Första helikoptern

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brauer
    • jun 2006
    • 316

jämförelsen med flygplan tycker jag är helt irrelevant då helisar kräver betydligt mer kunskap om mekaniken. För flygplan gäller ju ofta "allt med tillräckligt stor motor flyger". Det man måste förstå är att precisionen i små helisar alltid är sämre än i större. Punkt. Detta får konsekvenser som man kanske inte är beredd på när man bara kännt på ett rotorblad en eller två gånger.
    En felinställd heli lyfter inte ens.
    Är du osäker skulle jag rekommendera en simulator först och främst, det är den billigaste investeringen och då kan du träna obegränsat och dessutom känna på flygplan.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

Kommentar

• Skyraider
      • dec 2006
      • 10

Hej Cribba!

Det är jag som är polarn Ekis skrev om. Jag vill gärna dela med mig om de erfarenheter jag hittills skaffat mig om heliflygning. Jag köpte innan jul en Honey Bee fp. Första försöket med att få upp den i luften var ingen hit. Jag har flugit modellflygplan sen 1978 och det känner jag att jag behärskar men detta var nåt helt annat. Efter samtal med Ekis började jag kontrollera Honey Been och konstatera att tyngdpunkten låg fel. Om man fäste batteripacketet enligt tillverkaren så blev helikoptern baktung. Jag flyttade således fram batteripacken då den kom att hamna mitt emellan främre lanställsbenen och då blev tyngdpunkten rätt. Efter ytterliggare flygförsök så lyckades jag hovra helikoptern och enligt min mening var den helt annorlunda att flyga nu. Jag har i stort sett flugit varje dag sen efter jul och tycker nu att det funkar helt ok, men det är min uppfattning. Jag tror faktiskt att det är en bra träning med den helikoptern. Reservdelarna blir man knappast ruinerad på. Ang tyngdpunkten på Honey Been så ska den ligga ungefär i rotoraxeln, gärna något framtung, det har visat sig funka bra för mig. det är faktiskt riktigt roligt när man känner att man kan behärska den lille rackarn. Jag har säkert varit i luften med Honey Been i minst 20 timmar. Man flyger i ca 10 min och laddar i 2 tim, sen kan man flyga igen. Och detta är med originalacken. MVH Kjell-Åke Jönsson

Kommentar

Arbetssätt...