Vid köp från utanför EU

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeteriÅseda
    • nov 2012
    • 41

Vid köp från utanför EU

Har bara en fundering eller om det är någon som försöker lura
    mig beställde lite prylar från Hobbyking och har betalat via Pay Pal
    sem enligt mail har skickat prylarna..... men nu kommer det en
    faktura från transportbolaget på skatt och moms vilket
    ju kan vara helt rätt fast de avgifterna brukar man ju få betala
    när man hämtar ut försändelsen......enligt fakturan är det skatt och moms för
    EU regionen och man skall inte behöva betala nåt mer......
    har bara aldrig råkat ut för detta förfarandet innan......
  • PatrikE
    • okt 2010
    • 609

Har hänt mig 2 ggr.
    UPS brukar göra så.
    || MultiWii Airplane Setup ||
    || RTH Med MWii Ariplane ||
    || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• PeteriÅseda
      • nov 2012
      • 41

Ursprungligen postat av PatrikE
      Har hänt mig 2 ggr.
      UPS brukar göra så.

OK då är det väl kanske i sin ordning då

Kommentar

• gamlingen
        • jan 2012
        • 165

Hejsan! Var inte ängslig du får paketet direkt till din dörr 3 dagar efter bet.Jag gjorde som jag brukar tryckte på gift då uttages ej tull o moms, beställde en Tiger moth, radio,ackar,laddare, och lite mer krafs som julklapp åt mig själv. Då hände detta,förmodligen blir paketet lite tungt och mycket pengar, jag bet fakturan 3 dagar senare kom stor svart bil med firmatext UPS och lev paketet vid dörren utan kostnad service kallar jag det lycka till o god jul Mvh B-Å

Kommentar

• PeteriÅseda
          • nov 2012
          • 41

Ursprungligen postat av gamlingen
          Hejsan! Var inte ängslig du får paketet direkt till din dörr 3 dagar efter bet.Jag gjorde som jag brukar tryckte på gift då uttages ej tull o moms, beställde en Tiger moth, radio,ackar,laddare, och lite mer krafs som julklapp åt mig själv. Då hände detta,förmodligen blir paketet lite tungt och mycket pengar, jag bet fakturan 3 dagar senare kom stor svart bil med firmatext UPS och lev paketet vid dörren utan kostnad service kallar jag det lycka till o god jul Mvh B-Å
          ok bara att pynta då......

Kommentar

• gamlingen
            • jan 2012
            • 165

JaJa men

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

även fedex brukar göra så när man beställer från staterna

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                även fedex brukar göra så när man beställer från staterna
                Även Ica och Hemköp här i byn lägger på moms på sina priser trots att jag hävdar att det är en gåva jag köper.

Kommentar

• StarvinMarvin
                  • maj 2011
                  • 315

Tjena! Jag tänkte passa på att flika in med en fråga angående tull o moms.. Jag brukar ofta beställa från HK i hongkong och skriver alltid in "gift" och brukar även skriva ner värdet en smula.. men varje gång får jag en kostnad då jag hämtar ut paketet på Icas postutlämning här i byn. Brukar vara ca 150kr oavsett hur stort tungt eller dyrt det varit.. Det står "tull o moms" men är det tull o moms eller bara någon frakt som posten tar ut inom sverige?? altså stockholm till bushvishan?
                  MVH // Matte

Kommentar

• Flahultarn
                    • jan 2012
                    • 489

Om sändningen "fastnar" och påförs avgifter tar posten en schablonavgift på 100:- det därutöver är tull och moms.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Det är en fast avgift (ca: 100 kr) sen 25 % moms på det deklarerade beloppet (inkl ev fraktkostnad). Tull-avgift har jag aldrig råkat ut för - bara momsen + den fasta avgiften.
                      //Roger

Kommentar

• PeteriÅseda
                        • nov 2012
                        • 41

Ville ju igentligen bara veta om jag höll på att bli lurad när det kom faktura på mail avseende tull o moms men det verkar ju vara i sin ordning får väl betala i morgon och vänta

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

Ursprungligen postat av henke2
                          Även Ica och Hemköp här i byn lägger på moms på sina priser trots att jag hävdar att det är en gåva jag köper.
                          Tror alla är medvetna om detta, jag vet att du är duktig på mycket men snälla lägg din kunskap i trådar som kan hjälpa folk istället.

//mcgreg

Vet inte vart jag fått det ifrån men har för mig att varor under 1000kr kan man slippa momsen på ?
                          Har heller aldrig fått någon kostnad på saker under 1000 men på ett antal över.

Åkte på momsen från gopro nu när jag köpte min hd3black det va lite surt. men räknar alltid med
                          att få betala den när jag köper sen är det en bonus om man slipper.

senast jag köpte en klarade jag mig, handlar nog mest om vem som kollar grejorna i tullen.

Kommentar

• StarvinMarvin
                            • maj 2011
                            • 315

Vad är det som gör att vissa varor "fastnar" i tullen?? Är det att man skrivit ner värdet för mkt eller?? Och jag har också hört nått att allt under 1000kr eller 500kr ska vara momsfritt?? gäller inte det längre?

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

@simon: Såvitt jag vet finns det ingen gräns på 1000 kr. Om du har grejor med dig in efter en utlandsresa tror jag det finns ett fribelopp men inte om du skickar efter via posten el liknande. Sen är det väl rent praktiskt så att är värdet lågt så är det min erfarenhet att man oftast slipper moms och annat. Det går säkert att hitta dokument som beskriver regelverket om man letar lite.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...