Är det ngn som köpt en Spektrum?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

Jag är SUGEN.
    ca 2500:- om man köper i USA.
    ca 3500:- om man köper i "England".
    ca 4500:- om man köper i Sverige.
    Finns det någon som kan ge ett vettigt pris här?
    Jag vill ha minst en extra mottagare för "parkfly".

Det är inte skoj med störningar och kanalkrockar - i klubben har de aktiva ungdomarna kanal 64, 65 och 66 och en del mottagare är inte riktigt smalbandiga - eller är det sändarna HITEC som spökar fast vi har haft riktiga störningar med bara en igång också. Det är tur att det är lätta plan som går snabbt att reparera.

MVH Patrik

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Avseende Spread Spectrum-tekniken så tror jag att man skall avvakta lite - de flygsändare som hittillls sett dagens ljus är ju inte de mest utvecklade programvarumässigt. I JR's fall tydligen rätt gammal programvara och Futabas sändare motsvarar ju såvitt man kan se en av deras enklare, konventionella modeller. Vad jag i Futaba-fallet väntar på är sändarmoduler i den nya tekniken tillsammans med passande mottagare. Finns ju annonserat av 3:e-partstillverkare men såvitt jag sett ännu inte tillgängligt. Sen verkar det ju som att det - i vart fall nu då tekniken är ny - man inte kan använda annat än "sändartillverkarens" egna mottagare - nån kompatibilitet mellan tillverkarna tycks ju inte förekomma vilket känns lite trist.
      Som vanligt med ny teknik så krävs säkert några års utveckling innan det har "svängt in". Men jag applåderar er som vågar satsa på detta - ju flera som gör det desto större sannolikhet att jag blir ensam om min frekvens på 35 MHz.. :thank:
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• DrHanke
        • maj 2006
        • 5249

Sändar moduler är på gång, dock skall en banal sak lösas... Ibland kan de enklaste problem bli de riktigt stora. I Futabas fall samt även trdjeparts fallet och många har nog inte ens tänkt tanken! Vad pratar jag om? Antennen.. med en modul bak på radion och en relativt kort antenn blir problmet skuggning, de flesta flyger med "korvlåda" eller nackrem vilket gör att antennen kommer skuggas av radion med väsentligt kortare räckvidd! Alltså måste antenn problemet lösas! Detta är mkt viktigt att tänka på innan man köper tredjeparts modulerna, att det finns en vettig lösning på antenn problemet...

Till bilradio finns redan modulerna, men antenn problemen är inget problem då modulerna är placerade på sidan av radion, radion används "upprätt" således hamnar antennen optimalt.

Moduler till FF8 och FF9 är de som kommer först, senare under 2007 kommer även moduler för T12, T14 även här måste antenn problemet lösas först vilket troligen gör att modulerna kommer dröja ett tag.
        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• erikn
          • maj 2006
          • 4

Standard?

Är den här tekniken en standard, dvs kommer olika fabrikat av mottagare och sändare att fungera mot varandra?

/Erik

Kommentar

• Jakob
            • maj 2006
            • 1840

Vad jag vet så finns det ingen standard mellan fabrikaten än så länge.
            Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• Jakob
              • maj 2006
              • 1840

Det finns lite info här om moduler till Futaba och JR.

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• Ludde
                • maj 2006
                • 399

SOS..
                servosynk får du ändå, vilket innebär att tex på en heli så rör sig servona till swashplattan exact samtidigt och inte i ett snöre efter varann som det är med analogt...

bästa är ändå att man inte kan flyga med fel program i radion, det är nog största faran som jag ser det.. får man glitchar mm. brukar man vara en bit bort... men kör man med fel program kommer hemskheterna direkt efter takeoff oftast.. jag vet :-( fast det gick bra :-) fast inte för kärran :-(
                -------------------------------------------------------------------
                Xxxxxx Xxxxxxxxx
                Spektrum DX7
                T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
                T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
                T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
                Sebart Katana S50 Glowpower,
                MagnumR West .50

Kommentar

• Jakob
                  • maj 2006
                  • 1840

Mer info här!

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• DanneG
                    webmaster
                    RCFF - Administratör
                    • jun 2006
                    • 671

Jag kan bara rekomendera denna sändare!
                    Visst kvalitetskänslan är lite si och så, småplastig och den väger inte helt jämt på halsrems fästet lutar lite, dock inte som JR

Men i övrigt, lätta menyer batteritid som inte är av denna världen och
                    ofelbar vad det gäller sändning/mottagning, har inte haft en endaste glitch.
                    inte ens känningar av någon. Enkelheten med att modellminnet och
                    mottagaren är bundna så att man inte kan flyga en maskin med fel modellminne valt är också kanon.

