Val av sändare multikopter (nybörjare)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jugg
    • mar 2008
    • 494

Ursprungligen postat av Silverfisk
    begagnat vet man aldrig vad den varit med om så utesluter man turnigyn pga av säkerhet så bör man inte köpa begat heller...

/S
    Så du hävdar altså att min radio då skulle vara dålig då?

den har bara varit använd som elevradio och således inte så ofta och inte heller misskött!

min tanke var att man kunde få ett känt märke att börja med, sedan även få någon eller några mottagare som en start.
    http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• Vindfrisk
      • jan 2012
      • 57

Prisklass 2000 och ner. MAX 2000
      Anledningen till att jag hade med den dyra i början var för att poängterade att jag inte förstod skillnaden

Kommentar

• chrisvås
        • jan 2007
        • 141

För 1200:- + en dryg hundring i frakt får du en ny kvalitetsradio som fungerar till det mesta. http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=3441

Annars är som sagt begagnat ett bra alternativ, gärna av Åke 44 med för mycket pengar och för lite fritid.

Jag har kött på benen när jag uttalar mig om saker som kan anses kritiska, annars låter jag bli. Säkerhet är en viktig aspekt för oss alla och kan man skala bort en aspekt så återstår bara alla andra men många bäckar små...

Turnigy har massor av bra grejer men min upplevda erfarenhet av radion är inte ok och absolut inte för en nybörjare. Den är förmodligen superkul att modda och greja med men för en nybörjare anser jag att det är enklare med plug and play.

Sist men inte minst så är detta mina åsikter och var och en får naturligtvis ha sina egna.

Ha kul vettja.

Christian
        Människan är det enda djur som har tråkigt.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Hej,
          Kan fylla på Christians tips med denna - om du tycker dig ha råd - http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=3445
          Det är en alldeles ny modell som verkar ha betydligt mera utvecklad programvara och flera finesser - t ex telemetri.
          Den sändaren lär räcka bra länge men till sist är det ju en ekonomisk fråga.
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• Vindfrisk
            • jan 2012
            • 57

Jag har hört och läst att Spektrum inte ska vara att rekommendera ifall man vill köra FPV.
            Tydligen skall deras radio störa en del.

Finns det någon sanning i detta?

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Vet inte om jag bidrar med något nytt iom håller med ovanstående: det är bättre med en bra radio (kvalitet) som man kan flyga allt med, från depronflax till vad behovet nu är. Har också öppnat kinaradio och fick själv börja med att löda om lite innan allt fungerade som det skulle.
              Futaba 6EX som nämns är ingen dålig radio i sej, men konstruktionen känns gammal, främst programvaran som är begränsad. Då är 6J bättre val, tyvärr sänder den på deras "budgetprotokoll" FHSS.
              Ang Hitec - får du tag i Optic (i stället för sport) så har den modul och du kan välja tex. FrSky som nämnts, själva radion klarar en hel del för att vara 6-kanalare men ska du framöver köra FPV med allt det innebär så röstar jag också för Futaba 8:an (som numera är 12kanalig + 2 av/påkanaler). MEN den är både bökig och lätt att programmera; lätt då mycket finns "färdigt", bökig då alla funktioner i princip går kasta om som man själv vill (och sen tappar man bort sej kanske

En nackdel när du väljer system idag är att systemen låser en till tillverkaren, mottagarna fungerar inte med andra sändarmärken - undantag tex. spektrum och futaba där det finns "pirater" eller kloner som kostar en bråkdel av orginalen. Hamnar du på spektrum så välj system med DSMX (DSM2 och gamla DSM var/är inte bra tex. pga hur de väljer kanal/kanaler)

:alberteinstein:
              ----------------------------------
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Silverfisk
                • dec 2010
                • 55

Ursprungligen postat av jugg
                Så du hävdar altså att min radio då skulle vara dålig då?
                Haha klev jag på en öm fot

/S

Kommentar

• DTL
                  • nov 2011
                  • 3

Till McRegor: du talar om mekaniken , jo det är ju det dom flesta kan se se och förstå. Men det är väl 1 - 3 % av saken.
                  Är man rädd för nästan allt så köper man kanske en Futaba eller liknande Europeiskt för 10 - 30000;- och tror att man är garderad, men tyvärr grundlurad. Deras och andra Europeiska apparaters fantasipriser på mottagare m.m är ju inget annat än bedrägeri och i högsta grad oseriöst, det bör vi motarbeta så att dom tvingas tänka om.
                  Till trådskaparen: köp det du kommer fram till genom att läsa på forumet och lära dig själv, eller om du inte orkar det och har massa pengar över så är det ju enkelt, bara gå in i butiken och be om råd från ett butiksbiträde, (skämt).

