Hobbyking ny radioTurnigy 9XR

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flunk
    • jul 2006
    • 396

Med companion9x programmerar du alla modellminnen i datorn. Tar backup av allt och ställer in alla övriga inställningar i radion. Dessutom kan du simulera modellminnena (se servonas rörelser gentemot spakars och switchars lägen)

Ang batteriet, eftersom lipos inte gillar att urladdas för mkt skyddar kretsen accen mot urladdning om du råkar glömma sändaren på.

Kommentar

• Deep Purple
      • okt 2007
      • 268

Ursprungligen postat av flunk
      Med companion9x programmerar du alla modellminnen i datorn. Tar backup av allt och ställer in alla övriga inställningar i radion. Dessutom kan du simulera modellminnena (se servonas rörelser gentemot spakars och switchars lägen)

Ang batteriet, eftersom lipos inte gillar att urladdas för mkt skyddar kretsen accen mot urladdning om du råkar glömma sändaren på.
      Aha, då är det kanske bäst att ha just den accen

Tar ni ur accen ur sändaren när ni laddar ?
      Blir ju ingen balansladdning annars eller hur var det ?

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

Det där med din backlight är verkligen helskumt. Nånstans i din radio lär det vara nåt som sitter fel...

Nån trasig inverterande drivtrissa till backlighten.
        Vet inte, med HKs programvara i radion funkar den som den ska, prövade flasha framotebax när radion var ny men numera låter jag en switch i resp. modellminne slå på det vid behov; behöver ju inte lyset när jag flyger.

--
        Det är la bara om du köper HKs egna ack till det? I radion har jag "bara" inaktivitetslarm och ställt ackvarning på 3.6V/cell då jag kört med överblivet 2S LiPo hela tiden. Radion (datadelen) funkar ju ner till typ 3V utan att slå av.

Och ja, jag balansladdar ack, utanför radion, i vanliga RC-laddaren.
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• flunk
          • jul 2006
          • 396

Ursprungligen postat av numnutchris
          Vet inte, med HKs programvara i radion funkar den som den ska, prövade flasha framotebax när radion var ny men numera låter jag en switch i resp. modellminne slå på det vid behov; behöver ju inte lyset när jag flyger.
          Klart mysko...

Ursprungligen postat av numnutchris
          Det är la bara om du köper HKs egna ack till det? I radion har jag "bara" inaktivitetslarm och ställt ackvarning på 3.6V/cell då jag kört med överblivet 2S LiPo hela tiden. Radion (datadelen) funkar ju ner till typ 3V utan att slå av.

Och ja, jag balansladdar ack, utanför radion, i vanliga RC-laddaren.
          Turnigys acc till 9XR (som förövrigt funkar även i andra radios) har en inbyggd skyddskrets som gör att den inte går att ladda ur till skadliga nivåer (om man ex glömt sändaren på). Oavsett om radion i sig har varning eller skyddskrets. Vet dock inte vilken nivå den stänger av vid, men det kan man väl testa sig fram till.

Kommentar

• DavidFlygare
            • nov 2009
            • 259

Lite OT kanske men jag tänkte sälja min och eftersom jag antar att denna tråd läses av folk som kan vara intresserade så ligger annonsen i säljes.. tack för mig

Kommentar

• HLX9
              • mar 2013
              • 28

Hjälp!

Hej förresten!

Jag har skaffat min första radioanläggning och det blev en 9XR men funktionen verkar inte vara OK.

Den funkade till att börja med men nu meddelar den "Alert - throttle not idle" vid uppstart.
              (och givetvis har jag dragit ner reglaget till idle)

Jag kan gå förbi felet genom att trycka på "any key" men anläggningen fungerar inte vad gäller motorn, denna står bara och piper samt rycker. Rodren fungerar dock som dom ska.

Finns det någon som vet om det går att reseta det hela eller om det är fel i poten som styr gasen?
              Finns det nåt enkelt sätt att fixa poten på insidan eller är det garantiretur till Hobbyking som gäller?

Med vänlig hälsning, Hans Lindgren

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                • 989

Du berättar inte om du kalibrerat radion; minns inte hur man gör i orginalprogramvaran men jag håller vä. nedtryckt en stund tills radiomenyn poppar upp och stegar sedan igenom tills kalibreringsmenyn för spakar och vred dyker upp.

Sen hade jag på just gasen liknande problem, att den ändrade sej. Visade sej vara låsbleck på insidan; det som håller fast potentiometern för gasen - blecket satt inte ordentligt i sin plastskåra så jag droppade lite smältlim på det och sedan har det bara fungerat.
                ----------------------------------
                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• dvogonen
                  • jul 2012
                  • 491

9xr har tyvärr ännu sämre spak-pottar än 9x. Dessutom är den mekaniska upphängning inget vidare. Resultatet är att spakarna ger större utslag i hörnen, än de ger i mitten. För alla kanaler förutom just gasen spelar detta ingen roll, men i och med att gasen alltid ger några procent + när den står i bottenläget, så får man den effekt du beskriver.

