Vilken sändare skall jag välja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kasoe
    • aug 2009
    • 51

Det har redan sagts många gånger i diverse trådar att byta programvaran i en Turnigy9x är nästan ett måste om man vill ha en användarvänlig sändare och dessutom är det inte alls svårt. Kunde jag så kan de flesta fixa det, lita på mig
    Jag tror dig! Och kanske det är den direkta anledningen till att det finns en strark flora av open source firmware.

Jag ville bara peka på just det att den inte är "användbar rakt ur lådan". Jag har hört mycket gott om denna sändare men jag tror alla har haft den omprogrammerad, och jag tycker än då det bör framgå av "rekommendationen"...

Själv är det inte min bag med "programmering", "Firmware" och annat. Jag kör ännu 35 MHz men funderar (= har bestämt mig till "nästa plan") på Futabas T8J, jag räknar kanaler och har kommit fram till att jag minst "måste" ha 6 kanaler, 4 vanliga + ställ och flaps. Sen är det bra att ha en kanal extra för att kunna mixa t.ex. "flaperons". Då är jag uppe i 7 kanaler (vilket jag har idag...) och sen "en kanal extra om-uti-fall-att"...

"Futabaskadad" sedan tidiga ungdomen, svårt att tvätta ur...

Hälsar,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

Kommentar

• tomasstrom
      • jun 2009
      • 136

Turnigy radion är jättetrevlig. Hade en innan den jag har nu. Litar dock inte på pottarna i den då jag fick göra ren min för att den skulle funka korrekt. DX6i har samma pottar och de var inte heller bra (de fick ta tillbaka många en period). Sedan ser det ibland ut som en blind spetälsk kamel har lött ihop grejerna men det fungerar ju så egentligen spelar det mindre roll.

Fick även skruva isär den och flytta på displaypackningen som stack ner i displayen. Också ett mindre problem men ändå något som var tvungen att göras.

Prisvärdare radio finns dock inte, det är jag övertygad om också.
      - Zeitgeist -

Kommentar

• newbadboy
        • sep 2011
        • 36

Jahapp tack för all hjälp.. En MX12a är numera beställd från Örsterrike för 1430kr...

Det ser även ut som jag kommer att ha mycket tid över att flyga eftersom det ser ut som jag kommer att få kicken snart från jobbet på Sony

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Ursprungligen postat av newbadboy
          Jahapp tack för all hjälp.. En MX12a är numera beställd från Örsterrike för 1430kr...

Det ser även ut som jag kommer att ha mycket tid över att flyga eftersom det ser ut som jag kommer att få kicken snart från jobbet på Sony
          Autch, läste om det in Metro i morse. Beklagar.
          Baksidan på skilsmässan mellan Sony och Ericsson, att en hel del flyttas "hem" igen var inte helt otippat.

Hoppas du hittar något nytt lagom snart, lite semester och flygtimmar innan höstrusket, sedan jobb för att försörja vinterprojekt
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• tomasstrom
            • jun 2009
            • 136

Aj fasen du jobbade där du :/ Beklagar. Men du lär nog hitta något nytt. Du har ju erfarenhet och kompetens uppenbarligen. Angående radion så tror jag du kommer bli nöjd Formattera inte minneskortet som medföljer för du behöver språkpaketen från det för att få rätt språk i displayen. Finns att ladda ner också men det är lättare om man inte gör det.
            - Zeitgeist -

Kommentar

• newbadboy
              • sep 2011
              • 36

Ursprungligen postat av tomasstrom
              Aj fasen du jobbade där du :/ Beklagar. Men du lär nog hitta något nytt. Du har ju erfarenhet och kompetens uppenbarligen. Angående radion så tror jag du kommer bli nöjd Formattera inte minneskortet som medföljer för du behöver språkpaketen från det för att få rätt språk i displayen. Finns att ladda ner också men det är lättare om man inte gör det.

Jag är en av dem som högst troligt får gå.. jaja...

Oroa dig inte har inte direkt tänkt mecka för mycket mad radion, men atck för tipset iaf..

Och vet ngn ett bra jobb i Helsingborg-Malmö området hojta till

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

Kan passa på att meddela att jag precis beställt en Turnigy 9x + FrSky DHT-U samt en bakbelysningspanel och även en USB dongel för att flasha om sändaren till Open Source mjukvara.

Detta som min andra "riktiga" sändare, den första som jag har nu men skall sälja är en KDS 6 kanlig sak, den fixar 5punkts kurvor men har inte expo eller fria mixningar vilket jag saknat. Och skall man ändå köpa nytt så är det lika bra att ha tillgång till telemetri

Kanske inte den mest användarvänliga lösningen då jag kommer behöva löda och pilla lite, men tror resultatet ger oslagbart pris/prestanda.
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• newbadboy
                  • sep 2011
                  • 36

Sådärja nu har jag fått hem sändaren ser onekligen rejäl ut. Jag har inte alls kolla i manual osv men det första jag reagerade på soom jag får lite ångest över att den vänstra spaken som man normalt använder som "gas" dvs i Y-led är återfjädrande, dvs att spaken hoppar tillbaka till mitten om man inte håller i den. Det gör de andra oxå. Ska det vara på det viset eller ska man själv ställa ngt i den mekaniskt?

