Köpa ny radio

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Om man nu nödvändigtvis måste ha telemetri?
    för min del så är det onödigt, men det beror ju helt på vad man vill ha. jag använder min timer och klarar mig helt klart med det.
    inget jag saknar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• LAN
      • okt 2006
      • 188

Några har redan nämnt Hitec Aurora, och efter att ha ägt en sådan i ett par år nu så vill jag slå ett slag för den. Otroligt lätt-programmerad tack var den stora touch-skärmen, och med flexibla programmeringsmöjligheter. Dessutom god kvalitetskänsla, något som blev än mer uppenbart när jag nyligen skaffade en DX8 som andra-radio (för BNF-modeller m m), den känns riktigt plastig i jämförelse. Att det sedan finns väldigt få rapporter om problem med länken är en annan styrka, fast detsamma gäller ju Futaba. För elflyg är telemetri en stor tillgång, men tyvärr krävs ju en del tillbehör för att det ska bli användbart, känns som Graupner är de enda som fattat hur telemetri egentligen ska fungera (med inbyggd röstfunktion och hörlursuttag). Angående priset på mottagare så kan man köpa ett tre-pack 7-kanalers Optima för drygt tusenlappen.

Kommentar

• berthrsd
        • feb 2011
        • 413

Angående telemetri och Aurora... Optima-mottagarna har inbyggd spänningstelemetri, vilket räcker långt. Dock så kan man inte få siffror på konsumerade mAh ens om man kompletterar med spännings- och strömövervakning, vilket gör den rätt kass... Lite som om bilen skulle visa momentan bränsleförbrukning, men inte hur mycket soppa man har i tanken.

Angående timer eller telemetri för att avgöra flygtid så vill jag göra ytterligare en billiknelse... Hur avgör du enklast om det är dags att tanka, genom att titta på tankmätaren eller använda tidtagarur?

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Helt klart är telemetri en bra pryl inget snack om saken, men man klarar sig otroligt långt på bara en timer, visst krävs det några flygningar innan
          man vet på ett ungefär hur mycket den suger ur men sen kan man enkelt lägga sig på en rimlig tid.
          Men även det som så många andra saker med radios så är det va man själv känner sig bekväm med.

//ot
          Har kört måånga mil på tripmätaren när jag haft icke fungerande tankmätare och det fungerar. ungefär samma sak
          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
          |FPV STUFF|
          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
          | DJI Inspire 1 |
          |TERMIK OCH HANG |
          |
          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• peiter
            • maj 2006
            • 356

Det kan vara en djungel helt klar, men frågan är inte om det kanske kan bli en dx8 .
            Då en annan är lite datanörd så frågar jag så här finns det någon radio som man kam programmera via pc
            M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
            Arvika MFK

We are blessed with things that fly.

Kommentar

• theailer
              • okt 2010
              • 291

Flysky 9thx med er9x programvaran ? billigt å bra, tycker jag iaf

Kommentar

• Michael
                • maj 2006
                • 1742

Ursprungligen postat av peiter
                ... Då en annan är lite datanörd så frågar jag så här finns det någon radio som man kam programmera via pc
                Då har jag den perfekta radion för dig, iVol, en 16 kanalare där all programmering sker via datorinterface och där man utöver den vanliga "programmeringen" själv kan programmera funktioner i Forth(!). Radion har en del unika finesser, bland annat inbyggd accelerometer så att valfria kanaler kan styras genom att man tiltar sändaren åt olika håll.

Du blir antagligen först i Sverige med denna sändare.

http://www.baltic-seagull.de/confluence/display/ivoldoc/Baltic+Seagull+Electronics

Klicka på bilden för större version

Namn: startcontent.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,9 KB
ID: 487033
                Senast redigerad av Michael; 2012-04-17, 17:17.

Kommentar

• Parakos
                  • sep 2010
                  • 57

Ursprungligen postat av berthrsd
                  Angående telemetri och Aurora... Optima-mottagarna har inbyggd spänningstelemetri, vilket räcker långt. Dock så kan man inte få siffror på konsumerade mAh ens om man kompletterar med spännings- och strömövervakning, vilket gör den rätt kass... Lite som om bilen skulle visa momentan bränsleförbrukning, men inte hur mycket soppa man har i tanken.

Angående timer eller telemetri för att avgöra flygtid så vill jag göra ytterligare en billiknelse... Hur avgör du enklast om det är dags att tanka, genom att titta på tankmätaren eller använda tidtagarur?

Ja, Hitecs telemetrikitt (Blue) som de säljer är enligt min mening totalt värdelöst, då den inte kan mäta akumelerad strömförbrukning. Kör man mycket bränsledrivet så funkar nog det vanliga kittet betydligt bättre.

När jag ägde min Aurora 9 så fick man nöja sig med spänningsövervakningen via den inbyggda funktionen i mottagaren (via SPC-porten), dock så slutadade det med att jag stängde av den då den ibland larmade vid fullt gaspådrag iom att spänningen dippar just då. I det här fallet så tyckte jag att timern funkade bättre faktiskt...
                  Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
                  Källa

Kommentar

• Nexus
                    • maj 2006
                    • 744

Bästa är ta med AURORA 9 många nöjd med den bästa nu med ergo i handtag skönhet och stick så rörlse fint som mjuk och flyga vilken som helst

Hälsningar Steve
                    Excell 60 2 St
                    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                    Concept SR
                    Modeltech Cap 21 2 st
                    Wonder 2 St
                    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

Arbetssätt...