3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pionjären
    • sep 2012
    • 33

Ursprungligen postat av freddan_6
    På cub och andra plan med clark-y vingprofil* och högvingat så brukar man ha både skev och sida för att överhuvudtaget kunna svänga. Detta gäller även biplan. Jag har skev och sida på de flesta flyg för att kunna flyga akrobatiskt. Som nybörjare kan man låta sidoroder vara ett bra tag. Till inomhusflyg är det nödvändigt med sidoroder då man flyger runt med väldigt låg gas, och behöver propellerströmmen över sidoroder för att kunna svänga.

* Cub har egentligen USA35B som vingprofil

I Sverige är standarden mod-2 med sida och gas på vänstra spaken, och skev och höjd på högra. Nästan alla sändare jag har sett i mitt liv har icke fjädrande gas, gasen stannar där man ställer den.

Inte alla plan som har 4 kanals styrning, men det kanske går lika bra att flyga ett plan som endast har skev/höjd/gas med en 4 kanalig sändare.
    Om man nu skaffar en 4 kanals, kommer den att fungera även om man sätter i 2 st servo, eller kommer den att kräva 3 st?
    För att slänga i en till servo när man är redo för skevrodret.
    Räcker det att man skaffar en 4 kanals på en gång var tanken i så fall.
    Måste ju fråga, man vet ju aldrig helt säkert.

Kommentar

• Pionjären
      • sep 2012
      • 33

Ursprungligen postat av McRegor
      Har man en kärra med sporr-hjul (alltså inte nosställ) så lär man behöva sidroder för att kunna hålla kursen på marken - om man markstartar. Många kärror styr ju faktiskt också bättre med sidroder eller behöver i alla fall "hjälpas runt" med sidroder vilket någon också redan nämnt.
      Välj rätt sändarkonfiguration redan från början är mitt tips.
      Hälsningar
      Roger

Ja det lutar helt klart åt 4 kanals nu när jag fått information om hur dom fungerar.

Kommentar

• Pionjären
        • sep 2012
        • 33

Ursprungligen postat av Tobbepostis
        Har du aldrig flugit RC så råder jag dig bestämt att ta hjälp av någon som kan flyga.För det tar timmar att lära sig att klara av en RC modell.Finns det någon modellflygklubb i närheten?
        Tobbe
        Ja, jag såg en klubbnär jag var ute och cykla inte så värst långt här i från, om jag ska vara ärlig så var det nog lite för avancerat som det såg ut.
        Hade tänkt något betydligt långsammare och enklare än så, helst ett plan som inte går sönder om man störtar.
        Letar efter ett plan som ska kunna flyga riktigt långsamt, helst ett triplan av typ som röda baronen eller liknande, verkar inte vara så vanliga.
        Så tar dom mindre plats på brädden.

Kommentar

• Carl
          • okt 2006
          • 104

Ursprungligen postat av Pionjären
          .
          Hade tänkt något betydligt långsammare och enklare än så, helst ett plan som inte går sönder om man störtar..
          Hej!

Är det någon som har roligt med sina frågor? :proud:

Mvh. Roger
          Medlemskap: RCflyg
          Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
          Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Kontakta klubben, skaffa simulator. När du provat på flygning med dubbelkommando så frågar du i klubben vad de rekommenderar. Om t.ex. alla i klubben har Futaba sändare så kan du välja det märket, men om ingen har det kan du få lite svårt att få hjälp. En simulator kostar ungefär som en krash. Ett triplan kan flyga långsamt men välter (alltid) vid landning, då hjulen sitter långt bak. Det är bättre att skaffa en modell som inte är skalamodell, t.ex. Multiplex Easystar II, den går sönder mindre än en skalamodell.

Jag har en 7-kanals sändare och 8,7 och 4-kanals mottagare. I den minsta har jag två servo + fartreglage inkopplat. Det går utmärkt att använda färre kanaler än man har både i sändare och mottagare.
            fredrik

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
              • 2015

Jag fick en Hitec 3-kanalare med min första "Parkflyer" som var en Kyosho Ferias.
              Det är ett litet skjutreglage på baksidan för gasen men med den borstade motorn och NiMh-batteriet var det bara fullgas som gällde.
              Spaken styrde förstås höjd och sidroder och planet var väldigt trevligt att flyga. Ryggflygning gick bäst efter en halv bunt från lagom höjd. Med lite modernare motor och batteri var det ännu trevligare att flyga och med en symmetrisk skevrodervinge och 4-kanals radio så var planet riktigt busflyg.

Jag önskar också att plan som inte går sönder om man störtar ;-)
              Närmast var nog en modell som hette EPP100 - Det gick att böja vingen till ett O eller kröka kroppen 90 grader utan att det gick sönder - ändå fick det limmas efter allt för våldsamma landningar.

Kommentar

• Pionjären
                • sep 2012
                • 33

Ursprungligen postat av pgrts
                Jag fick en Hitec 3-kanalare med min första "Parkflyer" som var en Kyosho Ferias.
                Det är ett litet skjutreglage på baksidan för gasen men med den borstade motorn och NiMh-batteriet var det bara fullgas som gällde.
                Spaken styrde förstås höjd och sidroder och planet var väldigt trevligt att flyga. Ryggflygning gick bäst efter en halv bunt från lagom höjd. Med lite modernare motor och batteri var det ännu trevligare att flyga och med en symmetrisk skevrodervinge och 4-kanals radio så var planet riktigt busflyg.

Jag önskar också att plan som inte går sönder om man störtar ;-)
                Närmast var nog en modell som hette EPP100 - Det gick att böja vingen till ett O eller kröka kroppen 90 grader utan att det gick sönder - ändå fick det limmas efter allt för våldsamma landningar.

