Lite allmänna Futaba förslag för 2.4 GHz mottagare med två antenner (diversity). Se bilderna, tänk 90 grader (ej supernoga) och att antennspetsarna oavsett flygläge inte skall peka mot din sändarantenn utan så mycket bredsida av mottagarantennen som möjligt under flygning skall kunna visa sig mot din sändare, och du skall försöka ha sin sändarantenns bredsida så mycket mot planet som möjligt. Anledningen är att det är antennernas bredsida som sänder och tar emot signaler bäst. Rören som antennerna sticks in i kan förstås vara längre än på mina första två bilder nedan. Bild 2 nedan dvs antennerna både vertikalt och horisontalt är det jag försöker få till i mina installationer om det är möjligt.
Har Futaba 2.4 GHz FASST själv.
Tänk även på att inte linda in 2.4 GHz mottagare i skumgummi eller på annat sätt göra det svårt för mottagaren att kylas. Det räcker med att montera en tunn 2-3 mm skummgummibit där mottagaren skall sitta och sen några mindre kardborrebitar på den och under mottagaren samt en smalare kardborreremsa runt fästplattan för mottagaren och runt mottagaren så den inte lossnar. Anledningen är dels att 2.4 Ghz mottagare har många ytmonterade komponenter som inte är lika känsliga för vibrationer som förr på de äldre mottagarna (27MHz, 35 MHz) och dels att hög värme är en av elektronikens fiender så svalt är bra för mottagaren.
Läs Futabas rekommendationer nedan på engelska, de gäller såvitt jag förstår de flesta 2.4 GHz mottagares montering i en modell.
/Bo
Har Futaba 2.4 GHz FASST själv.
Tänk även på att inte linda in 2.4 GHz mottagare i skumgummi eller på annat sätt göra det svårt för mottagaren att kylas. Det räcker med att montera en tunn 2-3 mm skummgummibit där mottagaren skall sitta och sen några mindre kardborrebitar på den och under mottagaren samt en smalare kardborreremsa runt fästplattan för mottagaren och runt mottagaren så den inte lossnar. Anledningen är dels att 2.4 Ghz mottagare har många ytmonterade komponenter som inte är lika känsliga för vibrationer som förr på de äldre mottagarna (27MHz, 35 MHz) och dels att hög värme är en av elektronikens fiender så svalt är bra för mottagaren.
Läs Futabas rekommendationer nedan på engelska, de gäller såvitt jag förstår de flesta 2.4 GHz mottagares montering i en modell.
/Bo

Och det gällde ju MHz också, att aldrig peka med antennen mot modellen. Antennen vertikalt eller åt sidan brukar det bli för min del.

Kommentar