servo fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik.A
    • maj 2009
    • 84

servo fråga

vad för skillnad på digitala och analoga servon?
  • helifanatic
    • jan 2008
    • 151

exaktheten upplösningen hastighet modernare teknik

Kommentar

• Henrik.A
      • maj 2009
      • 84

går det förklara lite bättre?

Kommentar

• Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

Ursprungligen postat av Henrik.A
        går det förklara lite bättre?

Det gjorde du själv nyss, bättre är svaret.
        brekdahlssnickeriab.se
        https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

(I tillägg finns även lite förbättringar och specialare som digitala servon med brushless motor och så finns det Futaba S-Bus servon också).

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
            • 989

Pdf:en i bems länk förklarar ju allt, men vill poängtera avsnittet Disatvantage - strömförbrukningen ökar; testade häromdagen några ~18grams digitala och man behöver alltså en bra bec/ubec (jämfört med motsvarande analoga).
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Bytet från analoga till digitala på en helikopter var i mina ögon som att jämföra körning av en Drabant från 1970 med en audi från 2010 , dom digitala reagerade på minsta lilla vink, gör jag en rörelse så händer exakt det direkt på servot.
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                Bytet från analoga till digitala på en helikopter var i mina ögon som att jämföra körning av en Drabant från 1970 med en audi från 2010 , dom digitala reagerade på minsta lilla vink, gör jag en rörelse så händer exakt det direkt på servot.
                Visst att flyga med dem känns riktigt skönt i magen, vackert och exakt, men häromdagen brände jag en ESC med linjär BEC när jag glömde bort att förbrukningen ökar. Att köra runt servona sanslöst drar 3A med 4 st 12 gramsservo, och strax under 1A med analoga servo på runt 12 gram
                mvh //Fredriik
                fredrik

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                  • 989

Jo, när/om servona startar samtidigt blir strömpulsen hög och även med små servon behöver man nog 1A/servo från bec/ubec. Tänkte limma ihop en parkmaster och använda digitala servon men får väl ta en hyfsat bra ESC; blir nog lite mindre vikt än liten ESC + UBEC.
                  När jag först prövade på byggbordet såg jag att något servo alltid släpade efter och mottagardioden blinkade pga för klen strömförsörjning...

Edit: Glömde fråga, hur är det med fartreglage och det kortare pulståget; något att tänka på där?
                  ----------------------------------
                  Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Ursprungligen postat av numnutchris
                    Jo, när/om servona startar samtidigt blir strömpulsen hög och även med små servon behöver man nog 1A/servo från bec/ubec. Tänkte limma ihop en parkmaster och använda digitala servon men får väl ta en hyfsat bra ESC; blir nog lite mindre vikt än liten ESC + UBEC.
                    När jag först prövade på byggbordet såg jag att något servo alltid släpade efter och mottagardioden blinkade pga för klen strömförsörjning...

Edit: Glömde fråga, hur är det med fartreglage och det kortare pulståget; något att tänka på där?
                    Turnigy Plush håller, MGM TMM Easy brinner. Jag tror det beror på om de är gamla eller nya. Känn på värmen, det ger en bra indikation.
                    fredrik

Kommentar

• Henrik.A
                      • maj 2009
                      • 84

skall ha servots/servona/(hur man nu ska bryta det) i en båt.
                      dom skall styra och rikta om en "vattenstråle"

har någon byggt ett skal(flyg/båt/bil) på en form här?

Kommentar

Arbetssätt...