Kommentar

• tomasstrom
                    • jun 2009
                    • 136

Står i manualen hur du gör. Man tar bort bakstycket och skruvar på en skruv för att släppa fjädern.
                    - Zeitgeist -

Kommentar

• ulken
                      • aug 2012
                      • 95

Hej, är ny på RC och tänkte börja lite med multirotor och fpv. Håller på med en tri för närvarande och tänkte sedan skaffa en quad eller hex. Eventuellt kommer jag i framtiden även testa på elflyg. Nu letar jag efter en sändare som jag kan växa med lite. Gillar tanken på telemetri då det skulle vara trevligt att veta ungefär hur flygtid man har kvar, eller iaf få en varning när spänningen i acken börjar bli farligt låg. Ett annat krav jag har är att det är en stabil länk mellan radio och mottagare, även på lite längre avstånd (hur långt går det egentligen utan att hålla på med UHF-grejer? läste om någon som hade flera km räckvidd på sin DX8).

Funderar på följande:
                      1. Spektrum DX8 - har läst mycket positivt om den, men även en del negativt, fast det negativa verkar numera vara fixat. Fördelar: telemetri ingår, verkar vara relativt enkel att programmera för nybörjare, ser ut att vara ganska välbyggd, ställbara varningar för olika händelse (t.ex. låg batterispänning) och dessutom med vibrator

2. Futaba 8fg - ser ut att vara riktigt välbyggd och stabil, fler kanaler än DX8, krångligare att programmera?, saknar telemetri (man får hänga på någon separat modul - jobbigt och dyrt?), för mig känns det som ett kvalitetsmärke (trots att jag inte är så insatt)

3. Graupner MX-16 - vet inget om denna egentligen, mer än att den har telemetri

4. Hitec Aurora 9 - har telemetri, touchdisplay för programmering, dock verkar den väldigt plastig och är extremt ful - inte för att det borde göra något, men man vill ju ha något som känns bra i händerna och som dessutom gör sig bra på hyllan hemma

Vad rekommenderas av ovanstående? Min budget är väl runt 4000:-, fast helst lite billigare.

Edit:

Hittade ytterligare ett alternativ som verkar lovande:

5. JR XG8 - verkar ha nästan allt som DX8 har fast bättre kvalitet och känsla - kan det vara något?
                      Senast redigerad av ulken; 2012-08-31, 13:12.

Kommentar

• newbadboy
                        • sep 2011
                        • 36

Ursprungligen postat av tomasstrom
                        Står i manualen hur du gör. Man tar bort bakstycket och skruvar på en skruv för att släppa fjädern.

Ahhh jag fick en tysk manual så därför har jag inte ens kollat i den... men då är ju allt i sin ordning, får bara ladda ner den engelska

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1803

Ulken:
                          Har du hållet i Auroran? Jag håller med om att den är ful och ser lite ålderstigen ut. I ett nummer av RCM&e testas dock en JR radio och i den testen jämförs radion med just Hitec Aurora som författaren menar vara den radio med största kvalitetskänsla som han hållit i. Den hade "det" som var lite svårt att ta på och beskriva.

Skulle vara kul att höra från någon med erfarenhet av den.

/Mats

Kommentar

• ulken
                            • aug 2012
                            • 95

Ursprungligen postat av senmathal
                            Ulken:
                            Har du hållet i Auroran?
                            Tyvärr inte, det enda jag hållit i är en gammal Sanwa (glömt modell) och en Walkera Devo 7. Man kanske skulle ta sig någonstans och testa känslan innan man köper.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Hoppas ni har tur med era MX-12-sändare för det har inte en klubbkamrat haft med sin ( numera f d). Gick bra ett par månader men sen började konstiga saker hända så han har gjort sig av med den. Har inte exakta felbeskrivningarna men kan nog få det när jag träffar honom på fältet nästa gång.
                              Hälsningar
                              Roger
                              Senast redigerad av McRegor; 2012-08-31, 15:33.

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
                                • 172

Fler kanaler ? Trodde det var 8 kanaler för både DX8 och Futaba 8fg....

Ursprungligen postat av ulken
                                2. Futaba 8fg - ser ut att vara riktigt välbyggd och stabil, fler kanaler än DX8, krångligare att programmera?, saknar telemetri (man får hänga på någon separat modul - jobbigt och dyrt?), för mig känns det som ett kvalitetsmärke (trots att jag inte är så insatt)

Kommentar

Arbetssätt...