Spektrum dx6i eller futaba 6ex ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addde
    • apr 2011
    • 151

Spektrum dx6i eller futaba 6ex ?

Nu har jag nog nästan bestämt mig för vilket flygplan jag ska ha och det blev ett st models cessna 350 plug & play ska åka och titta på den här i veckan men nu behöver jag ju en ny radio ochså eftersom jag inte har någon sen förut vilken tycker ni att jag ska köpa en spektrum dx6i eller en futaba 6ex ? Lutar mest åt spektrum för den verkar bättre och har billigare mottagare men vad tycker ni ?
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Låt inte priset av mottagare avgöra.
    För parkflyers och liknande är orange piratmottagare till Futaba ok. De kostar 30$ på hobbyking.
    Däremot är menyerna och mixarna lite bättre i Spektrum. Jag föreslår en spektrum DX6i som är DSMX (de allra nyaste), då får du lika säker sändare som Futaba.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

En annan fördel med Spektrum är att det finns ganska många BNF (Bind 'N' Fly) flygplan, och helikoptrar som passar till Spektrum.
      Alltså ett färdigt plan där du bara binder motagaren till din Spektrumsändare, sen är du färdig att flyga.

Mig veterligen finns det inte till Futaba.
      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• jocke1963
        • dec 2007
        • 2709

Jag har en av varje. Gillar båda, de funkar alldeles utmärkt till mina behov (än så länge :sarcastic

Dock väger det faktum att den har fler modellminnen och timer över till Spektrum:ens fördel.
        Samt ovan nämnda fördelar, jag har t.ex nyligen köpt piratmottagare a´ 5$ styck till mina inomhus- och parkflyerkärror.
        ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• addde
          • apr 2011
          • 151

okej det lutar nog mäst åt spektrum men den finns inte i lager hos fullkontroll just nu :( men bland spektrum radiorna vad är det som skiljer dx5e från dx6i ? förutom att dx6i har display ?

Kommentar

• mic
            • dec 2010
            • 38

Skulle köpa en spektrum dx6i för ett par veckor sedan och den verkar vara slutsåld överallt och ingen kunde ge mig ett svar på när de skulle få den i lager igen.
            Fick tipset att köpa den via inwood models i england istället då de har väldigt bra priser, slutade med att jag köpte en DX8 utan mottagare för istort sett samma pris som vad en DX6i med mottagare kostar här i Sverige.

Dx6i kostar 89 pund utan mottagare och 127 pund med (ca 880:- resp 1250:-) , jag hade min radio ca 1 vecka efter betalning.

/Micke

Kommentar

• dacke jocke
              • nov 2008
              • 269

dxi är så mycket lättare att programera än futaba!

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                • 607

Dx5 och Dx6i skiljer en hel del mellan. Kort sagt så är Dx5 en "vanlig" 5kanals radio utan programmerings möjligheter.
                Alltså en enkel men fungerande radio. Satsa på en Dx6i så har du ju också modellminnen , om du har eller tänker skaffa mera plan i framtiden. =) . Vill du satsa ordentligt och känner för att slösa lite mer pengar, så är Dx8 inget dumt val heller.

Kommentar

• addde
                  • apr 2011
                  • 151

Blir nog dx6i när fullkontroll får den i lager igen dx8 blir nog lite för dyrt tyvärr vill nog köpa hör i nån butik och inte bästella från nätet

Kommentar

• jocke1963
                    • dec 2007
                    • 2709

Ursprungligen postat av mic
                    ...slutade med att jag köpte en DX8 utan mottagare för istort sett samma pris som vad en DX6i med mottagare kostar här i Sverige.

Dx6i kostar 89 pund utan mottagare och 127 pund med (ca 880:- resp 1250:-) , jag hade min radio ca 1 vecka efter betalning.

/Micke
                    ...och vad kostade DX8:an, ink frakt...??

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Hej,
                      Vet inte om det är nåt alternativ rent ekonomiskt men dom kan möjligen finnas här - http://www.el-fly.dk/startframe.htm?/spek-dx-6i.asp
                      Det verkar ju vara den nya versionen så den bör väl finnas i Sverige också inom kort.
                      Tänk dock på att det är Danska kronor (1 Dansk är ca: 1,20 Svenska).
                      Hälsningar
                      Roger

Kommentar

• mic
                        • dec 2010
                        • 38

Ursprungligen postat av jocke1963
                        ...och vad kostade DX8:an, ink frakt...??
                        Jag betalade ca 2170:- inkl frakt vilket jag tycker var ett väldigt ok pris för den, speciellt eftersom jag hade DSM2 mottagare liggande som jag kunde använda.

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Klickbara länkar till inwoodmodels
                          DX8i med mottagare 294£
                          DX8i209£
                          fredrik

Kommentar

• jocke1963
                            • dec 2007
                            • 2709

Ursprungligen postat av mic
                            Jag betalade ca 2170:- inkl frakt vilket jag tycker var ett väldigt ok pris för den, speciellt eftersom jag hade DSM2 mottagare liggande som jag kunde använda.
                            Klart prisvärt! :thumbup:

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                              • 2015

Om du tänker köpa ny Spektrum så kolla upp så att den är enligt den nya DSMX standarden. Det är samma pris som de gamla DSM2 hade men det kan ju finnas "hyllvärmare" kvar och då bör man få en rejäl rabatt. DSMX är förstås helt kompatibel med DSM2 så alla gamla mottagare fungerar som vanlig fast med de nya serierna får man kanske lite mera störtolerans enligt testerna. DX5 finns förstås inte annat än i DSM2.

Kommentar

Arbetssätt...