Jag har gjort en fix för problemet som gör att kalibreringsvärdena i hörnen ignoreras. Den finns i OpenTX för 9XR. Jag tror att Bertrand nu lagt in stöd i CompanionTX för att välja 9XR som radio nu (jag gjorde fixen för rätt länge sedan, men det gick till att börja med inte att välja 9XR som radio i CompanionTX, man fick välja 9x istället och där finns ingen fix eftersom 9x inte har problemet) .
                  Om du laddar OpenTX för 9XR och kalibrerar om så bör problemet försvinna.

Ett annat alternativ är att kalibrera om men bara röra spakarna i ett kors upp-ned, vänster höger. Detta funkar i alla FW-versioner.
                  Tryck inte throttle-spaken hårt nedåt när du kalibrerar, detta ger också för höga värden!

Kommentar

• HLX9
                    • mar 2013
                    • 28

Hej och tack för svaret!

Kalibrerat har jag gjort (ett par ggr för skojs skull, nybörjare) samt åtskilliga för att försöka lösa problemet men det har inte påverkat nåt.

Låsblecket lät intressant så jag skall skruva upp lådan inom snart och kolla hur det ser ut (hellre det än skicka eländet till Hong-Kong).

Kommentar

• HLX9
                      • mar 2013
                      • 28

Har nu provat att kalibrera i korsled enl tipset men det hjälpte inte.

Märker att indikatorn på displayen ibland "låser" sig i nedersta pixelläget på skärmen, i övre delen stannar indikatorn en pixel från maxläge och går endast till max mha fjäderbelastningen i spaken, samma gäller oftast i nederläget. Ingen skillnad även om jag rör spaken fram/åter upp/ner.

Hur man får in en mjukvarufix i maskineriet har jag inte en susning om, antar att man behöver en programmerare att ansluta till USB?

Lutar mer åt fel på potten så det blir nog att starta där.

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

Det låter lite som om du har mekaniska/elektriska problem med potarna :-(
                        Precis som du misstänker så kommer inga kalibreringar eller mjukvarufixar i världen att kunna lösa detta. Det är nog en bra idé att göra som du tänkte, dvs att öppna sändaren och kolla att potarna inte sitter löst. Konstruktionen är tyvärr inte den bästa. Jag fixerade en av mina med lite smältlim.

Du kan samtidigt passa på att fixera kablarna som går mellan de övre potarna och kontakten på kretskortet. De vickar på ett oroväckande sätt när du rör spaken. Som gjort för att fallera efter ett antal timmars användning. Du ser vilka kablar jag menar om du rör på spakarna och samtidigt tittar i radion.

Hoppas du får ordning på radion. Efter att ha fixat en del inledande strul har jag fått till min radio och tycker att den funkar hur bra som helst. Det enda irritationsmomentet är att man lätt kommer åt throttle cut när man lägger ifrån sig radion.

Kommentar

• AxelM8
                          • feb 2013
                          • 3

Hej!
                          Jag hade exakt samma problem. Det visade sig att den var inställd på mode 1 i mjukvaran. Då blandar den ihop throttle med höjdspaken. Som ju ska vara i mitten. Du ändrar det i radioinställningarna som du når genom att trycka vänsterknappen.

Kommentar

• HLX9
                            • mar 2013
                            • 28

YES!!!

Problemet löst!!!

Av nån orsak stod sändaren i mode 3 och en snabb ändring till mode 2 löste problemet!!!

Fattar dock inte hur den hamnat i det läget för där har jag inte varit och ändrat (inte medvetet iaf men jag är som sagt ny på RC-flyg).

Många tack från en glad nybörjare!!!

Hans Lindgren

Kommentar

• HLX9
                              • mar 2013
                              • 28

Sådärja, då var problemet olöst igen... (nämn den glädje som varar mer än en stund)

Ändrade till mode 2 men nu hoppar sändaren över till mode 3 av sig själv.

Dock så slipper jag "Alertvarningen" vid uppstart.

Vid nåt tillfälle har den stannat på mode 2 men då jag kopplar in mottagaren i fpl så står motorn bara och piper och rör sig lite fram och åter. Roderrörelserna är dock ok. Precis som tidigare alltså.

Om jag fattat Turnigymanualen rätt så sparas inställningar i samma ögonblick som man ändrar dom.
                              Hur gör man då för att spara?
                              Nån som har ytterligare nåt tips?

HL

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Låter som att den sändaren är mera anpassad till de som har elektronik som hobby än de som har RC-flyg som hobby...
                                Känns i alla fall lite tveksam för nybörjare inom RC-flyg som inte är duktiga på elektronik.
                                Är det helt enkelt så att den gamla 9X är en kvalitativt betydligt bättre radio och den av dessa som i så fall kan rekommenderas till nybörjare ? Det är ju rätt viktigt att den dels fungerar som avsett men även att den verkligen fungerar rent tekniskt så att den inte blir orsak till olyckor. Detta med sändarpottarna hos 9XR känns ju lite oroväckande - och likaså om den ändrar Mode alldeles av sig själv,,,
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...