsmotordriven heli så kan du studera lite bättre hur det fungerar.
Roger
McRegor svarar bra på hur det fungerar!Kommentar
-
"Riktiga" RC-helisar har ju aldrig fixed pitch numera. Problemet för dig är nog att träffa rätt med motorn och få ihop elektroniken så att den blir flygbar. Samt att det som nån sa inte finns reservdelar att få tag i - närmast ett måste inom heli-världen. Sen skadar det nog inte att läsa på en hel del om RC-helisar och hur dom fungerar.
Eftersom vi talar om gamla helisar så kan du ju leta t ex denna bok på nåt bibliotek - http://www.bokus.com/bok/97891854969...a-helikoptrar/
RogerKommentar
-
Grejen är att jag inte tänkt flyga den som "hela tiden" utan bara få den flygande igen. Om än för en kort stund."Riktiga" RC-helisar har ju aldrig fixed pitch numera. Problemet för dig är nog att träffa rätt med motorn och få ihop elektroniken så att den blir flygbar. Samt att det som nån sa inte finns reservdelar att få tag i - närmast ett måste inom heli-världen. Sen skadar det nog inte att läsa på en hel del om RC-helisar och hur dom fungerar.
Eftersom vi talar om gamla helisar så kan du ju leta t ex denna bok på nåt bibliotek - http://www.bokus.com/bok/97891854969...a-helikoptrar/
Roger
Så får hoppas farsan kan fixa det som går sönder. Eller ja, det är ju hans jobb så
Har en äldre dragonfly (inte på hästlängder lika gammal som alouetten) så det mesta kan jag. Men nu när det kom upp i den här storleken och så ville jag bara vara säker på ungefär vilken motor jag ska köpa.
Ska kolla efter boken!Kommentar
-
Elhelikoptrar har ingen centrifugalkoppling men det är möjligt att du kanske kan få det att lira.
Finns väl några mikrohelikoptrar som kör fixed pitch men vad jag vet så kör alla med borstade motorer.
Frågan är hur escen kommer att hantera att köras i dellast då den antagligen kommer bli jäkligt varm.. man brukar köra escen på ca 80% för att ha lite headroom för varvtalsregulatorn men inte bygga för mycket värme i FET kretsarna.
Sök lite på AFW (active freewheeling) så kanske värmeproblematiken klarnar.
Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2Kommentar
-
Vad är det för för/nackdelar med fixed pitch?Elhelikoptrar har ingen centrifugalkoppling men det är möjligt att du kanske kan få det att lira.
Finns väl några mikrohelikoptrar som kör fixed pitch men vad jag vet så kör alla med borstade motorer.
Frågan är hur escen kommer att hantera att köras i dellast då den antagligen kommer bli jäkligt varm.. man brukar köra escen på ca 80% för att ha lite headroom för varvtalsregulatorn men inte bygga för mycket värme i FET kretsarna.
Sök lite på AFW (active freewheeling) så kanske värmeproblematiken klarnar.
Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
Escn kör jag såklart med en lite starkare än vad som behövs.
Ska söka nu och se om jag får reda på något!Kommentar
-
Med fixed pitch har huvudrotorbladen fast vinkel och du måste ha en motor som har rätt rpm-spann och kraft så helin orkar lyfta och hållas flygande. För lite varv/ork, helin lyfter inte. Tvärtom, helin petar iväg. Ju mer varv, desto snabbare stiger den. Rätt motor = flyger fint. =)
Vad har originalmetanolmotor för varvtalsspann?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Det är det jag inte vet och kom hit för att fråga. Någon skrev vilken originalmotorn var men hittade ingen info om den. Kan el helt OK men inte metanolmotorer.Med fixed pitch har huvudrotorbladen fast vinkel och du måste ha en motor som har rätt rpm-spann och kraft så helin orkar lyfta och hållas flygande. För lite varv/ork, helin lyfter inte. Tvärtom, helin petar iväg. Ju mer varv, desto snabbare stiger den. Rätt motor = flyger fint. =)
Vad har originalmetanolmotor för varvtalsspann?
Men jag ska nog kunna reglera hastigheten genom storleken på hjulen som remmen sitter i.
Men visste jag orginalmotorns varvtal vore det ju det optimala.
Det hade jag förresten räknat ut, bara det att jag inte visste att set hette fixed pitch!
Kommentar
-
Finns väl inte mycket till fördelar förutom något enklare rotorhuvud, annars är de mycket mer begränsande i flygningen
Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2Kommentar
-
Det är det jag inte vet och kom hit för att fråga. Någon skrev vilken originalmotorn var men hittade ingen info om den. Kan el helt OK men inte metanolmotorer.
Men jag ska nog kunna reglera hastigheten genom storleken på hjulen som remmen sitter i.
Men visste jag orginalmotorns varvtal vore det ju det optimala.
Det hade jag förresten räknat ut, bara det att jag inte visste att set hette fixed pitch!
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:Kommentar
-
Bingo! Tack!
Ska kolla runt lite nu.
Hmm om man kör med 6cell batteri borde man ju ha en kv på lite under 1000? Eller?
Ni får gärna länka ungefär vilken så vet jag att jag är på rätt spår!
Jo, men som sagt, ska bara få upp den i luften och hovra omkring lite
Så borde inte vara något problem!
Kommentar
-
Om man räknar baklänges efter varvtalspecen för orginalmotorn så borde du ligga på ett KV runt 700-750 på 6S för att inte behöva ändra utväxlingen (förhoppningsvis). Problemet är att hitta en lämplig motor därikring som samtidigt inte är för stor och tung då KV i de trakterna brukar betyda 10S 600 storlek på helikoptern.
För att hålla den relativt lätt så kolla efter motorer i liknande storlek som Scorpions 4015 serie och ifall du inte hittar någon med skapligt rätt KV så får du börja kolla på att bygga om drivlinan (mindre/större beltpulley)Kommentar
-
Hmm. Jo det är sant. Däremot är motorerna idag mycket mer effektiva än de för 30 år sedan så tvekar att vikt är ett problem.Om man räknar baklänges efter varvtalspecen för orginalmotorn så borde du ligga på ett KV runt 700-750 på 6S för att inte behöva ändra utväxlingen (förhoppningsvis). Problemet är att hitta en lämplig motor därikring som samtidigt inte är för stor och tung då KV i de trakterna brukar betyda 10S 600 storlek på helikoptern.
För att hålla den relativt lätt så kolla efter motorer i liknande storlek som Scorpions 4015 serie och ifall du inte hittar någon med skapligt rätt KV så får du börja kolla på att bygga om drivlinan (mindre/större beltpulley)
Min pappa kan svarva/fräsa om beltpulley så jag får i den storlek jag vill
Edit: värt att till lägga är att helikoptern kommer väga runt 3 kg med batteri och allt.Kommentar

Kommentar