RC Viking (Erik Göte Berglunds EM modell 1958).

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

I källaren gör den ingen nytta - ut och flyg! Det ska bli strålande solsken i morgon och knappt någon vind.
    Snön har väl blåst bort även hos er?

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

Ursprungligen postat av pgrts
      I källaren gör den ingen nytta - ut och flyg! Det ska bli strålande solsken i morgon och knappt någon vind.
      Snön har väl blåst bort även hos er?
      Näe, det kräver en massa kladd och klet, och soppapump och nytt starterbatteri...
      I morron ska det bli en massa otäcka minusgrader, jag får hålla mig till innomhusflygningen på söndag.
      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Ursprungligen postat av AM
        Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

[ATTACH=CONFIG]26477[/ATTACH]

OBS! Lägg märke till det lätta steget...

Mvh
        Ove
        Ja, HAN lär iaf inte trampa sönder kärran!
        Synd att Einar inte har internet, han har säkert mycket att berätta från Anno Dazumal...
        Retroholic!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
          • 2015

Ursprungligen postat av Mr J
          Näe, det kräver en massa kladd och klet, och soppapump och nytt starterbatteri...
          ..
          Då får du väl peta in en elmotor. Jag är förvånad över att se flera "större" modeller konverterade till el den senaste tiden men kan förstå det när man ser de som fortfarande lägger någon extra onödig timme på kladd och klet nu när varje minut i luften är välkommen jämfört med att frysa fingrarna med att tanka och starta och felsöka. Min Viking ska bli el för mycket flygande men Falconen får ha en gammal Enya 40 att "finflyga" med när vädret tillåter. En vecka till sedan är det lov och förhoppningsvis lite mera byggtid och då kommer kanske dopen och sidenet till nytta.

Kommentar

• Mr J
            • maj 2006
            • 4130

Ursprungligen postat av Thomas
            Ja, HAN lär iaf inte trampa sönder kärran!
            Synd att Einar inte har internet, han har säkert mycket att berätta från Anno Dazumal...
            Einar har internet, men han håller tyvärr inte till här... Vi kan ju försöka med en övertalningskampanj på söndag...
            /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Mr J
              • maj 2006
              • 4130

Ursprungligen postat av pgrts
              Då får du väl peta in en elmotor. Jag är förvånad över att se flera "större" modeller konverterade till el den senaste tiden men kan förstå det när man ser de som fortfarande lägger någon extra onödig timme på kladd och klet nu när varje minut i luften är välkommen jämfört med att frysa fingrarna med att tanka och starta och felsöka. Min Viking ska bli el för mycket flygande men Falconen får ha en gammal Enya 40 att "finflyga" med när vädret tillåter. En vecka till sedan är det lov och förhoppningsvis lite mera byggtid och då kommer kanske dopen och sidenet till nytta.
              Visst kan jag kasta ut den gamla Webra Black Head tiokubikarn och peta in en elmotor.
              Men det känns lite som förneka världshistoren, fasen vet om jag inte hellere hade sålt den till nån som ville fortsätta att köra glödstift i den...

Men visst längtar jag efter att utetemperaturen ska kliva upp mot en +10 och däröver så att jag kan gå ut frivilligt och kanske flyga en smula...
              /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                • 1643

Ursprungligen postat av bem
                Hej,
                Fanns en bild i SMFF's bok "Spännvidd" sid 87 på Rolf Dilot med hans lågvingade modell, tog även med bilderna i Aero Modeller dec 1958 och november 1959 här. Kanske nån vet vad modellen hette?

/Bo
                I KSAK NYTT nr 5 1959 finns Rolf Dilots lågvingade modell beskriven med en bild fast den är nu utvecklad till en multimodell dvs den har nu flera kanaler. Färgschemat verkar också nytt på denna multimodell.
                Det var tyvärr lite dålig bild i den elektroniska KSAK NYTT jag hitta på nätet så bilden på planet är inte den bästa.
                Men specifikation på planet finns i bilden nedan.
                /Bo
                Bifogade filer
                Senast redigerad av bem; 2016-07-25, 19:30.

Kommentar

Arbetssätt...