Nästa Vintage-helikopter, vad ska jag skaffa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Halcon
    • jun 2006
    • 512

Min första Heli-Baby är från 1975 och har en Webra 6,5cc.....du menar kanske Heli-Boy?

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Ja, jag mena Mini-Boy.
      Den mindre Heli-Baby, den var ju en goding, två i klubben jag var med i mitten 1970-talet hade varsin Heli-Baby, och det var nog 1975 de skaffa sina för de köpte den precis när den kom ut på marknaden.
      /Bo
      Senast redigerad av bem; 2020-01-08, 09:41.

Kommentar

• Halcon
        • jun 2006
        • 512

Det inte lätt att hålla reda på vilken som är vilken, finns ju dessutom en Mini-Boy oxå....!!
        Men ingen Mini-Baby så vitt jag vet........
        Heli-Baby
        Super-Baby (med collective huvud, föregångare till Mini-Boy)
        Mini-Boy
        Heli-Boy
        Heli-Star
        är dom jag känner igen som jag har eller har haft.

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

Bra Halcon att du påpeka namnen, lätt att blanda ihop. Schlüter släppte ju nya helikotrar i en strid ström under 1970-80 talen, några med snarlika namn.
          /Bo

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Måste se om det är .60 i den, tyckte den inte var så stor.

Omålning eller inte... hm.
            Färgen är lite sliten här och där och måla om den i guld vet jag inte om känns som ett måste eftersom det inte är originalfärg, så kanske jag målar om. Men jag tror allt är målat på insidan så det blir väl att måla utsidan denna gång, men då far alla klistermärken. Jag vet inte om jag målar huven och tex bommen samma färg heller, kan vara svårt hitta färg som funkar på aluminium och mjuka lexanhuven?

Huven är hel förutom en några cm lång spricka på undersidan och så är det hål uppskuret för att komma åt gyro-gain-grejerna.

Motorn måste jag kolla upp, jag lade den lite åt sidan nu medans jag gör klart en annan heli som blir klar ikväll eller i morrn. :-)

Ljuddämparen, jag hade planer på "polera" den ren. Men den kanske var skrovlig i ytan, måste kollas först. Tack för tipset! Nånstans läste jag om att använda något annat istället för glykol, just pga lukten. Men vad var det? Diskmedel? Vilken temp ska man koka i? Ljuddämparen har bruna fläckar överallt.

Skulle vara kul veta lite närmare när den är tillverkad. Eller under vilka år de gjordes.

Men dom där namnen!! Va förvirrande lika dom blir. Måsta kolla manualen på min nu och se vad det är och det är en Mini-Boy, det står det även på klistermärket på huven. :-)

Det blir väl nån sorts tråd som någon av dessa jag fixat förr:
            Kyosho Concept 30 SE 1988: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=74&t=3383
            Kyosho Concept 30 DX 1988: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=74&t=12118
            Kalt 60 Baron Long Ranger 1983? (1988 var den köpt): http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=74&t=9364
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• bem

• apr 2009
              • 1643

I den här tråden på SMF, Svenskt Modellflyg, finns lite tips t ex koka motordel som ljuddämpare osv i vatten med Via Color pulvertvättmedel (30ml pulver i runt 2 liter vatten, grytan nätt och jämt kokande):

Personligen har jag endast använt glykolmetoden i sjundande (knappt det) ren glykol så det är det enda jag kan uttala mig med säkerhet om att det funkar utmärkt. Men det kan behöva ligga i det varma sjudande glykolbadet (utomhus) i rätt många timmar innan allt brunt ricinolje-geg lossnat.

Ugnsrengöring borde funka?

Kanske kan VHT "Strip Fast" funka? Bara prova på en bit och se vad som händer:

/Bo
              Senast redigerad av bem; 2020-01-10, 15:48.

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Hm, måste väl skaffa en fristående spisplatta i så fall. Eller vad har ni för grejer?
                Tog ett gäng bilder på den idag, ska titta närmare på specifikationer och få till nån renoveringstråd vid tillfälle.

Kommentar

• LowPass
                  • sep 2016
                  • 171

För er andra som också är sugna att renovera så här jag en Mini-Boy som jag tänker sälja. PM:a mig i så fall.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20191104_233506.jpg
Visningar: 2
Storlek: 64,4 KB
ID: 511746
                  (Ursäkta trådkapningen.)

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Inga problem LowPass! :-)
                    Jag kan vara sugen på din heli, fast jag redan har en... men det är väl efterfrågan på renoverade som jag inte vet hur är, än.

Här är i alla fall lite bilder på mitt åbäke! :-D Ska se hur jag gör med målning mm.
                    (och renoveringstråden: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=74&t=13559 )

Kommentar

• Halcon
                      • jun 2006
                      • 512

Ska bli roligt att följa - själv letar jag efter en Kavan Jet Ranger hel eller delar att få sätta tänderna i.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                        • 1643

Den ser ju fin ut om man tänker bort dammet.
                        Ser att det står OS Max på sidan av motorn i en bild.
                        Ser också bland papperen info om "INSTRUCTIONS FOR O.S. TYPE 40C AUTOMATIC CARBURETTOR"
                        I den instruktionen står det
                        O.S. MAX-46FX-H RING helicopter engine, incorporates an automatic mixture control device which ensures that the engine receives a correctly balanced mixture of fuel and air at all throttle settings. It ensures steady revolutions and a smooth response for reliable helicopter ascent and descent.

Kanske det är en sån motor i din helikopter då?

/Bo
                        Senast redigerad av bem; 2020-01-13, 16:30.

Kommentar

• Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

Troligen är det INTE en FX-motor i Ålännings helikopter då den inte fanns i början av 80-talet. Mer sannolikt är att motorn är en .61 FSR. Det skulle kunna ha varit en .50-motor, men jag vill minnas att den varianten hade vevhuset gjutet i ett stycke medan motorn på bilden tycks ha delat vevhus. Om mitt antagande stämmer är förgasaren en 7B. Bra grejor :-)

Kommentar

• LowPass
                            • sep 2016
                            • 171

Troligaste är väl en OS MAX 40?

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Kavan Jet Ranger... mmmmumma. :-) Jag hade hellre valt en "skalahelikopter" istället för pinne-o-bubbla, men det kommer fler tillfällen.

Dammet ska nog bort inom nån dag. Bara för att det inte ska bli så smutsigt när jag plockar ner den. :-D

Motorn har jag nu kollat och det är en OS Max 40SR. Så mycket mer ser jag inte just nu, grejer i vägen. Brukar vara nån stansad nummer på ena motorfästet. Så det kanske inte är originalmotor?

Jag fick höra att helikoptern köptes begagnad i början på 80-talet, från Åbo i Finland till Åland. Provades flygas utan gyro då men näe och sen for den vidare till dennes granne som inte heller flugit den, tros det, men den fick gyro i alla fall, vet ej årsmodell på det. Sändaren är såld på en lokal RC-firma här på Åland på 70-talet, butiksinnehavaren som fortfarande flyger, som jag också känner. Kul med lite bakgrundsfakta.

Står en Freewing Avanti S 80mm på det byggbordet en tag till, sen ska det donas på reliken.

Kommentar

Arbetssätt...