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

DTL,
                    Såvitt jag kan se i mina inlägg så har jag inte rekommenderat någon radio i 10.000--30.000 kr-klassen.
                    Jag rekommenderar ett välrenommerat märke och i synnerhet till en nybörjare som har svårt att bedöma vad som är bra eller inte. Jag kan inte se att mekaniken bara betyder 1--3 % - mekaniken är ofta det som skiljer mest emellan billiga och dyrare sändare för elektroniken kostar ju i princip inte mycket mera att göra lite mera utvecklad. Jag vet egentligen inte vart du vill komma med ditt inlägg annat än att avråda från att köpa etablerade märken p g a deras prispolicy vilket känns väldigt märkligt. Frågan är då vad du egentligen rekommenderar trådskaparen att köpa eftersom han frågar efter råd och är en nybörjare som säkert också behöver vettiga råd.
                    Sen håller jag med numnutchris att programvaran i Futaba 6 Ex inte är den mest utvecklade - om man säger så. Jag skulle personligen lägga på lite pengar för att komma upp en klass men detta får var och en bedöma efter sina behov och förutsättningar.
                    //Roger - som i alla fall försöker ge seriösa och välmenande råd

Kommentar

• Impulze
                      • sep 2006
                      • 1347

Mitt tips utan att nämna nån speciell sändare är: Köp en med stor display så du slipper förkortningar av funktioner. Detta var det jag tyckte var struligt som nybörjare.

//Matte

Kommentar

• Vindfrisk
                        • jan 2012
                        • 57

Ursprungligen postat av numnutchris
                        Ang Hitec - får du tag i Optic (i stället för sport) så har den modul och du kan välja tex. FrSky som nämnts, själva radion klarar en hel del för att vara 6-kanalare men ska du framöver köra FPV med allt det innebär så röstar jag också för Futaba 8:an (som numera är 12kanalig + 2 av/påkanaler). MEN den är både bökig och lätt att programmera; lätt då mycket finns "färdigt", bökig då alla funktioner i princip går kasta om som man själv vill (och sen tappar man bort sej kanske
                        Det finns ju moduler likt denna att montera i en Hitec Optic 6 Sport, med den kan jag använda mig av billiga Assan-mottagare.
                        Vad jag förstått ska Optic 6 Sport vara modernare och nyare än bara Optic 6. Största skillnaden att Sport inte har 35mhx bandet kvar.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                          • 989

Ursprungligen postat av Vindfrisk
                          Det finns ju moduler likt denna att montera i en Hitec Optic 6 Sport, med den kan jag använda mig av billiga Assan-mottagare.
                          Vad jag förstått ska Optic 6 Sport vara modernare och nyare än bara Optic 6. Största skillnaden att Sport inte har 35mhx bandet kvar.
                          Hoppas jag inte tar miste, men Sport tar inte modul som sagt utan du åker på
                          denna om du vill köra Assan
                          eller vad jag tycker är bättre
                          FrSky D-modul som klarar både V- och D-mottagarna
                          ----------------------------------
                          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• chrisvås
                            • jan 2007
                            • 141

Elektronik är gratis i jämförelse med mekanik. Varför dog vhs och kassettband ut fort som fan? Ganska mycket billigare att tillverka cd och dvd, vilka har som en bonus bättre ljud och bildkvalité än dess föregångare. De rörliga delar som finns i moderna spelare om de finns alls, då mer och mer blir minnesbaserat, är lätträknade. Detta tjänar såklart alla på men det är ju knappast med konsumentens bästa som nya lösningar uppfinns.
                            Så för att tillverka en billig radio där elektroniken redan är billig hittar man andra billiga lösningar, i turdigys fall plast, metall och toleranser.
                            Det går att köpa en ny mobiltelefon på ica med färgskärm och kamera för 99:-, den har förmodligen mer avancerad elektronik i sig än en simpel radio.
                            Människan är det enda djur som har tråkigt.

Kommentar

• Bonanza
                              • sep 2010
                              • 191

Menyerna i Hitec Optic 6 känns som rena stenåldern om man jämför med tex Spektrum DX6i.
                              Krångliga tycker jag att dom är också.
                              /Micke

Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
                              Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre

Kommentar

• tragi702
                                • jul 2009
                                • 246

Hej.
                                utan att oxo jag tänker gå in på märkesdividerandet,så ska jag försöka vägleda dig efter Frågan du ställde:
                                nämligen VAD behöver man till en trikopter?(multirotormaskin i allmänhet med typ KK kort)

Sändaren:
                                endast fyra kanaler behövs egentligen MEN:
                                den behöver digitala trimmrar, och därmed kan man oftast ställa känsligheten på dessa.
                                (detta bestämmer hur mycket varje "knäpp"ska finjustera flygläget).
                                detta för att kunna trimma ut en multirotormaskin så den står helt stilla)då man trimmar fartreglagens varvtal i hovringsläge(när man står stilla).
                                detta är mycket mera känsligt än ett höjd eller skevroder på en flygmaskin..
                                (detta gäller olika tri/quad/hexa som använder typ KK kort eller gyron
                                simpla sändare har oftast inte detta o det blir i stort sett omöjligt att trimma den så den håller sig någorlunda stilla själv.

Exponentiella utslag på spakarna underlättar flygning/hovring enormt för nybörjare(och erfarna piloter)
                                (spakens utslag blir då mindre runt mittpunkten och större längre ut på spakrörelsen.
                                Enkla sändare brukar ofta inte ha denna funktion.

hoppas jag inte krånglade till det ytterligare,är det nåt som du inte förstod ?.ska jag försöka förtydliga mig mera isåfall.

Lycka till med Trin.(de är riktigt coola maskiner o flyga)

Mvh Patrik.

Kommentar

Arbetssätt...