Ja, tänkte något i den klassen, gärna någon form av cellplast och liten lätt elmotor.
                4 kanals på en gång, verkar vara lika bra.

Nu har det kommit till val av elmotor, ska det vara 180 storlek på motorn med 2 mm axel och en propeller strax över 10 cm i diameter.
                Eller ska det vara 540/560 motor med 3 mm axel.

Ser ut att finnas adaptrar till dessa motorer för propeller.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Du skall väl i alla fall välja kärra innan du väljer drivlina....
                  Är du seriös i detta eller skämtar du oss aprillo...
                  //Roger

Kommentar

• Pionjären
                    • sep 2012
                    • 33

Ursprungligen postat av McRegor
                    Du skall väl i alla fall välja kärra innan du väljer drivlina....
                    Är du seriös i detta eller skämtar du oss aprillo...
                    //Roger
                    Inge skoj här, fullt allvarlig att få känna hur luften käns under ett par vingar på riktigt.
                    Provar hellre ett papperflygplan med elmotor än en akrobatisk räser som går i 150 km/t.
                    Segelflygplan med elmotor, helst så tyst som möjligt, hade jag närmast tänkt.
                    Behöver inte vara fällbar propeller, den vill jag kunna byta, liksom motor och testa lite olika.
                    Variera flygtid osv.
                    Någonstans stod det skrivet att 540 motor tror jag det var kunde användas till segelflygplan.
                    Får försöka tro på det, om inte någon här säger något annat.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                      • 2015

Ursprungligen postat av Pionjären
                      Nu har det kommit till val av elmotor, ska det vara 180 storlek på motorn med 2 mm axel och en propeller strax över 10 cm i diameter. Eller ska det vara 540/560 motor med 3 mm axel. Ser ut att finnas adaptrar till dessa motorer för propeller.
                      Det du skriver om är historiska borsmotorer som du nog bör undvika. I dag använder man borslösa motorer med andra benämningar.
                      De gamla som du nämner 180 via 400 upp till 750 tror jag hade sitt namn efter hur lång motrn var. En 400 var alltså 40 mm lång och nog den vanligaste i plan på runt metern i spännvidd. Det som motsvarar en sådan är en borslös motor med en vikt på ca 50 gram.
                      Exemplet jag berättade om är http://airmedia.se/index.php/modelle...plett-arf.html som inte finns på lager för tillfället. Det är ett vettigt första plan utomhus på grund av att det är lätt att laga även om det är väldigt hållbart. Det finns många andra modernare bra första plan.

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

1) Börja med att bestämma plan.
                        2) Skaffa sen setup till det planet.

I setup avser jag borstlös motor, borstlöst fartreglage, servo, mottagare, batteri, propeller, eventuell propelleradapter.

Segelflyg går väldigt mycket bättre med fällbar propeller, en flöjlande propeller bromsar planet mycket. För att propellern ska fällas bör man programmera in broms i fartreglaget. Då stannar propellern så den kan fällas.

Om du vill flyga segelflyg har autopartner m.fl. shoppar en trevlig Multiplex Easyglider Pro.
                        Om du vill flyga motorflyg har shopparna en trevlig Multiplex EasyStar II.

Vill du bygga själv finns trämodeller att bygga från hobbyträ, där många av oss modellflygare har en blue phoenix. Det planet går väldigt långsamt. Se till att vingarna inte kan sära på sig uppe i luften så ska det gå riktigt bra. Jag flyger en sådan med en 85 grams borstlös Keda KDA 2220L. Det är något i överkant av kraft.
                        fredrik

Kommentar

• Pionjären
                          • sep 2012
                          • 33

Ja det får bli ett hembygge i blue phoenix stil, låter vettigt.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Om du inte byggt tidigare så välj en byggsats, bygg efter en ritning till en etablerad modell eller köp en färdig modell - t ex Multiplex Easyglider som nämndes ovan. Det är nog den bästa lösningen för den tål en hel del misshandel också i motsats till balsabyggen. Det är lite synd att lägga ner jobb på nåt egenkonstruerat som kanske inte är en så lyckad konstruktion.
                            Easyglider kan ju köpas färdig till mycket vettigt pris inkl motor, fartreglage, servon och foldingpropp - det enda du kompletterar med är mottagare, ack och sändare. Samt givetvis en laddare för acken. Och det är en bra segelkärra i sin storleksklass.
                            //Roger

Kommentar

• Pionjären
                              • sep 2012
                              • 33

Ja det låter vettigt, fick bli en av maximums 4 kanals radio.
                              Får hoppas det är mycket kraft i den så flygplanet inte flyger ur sändningen och flyger bort.
                              Balsa låter för avancerat att lägga ner kraft på som du säger, som första flygplan, det får bli frigolit av någon välkänd segelflygare.
                              Kanske balsa sen när det känns säkert att flyga.Klicka på bilden för större version

Namn: sandare_3_kanal.jpg
Visningar: 1
Storlek: 20,2 KB
ID: 490643

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

...men bilden visar ju en 3-kanalers 35 MHz-sändare av okänt/tveksamt fabrikat....
                                Ett alternativ till Easyglider kan vara denna som är komplett med enkel sändare - http://www.mft.nu/?ProdID=352932
                                Motsvarande Easyglider komplett-paket - http://www.autopartner.se/multiplex-...899-c-563.aspx
                                Om du vill köpa radion separat och i Sverige så kan ju ev detta vara något - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965
                                //Roger

Kommentar

Arbetssätt...