Fråga angående Tull och Hobbyking
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Ajdå, nu har jag inte beställt nått detta år från hobbyking. Men förra året så ifrågasatte jag avgiften jag fick påslagen på paket från USA (USPS) och då hänvisade dom till ett avtal dom hade med USPS. Men det är möjligt då att dom fått igenom det på alla utrikesförsändelser. Men hursomhelst , om man slår ut den summan på antal prylar man beställer så gör man i det stora hela en riktigt bra affär.
//MatteKommentar
-
Extra avgift av Posten!
Hej!
Idag fick jag två paket från HobbyKing, det ena deklarerat 27 dollar gick igenom utan svenska pålagor.
Det andra som var deklarerat med varor för 94 dollar åkte jag att betala extra för.
Specifikation från Posten
Tull/moms: 153,00 SEK
Postens avgifter: 100,00 SEK
- Jag säger inte något om Tull/moms, men 100 kronor extra i avgift av Posten! :upset:
Nåväl...
/LasseKommentar
-
Man kan ju gissa att posten är tullverkets enteprenör som förättar ärendet. Man kan undra varför generellt de tar paket med högre värden när deras avgift är fast på 100kr. Får de provision i form av procent av värdet tro? Eller slipper de klagomål i en större grad när avgiften blir 10% istället för säg 100% av försändelsens värde?Hej!
Idag fick jag två paket från HobbyKing, det ena deklarerat 27 dollar gick igenom utan svenska pålagor.
Det andra som var deklarerat med varor för 94 dollar åkte jag att betala extra för.
Specifikation från Posten
Tull/moms: 153,00 SEK
Postens avgifter: 100,00 SEK
- Jag säger inte något om Tull/moms, men 100 kronor extra i avgift av Posten! :upset:
Nåväl...
/LasseKommentar
-
Precis så är det enligt den förklaring jag fick av Posten för något år sedan när jag frågade om detta.
Avgiften på 100 kr har inget med frakten att göra utan är en avgift för att hantera tullärendet.Kommentar
-
Av 11 levererade order i år från HK så är det endast 1 som jag har fått tull/moms/avgift för. Det var min första beställning, en Bixler mm. på ca 2kg och ett faktiskt värde på 115$.
Därefter har jag fått igenom en del olika order, mest mindre men även radioutrustning ca 2,5kg 235$ - utan tull/moms.
Det är helt enkelt postens Lotto om du får lite extra avgifter eller inte.
Brukar deklarera det som garanti/reservdelar (rätt sant i alla fall).Kommentar
-
Då jag frågade, då det i början endast blev pålagt på USPS paket så svara dom att det var för inrikesfrakten.
//MatteKommentar
-
Hej igen!
Exakt så här står det på Postens meddelande som satt utanpå paketet i plastficka:
-------------------------
SPECIFIKATION BREVFÖRSÄNDELSE FRÅN UTLANDET
Postens avgifter:
Speditionsavgift, typ 1 __ -_80.00
Moms på Postens avgifter__ 20.00
Summa Postens avgifter ---100.00
Tullverkets avgifter:
Tull-ID AM060XXXXX
Mervärdesskatt __________ 153.00
Summa Tullverkets avgifter -153.00
Att betalas vid utlämning totalt: 253.00
-------------------------
Trevlig kväll
/LasseKommentar
-
Lassekar, hur länge fick du vänta på ditt paket efter det fastnade i tullen?
Jag gjorde en beställning från HobbyKing 24/7, i måndags (4 dagar sen) kom det till Malmö och sedan har det inte hänt någonting:
Tolkar det som att tullen ska inspektera, men hur länge måste man typiskt vänta?
Vill ju börja bygga min hexa i helgen! :icon_sad:
Kanske var dumt att göra en såpass stor beställning, landade på $350 och 3kg.Kommentar
-
Lassekar, hur länge fick du vänta på ditt paket efter det fastnade i tullen?
Jag gjorde en beställning från HobbyKing 24/7, i måndags (4 dagar sen) kom det till Malmö och sedan har det inte hänt någonting:
[ATTACH=CONFIG]40250[/ATTACH]
Tolkar det som att tullen ska inspektera, men hur länge måste man typiskt vänta?
Vill ju börja bygga min hexa i helgen! :icon_sad:
Kanske var dumt att göra en såpass stor beställning, landade på $350 och 3kg.
De brukar skicka ut ett brev efter ett par dagar där de ber om kvitto. Sen mailar du tillbaka för snabbast lösning. Då tar det ca 1 vecka i arbetsdagar totalt och kanske en och en halv vecka i praktiken om du har tur.
Hur mycket du beställer spelar ingen roll, förfarandet är det samma ändå
Kommentar

Kommentar