Törs man satsa på en Fr SKy 2,4 inbyggnadsmodul

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wulfman
    • jan 2007
    • 478

Törs man satsa på en Fr SKy 2,4 inbyggnadsmodul

Vet att ämnet varit uppe flera gånger, men nu har det ju gått en tid och några kanske har samlat på sig erfarenheter med nedanstående modul och mottagare.

Hur fungerar det överhuvudtaget törs man sätta det in en dyrare kärra ?

Hur fungerar modulen med analoga servon ?

Hört vissa som säger att analoga servon blir varma p.g.a. hög uppdateringsfrekvens.

Tacksam om någon vill dela med sig lite erfarenheter :stupido2:

Klicka på bilden för större version

Namn: DFT-main.jpg
Visningar: 2
Storlek: 135,3 KB
ID: 518607

ps. har en futaba 9 c
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gång modellflygare, alltid modellflygare"
  • mulder
    • nov 2006
    • 1033

Om man törs sätta in det i en dyrare kärra? Det är nog bara du själv som kan besvara den frågan, alla system kan lägga av, bedömer att en billig kärra kan ställa till med stor skada också, jag vill inte råda dig. Mvh Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

:thumbup::thumbup:JET SKÅNE:thumbup::thumbup:

Kommentar

• Wulfman
      • jan 2007
      • 478

Tänkte mest för egen del

Man har ju ingen lust att bli "uberfattig" om man skulle dra en dyrare kärra i marken p.g.a radion. Har en känsla av att futaba måste sänka sina modulpriser snart om de skall hänga med öht. Futaba modul + mottagare = 2600:- över en halv NY radio, aningen obalans där.
      Tiger Moth Saito 62 4t
      Piper J-3 Cub OS 70 4t
      Focke Wulf TT15

Kommentar

• zablar
        • aug 2006
        • 107

Hej,

Jag har sedan i somras använt mig av en FrSky modul i min Hitec Eclipse. Har inte kört den i någon dyr kärra då jag inte är ägare av någon sådan.
        Har inte märkt av några som helst negativa sidor med den. Sändaracken räcker dessutom klart längre nu.
        Temp på mina analoga servon är något jag aldrig kollet, men har iaf inte märkt av några problem. Än så länge är det endast analoga servon jag använt mig av.

Är helt klart nöjd över modulen och mottagarna. Speciellt för den slant de kostar.

/Mats

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Tjena Lasse,
          Så du tuffar vidare med dina investeringar...
          Jag har nu kört Assans 2,4 GHz-system i mina Futabor under 3 års tid utan några som helst problem. Visst möttes man med viss skepsis bland de stolta Fasst-ägarna när man sa att mottagarna kostade ca: 100 kr/st när dom fick betala 1000-lappen...
          Men inget har kunnat fungera bättre och det är väl ett så bra betyg som något.
          Skulle jag välja idag så blev det nog ändå FrSky eftersom dom dels har ett frekvenshoppande system a'la Futaba Fasst, dels har telemetri-möjlighet vilket i alla fall låter käckt...
          Jag har som sagt inget alls att anmärka på Assan-systemet men det var ju det första, kinesiska 3:e-partssystemet på marknaden så det är ju inte så tekniskt avancerat som senare efterföljare.
          Har också en Fasst-modul till min 10C och en 14-kanalersmottagare liggandes men dessa grejor är bara testade en enda gång för att se så dom fungerade. Visst får man med Futaborna nackdelen att köra i PPM-mode när man köra pirat-system vilket bl a ger max 8 kanaler. Sen är det säkert också lite långsammare i reaktionen än original-modulen (Fasst) men i min ålder så är det så mycket annat som är ännu långsammare i reaktionerna så det är inget jag märker av...
          Köp du en FrSky-modul och några mottagare men som vanligt så tycker jag man skall testa grejorna i lite enklare kärror innan man anförtror den stora och fina kärran nya radioprylar.
          Lycka till hälsar
          Roger

Kommentar

• Wulfman
            • jan 2007
            • 478

Tjena Elgurun

Skjuter två snabba frågor från höften igen.

Bygger inte alla moduler på ppm signaler, även futabas ?

Om jag förstått det rätt så är endast nya renodlade 2,4 or befriade från ppm. Vilket gör att de får snabbare responstid t.e.x. nya 10 c.

Precis fått hem ett splånkans nytt Lipo 2500 mah batteri till sändaren.

Kan man bränna på 2,5 A genom sändararens laddutag (när batteriet sitter i) ?