Jag är helfrälst, bara att vänta på alla de andra märkena ska komma
                    med sina 2.4Ghz sändare.
                    /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
                    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
                    Heli: E-sky Belt CP
                    Bil: Traxxas Slash 4x4
                    Båt: Princess med Zenoah 26cc
                    01010010010000110100011001000110

Kommentar

• Jakob
                      • maj 2006
                      • 1840

Ursprungligen postat av DanneG
                      Visst kvalitetskänslan är lite si och så, småplastig och den väger inte helt jämt på halsrems fästet lutar lite, dock inte som JR

mottagaren är bundna så att man inte kan flyga en maskin med fel modellminne valt är också kanon.

med sina 2.4Ghz sändare.
                      Har du mätt räckvidden? Det hade varit kul att veta. :p

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• DanneG
                        webmaster
                        RCFF - Administratör
                        • jun 2006
                        • 671

Ursprungligen postat av Jakob

med sina 2.4Ghz sändare.
                        Har du mätt räckvidden? Det hade varit kul att veta. :p
                        Nej det har jag inte, men om det är hyffsat väder i morgon ska polaren få ta skotern ner på isen så ska vi testa, återkommer med resultat
                        /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
                        Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
                        Heli: E-sky Belt CP
                        Bil: Traxxas Slash 4x4
                        Båt: Princess med Zenoah 26cc
                        01010010010000110100011001000110

Kommentar

• ojonod
                          • apr 2007
                          • 12

Själv har jag köpt en DX7:a samt att jag har köpt 3 extra mottagare (AR6100). Varför det blev en sådan var väl att jag nu börjar med modellflyg och då tyckte jag det var mer riktigat att börja med ny teknik än gammal.
                          Jag har inget att jämföra med då det är min 1:a "riktiga" radio, men jag är nöjd hittills.
                          Har testad både ar7000 & ar6100 i min Arttech Cessna och båda fungerar alldeles ypperligt.

Har även monterat AR6100 i min Ulitmate samt i Cox Corsairen men dom har jag inte flugit med än, vill få lite mer tid bakom spakarna på Cessnan först. Cessnan är ju mitt 1:a plan och det är lätt att laga den med silvertejp ). kan säkert ordna fram en bild eller 2 på cessnan om det är någon som är intresserad.

Jag köpte min i USA, en kompis tog med den hem.

Dåså, nu var medlemsavgiften betald oxå )

Kommentar

• plutoorjan
                            • feb 2007
                            • 127

Angående kvalitetskänslan....

med sina 2.4Ghz sändare.
                            Jag tycker inte att kvalitetskänslan är si och så.
                            jag tycker tvärtom att den är väldigt hög och fullt jämförbar med
                            exempelvis JR.

Radion är kopierad till det yttre av JR och den är i stort
                            sett samma radio som JR 378 ADT och JR 2610. (desigmässigt alltså)

Den har mycket högre kvalitetskänsla än exempelvis
                            DX3:an som också är en kanonradio.

Har kört ett antal timmar och har inget att anmärka på.
                            Detta är framtiden och jag inte förstå att man köper något annat än syntesradio idag. kristaller är ju stenåldern egentligen...

Är supernöjd och kan varmt rekomendera DX7:an som radio.

\Ö.
                            Spektrum DX7
                            Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
                            AXN Floater
                            Sky Raider Mk1
                            Seagull Spacewalker 2

Kör även bil och båt när vädret tillåter:
                            * HPI Savage ATV *
                            * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
                            * HPI Brama *
                            Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

Kommentar

• Jakob
                              • maj 2006
                              • 1840

Senaste nytt!

RC Radios, Transmitters, Receivers, Servos, gyros - JR Announces 2.4Ghz 12 channel & 9 channel radio. X9303 and 12X - BREAKING NEWS! RCU EXCLUSIVE FIRST LOOK JR 2.4GHz Programmable Systems JR® is pleased to announce two new pro-class, programmable aircraft systems—the 9-channel X9303 2.4 which is coming this summer,

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• plutoorjan
                                • feb 2007
                                • 127

Samma produkter?

Ursprungligen postat av Jakob
                                Har länge misstänkt att DX7:an tillverkas av samma fabrik som JR 378/2610 och nu får man ju ännu mer vatten på kvarnen...

Titta på länken och observera JR:s mottagare...
                                Den är EXACT likadan som DX7:ans!
                                Dessutom så ska JR vara kompatibel med alla Spectrums mottagare!

Possitivt iallafall tycker jag!
                                Spektrum kunde verkligen ha valt en sämre samarbetspartner om det nu finns något samarbete dom sinns emellan!

\Ö.
                                Spektrum DX7
                                Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
                                AXN Floater
                                Sky Raider Mk1
                                Seagull Spacewalker 2

Kör även bil och båt när vädret tillåter:
                                * HPI Savage ATV *
                                * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
                                * HPI Brama *
                                Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

Kommentar

Arbetssätt...