Dieselbränsle

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stradivarius
    • maj 2026
    • 2

Dieselbränsle

Någon som har tips var man kan komma över dieselbränsle (dvs ether, fotogen och ricinolja)
    Helst bara ether då övriga ingredienser finns hemma men även färdigblandad om ni har några tips?
  • Thomas

• jun 2006
    • 7681

Hellsens Hangar har nog sådant.

Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
      • jan 2023
      • 123

Hej,

I vår klubb, som har många linflygare, används en hel del dieselbränsle.

Eter
      Eter brukar vara det mest svåråtkomliga, men sedan flera år köper vi Promeister Startgas (finns hos Mekonomen).
      1 förpackning ger ca 400 mL eter, vilket räcker till mycket dieselkörning.
      Spruta ur burkens innehåll i en flaska. Etern innehåller fortfarnde litet drivgas, så låt stå och "dekantera" ett tag innan du försluter flaskan. Flaskan skall ha en mycket tät kork, eftersom eter är väldigt lättflyktigt.

Fotogen
      En utmärkt källa till fotogen är lacknafta. Helt vanlig färglös lacknafta (som är en alifatnafta, mycket närbesläktad med vår "gamla" fotogen).
      Jag har använt lacknafta till alla mina dieslar i minst 30 år.

Ricinolja
      Ricinolja finns fortfarande att få på olika håll, så det borde inte bli något problem.

Många kör med "bonnasoppa" , som består av lika delar av varje ingrediens, och som går finfint...
      Som "förr i tiden"...

Annars har jag en personlig favorit.
      40% Fotogen
      25% Ricinolja
      35% Eter

Jag har sett att somliga kör med 20% ricinolja. Förr var det bara de som tävlade som gjorde det, och det gör inte en sliten diesel mer lättstartad....tvärtom....

Tips: Blanda inte mer dieselbränsle än vad du behöver för kort tid framåt. Etern har en tendens att avgå, även från de "tätaste" flaskor.

Klicka på bilden för större version  Namn: ProMeister Quickstart.jpg Visningar: 0 Storlek: 27,6 KB ID: 609672 Klicka på bilden för större version  Namn: Lacknafta.jpg Visningar: 0 Storlek: 15,0 KB ID: 609673
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Bosse Jansson; I går, 20:58.

Kommentar

Arbetssätt...