Kör ju korvlåda jag och det är så bökigt att ta loss sändaren.:banghead:

La precis en beställning på Frsky:rolleyes: (blir en renodlad 2,4 lite senare) och Turnigy grejerna ligger på posten.:sarcastic:2-3 dagar till sen är man klar med sin första elkärra.

ps. mulder å zablar tack för värdefulla synpunkter
            Senast redigerad av Wulfman; 2011-01-18, 11:04.
            Tiger Moth Saito 62 4t
            Piper J-3 Cub OS 70 4t
            Focke Wulf TT15

Kommentar

• Patrik J
              • aug 2008
              • 71

Råder till att inte ladda lipoaccen via radions ladduttag.
              Ladda accen separat.
              Jo, det är som du säger att radion måste vara inställd på PPM för att lira ihop med 2.4 modulen.

Kommentar

• Peo
                • maj 2007
                • 65

Vad är det för radio du ska ha lipon i??
                Jag har en FF9 med ett 2500 mah lipo och en diod inkopplad mellan acc och sändare för att ta ner spänningen.
                Med nyladdad acc så har jag 10,6V i disp.Stabiliserar sig efter några minuter på 10,4V. Utan diod får du väl
                hög spänning till sändaren. Dioden omöjliggör laddning via ladduttaget på radion.

Jag skulle nog inte ladda accen i radion även om det gick att göra.
                Ta ur accen vid laddning, du behöver inte göra det många ggr på en sommar, jag har ca 6timmar driftid
                innan spänningen är nere på 9,6V och då går det i 1800-1900 mah.

Peo

Kommentar

• rcnisse
                  • dec 2010
                  • 72

Jag har kört med frsky telemetri modul ett tag nu. Flyger både helikopter och plan utan problem. Söker av nätet nästan varje dag för att se om man hittar något negativt om frsky men har inte hittat en enda negativ eller någon som haft problem. För 400 kr inkl frakt (hobbyking) för modul med telemetri och program, kabel till datorn för att programmera och en mottagare kan man ju inte än annat va nöjd. Frsky kommer snart med en display att montera på radion. Här har du en tråd på RC group.com om frsky

Är en som är negativ men det visar sig sen att det var hans eget fel. Angående analoga servo kan du ställa om mellan två lägen ett för digitala och ett för analoga.
                  Senast redigerad av rcnisse; 2011-01-18, 18:34.

Kommentar

• Stig Johansson
                    • maj 2006
                    • 145

Hej
                    Jag vill instämma i den allmänna positiva åsikten om detta radiomärke. Jag använder inte telemetri men kör en FrSky modul i min Graupner MX 22 och har gjort detta sedan i somras.
                    Allt har funkat helt perfekt!
                    Jag har idag 6 mottagare, de flesta av dessa är 8 kanals men jag har även två 4 kanals som jag använder för mina inomhusmodeller. Jag har även en Futaba 10. Den funkar naturligtvis superbra men jag kan inte uppleva någon skillnad. Detta innebär att jag enbart köper FrSky mottagare nu när jag behöver utöka

Stig

Kommentar

• Wulfman
                      • jan 2007
                      • 478

Hej Peo

Har Futaba FF9 köpte den här acken som bara ska vara att plugga in enligt hobbyhandlarn.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=6955

Hmmm....verkar som jag får bygga snabbfäste för radion i korvlådan, känns lite osäkert att bränna på 2,5 Amp rakt in i sändarn.

Verkar bara vara goda omdömen om FR skyn än så länge hoppas leveransen går snabbare den här gången från hobbyking.
                      Tiger Moth Saito 62 4t
                      Piper J-3 Cub OS 70 4t
                      Focke Wulf TT15

