Futaba 18Z...Världens dyraste 8-kanalare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bem

• apr 2009
    • 1643

Johnny,
    Men när 14MZ kom så var den nästan lika dyr som 18MZ...
    Har själv en 14MZ men den köpte jag lätt begagnad för 8 tusenlappar för några år sedan. Hade jag så mycket pengar att jag kunde bränna av 22 tusen på en 18MZ skulle jag nog göra det men så ser inte verkligheten ut för mig. Men jag skulle förstås kunna spara ihop till en men det tog nog ett tag innan man man skrapat ihop summan. Kanske fortsätter jag på inslagna vägen och om några år köper en begagnad 18MZ, det tror jag är rätt säkert om den håller samma kvalitet som 14MZ.

/Bo

Kommentar

• Krille
      • maj 2006
      • 1184

Ursprungligen postat av Rc-flygare
      Hej!

Riktpris för Futabas 18-kanalare är ca 23.000. För detta får man en 8-kanals radio om man inte väljer att köra S-bus!!
      Om man nu skall byta ut alla servon, skarvkablar och mottagare skulle det kosta mig ca 25.000:- därutöver!!
      No Way!

En Multiplex Royal Evo är rena kapet i jämförelse!
      Du behöver inte byta ut alla servon. det finns speciella S-bus decodrar man köper där man programerar hubbarna att lyssna på en speciell kanal där man sedan pluggar in sitt gamla servo. Nu vet jag inte pris i sverige men ca 500:- tror jag det skulle vara för en sådan och den fungerar till 3st servon.

Men visst blir det dyrt om man skall ha "det nya" men det vaju samma när 2,4gHz kom å många hade 5-10 modeller som skulle ha mottagare.
      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
      Helikopter: T-rex 700 DFC,
      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Rc-flygare
        • apr 2007
        • 48

Hade själv en FX40 samt därefter en 14MZ. Jämfört med 14MZ så känns den nya T18 radion mindre i formatet och mer bekväm att hålla i. Min som på 8 år flyger utan problem med T18 medan 14MZ var lite för klumpig för honom. Batteritiden är minst 5 timmar med det nya 3500 LiPo batteriet som sitter i T18. Inget behov av extra acke således. Skärmen är ruskigt mycket snabbare och mycket(!) känsligare än skärmen på 14MZ. Lägger man tex bärremmen på skärmen känner den av detta direkt och börjar blippa omkring. En anan sak jag verkligen uppskattar är att man kan koppla en vanlig mus/tangentbord till sändarens USB-port. Då kommer en vanlig markör (som på en PC) upp på skärmen och man kan göra alla inställningar via musen som på en vanlig dator. Förenklar det mycket och så sliter man inte på skärmen. En annan sak som Futaba förbättrat är synbarheten i dagsljus på skärmen som man nu kan avläsa utan problem i dagsljus. Man kan naturligtvis även sätta i ett vanligt USB-minne i USB-porten och ladda ner inställningarna för att sedan kolla på dem i datorn och ev. ´spara och redigera dem på datorn. Kan också maila inställningarna naturligtvis.
        Flyger Toni-Clark's Tiger Moth 33%, Lancaster, Fokker D7, Pawnee plus en del annat flygetyg!

Kommentar

• Johnny
          • mar 2007
          • 377

Hei igjen.

Ja den nya 18MZ er litt mindre enn 14MZ.
          Efter at jeg leste litt i manualen forsto jeg fort at dette er verdens beste radio.
          Bestilte noen stykker så her er de.
          14 stk. Futaba T18MZ.

Kjekt å ha.

Klicka på bilden för större version

Namn: CIMG2564.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,3 KB
ID: 485697
          Mvh. Johnny.

Kommentar

• HS-Racing

• okt 2009
            • 207

Ursprungligen postat av Johnny
            Hei igjen.

Ja den nya 18MZ er litt mindre enn 14MZ.
            Efter at jeg leste litt i manualen forsto jeg fort at dette er verdens beste radio.
            Bestilte noen stykker så her er de.
            14 stk. Futaba T18MZ.

Kjekt å ha.

[ATTACH=CONFIG]25411[/ATTACH]
            Flest prylar när han dör vinner !!!
            Men Johnny... Du vet väl att du bara kan använda en åt gången endå??... Du har ju bara två händer!!
            Kan ju inte vara bra kvalité på dessa om man måste ha 13 stycken i reserv ??
            Du kan få köpa min splitter nya Futaba 6EX om du vill... Du klarar dig bra med en sån

Tjing!!
            Fly Low - Hit Hard :dance3::fleng::vroam:
            Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Kan man använda sina gamla 2.4Ghz 14kanalare till den?

Mvh
              Kenneth
              DS-24 operatör.
              Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
              Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

Arbetssätt...