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Hej igen,
                        Alla piratmoduler kör PPM-signalen såvitt jag kan förstå och har då begränsningen till max 8 kanaler i Futaborna.
                        Men har du Futabas original 35 MHz-modul i kan du ju t ex köra PCM istället -med rätt mottagare givetvis - och även då kan du nog få ut flera kanaler.
                        Men i min 10C har jag Futabas Fasst-modul (original för 10C) och den kör inte PPM utan något annat interface vilket gör att den hanterar flera kanaler och är snabbare. Futaba har också gjort om "modulfacket" lite och 2,4-modulen fyller hela utrymmet medan alla "vanliga" Futaba-moduler gör att det blir lite utrymme över på ena sidan. Rimligen har man också någon förändring i kontaktsystemet men den är som sagt bakåtkompatibel om man väljer PPM i setup:en.
                        LiPo i sändaren ? Nja säger jag. Körde det ett år i min 9C men upplevde inte fördelarna så uppenbara att det motiverade strulet med att ta ur acken när man laddar (inkl slitaget på kontakten) samt att man måste "droppa" spänningen för att få någon som helst lågspänningsvarning. Jag satt i två zenerdioder i serie och det fungerade väl i o f s bra. Sen finns det en annan fara också och det är om man glömmer sändaren på - vilket jag måste erkänna att jag faktiskt gjort en gång det senaste året. Med NiMh så brukar det gå bra men med LiPo så lär väl i alla fall acken ge upp. Förhoppningsvis händer det inget allvarligare men ändå - jag tyckte inte att detta "stök" uppvägdes av evventuella fördelar. En modern NiMh-ack av den lågurladdande typen har samma kapacitet som en LiPo, du kan långsamladda den i sändaren, lågspänningsvarningen fungerar och risken att något otrevligt skall hända den dag du i obetänksamhet glömmer sändaren på i verkstan när du "bara" skall in en sväng och fika - den risken är i alla fall lägre än med en LiPo i sändaren.
                        Jag har lite svårt att förstå varför man skall ha LiPo till allt. Till drivackar är det närapå enda alternativet men till lågström-förbrukare som i grunden är byggda för att drivas av gammal NiCd/NiMh-teknik har jag inte insett fördelarna när det nu finns lågurladdande NiMh - och jag har som sagt provat 1 år. Är sändaren byggd för LiPo inkl skydds-system anpassade för LiPo är det en annan sak men inte annars.
                        Oj, vad mycket surr det blev men detta är i alla fall min åsikt och jag förstår att andra tycker annorlunda.
                        Hälsningar
                        Roger

Kommentar

• AM
                          Debattglad entusiast

• maj 2006
                          • 3464

Finns för leverans hos Air Media för samma pengar. Leverans dagen efter. Som skandinavisk distributör av FrSky kan jag avslöja att FrSky nu också är färdig med sin LCD-display till Voltmonitorsystemet i Telemetrisystemet. Vidare kommer det nya FrSky-produkter med betydligt längre räckvidd (mer än de nuvarande ca 2,5 km). Byggt med tanke på FPV.
                          Talar man om tekniken konstaterar man att FrSky är ett 10 år yngre system än Futabas och använder den senaste 2,4GHz-tekniken. Att servona kan bli varma beror troligen på att man kör i HS-mode på standardservon. Den snabbare responstiden (760us) med 10C beror väl på att man just kör HS, dvs en dubbelt så snabba pulståg.
                          Angående priser - det finns en industristandard för 2,4 GHZ-system och komponenter. Fabrikationsmetod och kostnad för en Futabaprodukt och en - exempelvis - FrSkyprodukt är i stort sett densamma. Fabrikerna säljer säkert produkterna till distributörerna för ungefär samma pengar. Då kan man ju undra varför en Futabamottagare kostar 140 dollar och en FASST-mottagare FrSky 40 dollar? Likvärdig tillverkning och standard på komponenter... Man får inte alltid vad man betalar för tycker jag.
                          Mitt tips är att Du satsar på FrSky's telemetrisystem - Då kan du även använda standardmottagarna.
                          FrSky's 8-kanals FASST-mottagare har nu kommit i varianten TFR8-S, vilket genom att bygla signalstiften på kanal 1 och 2 ger kanalerna 9-14. Så du får ut 14 kanaler FULL räckvidd med två mottagare för 700 kr!
                          Vad gäller PCM så gör väl den tekniken ingen som helst nytta i ett 2,4 GHz-system.
                          Mvh
                          Senast redigerad av AM; 2011-01-18, 20:19.
                          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Wulfman
                            • jan 2007
                            • 478

Ove

Hade inte uppmärksammat att du sålde FR förrän det var försent annars hade jag natruligtvis tagit grejerna från dig. Hmmm har du V1 el V2 versionen ?

ps. ska kolla om jag kan annullera ordern.
                            Senast redigerad av Wulfman; 2011-01-18, 20:31.
                            Tiger Moth Saito 62 4t
                            Piper J-3 Cub OS 70 4t
                            Focke Wulf TT15

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Hej Ove,
                              PCM hade egentligen inget alls med 2,4 att göra - jag bara påpekade att man via PCM bl a kunde få ut flera kanaler via samma typ av "modulplats" medan alla 2,4-moduler kör i PPM mode och det betyder som känt 8 kanaler i en Futaba.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...