Kondensator till mottagare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Kondensator till mottagare?

Man kan köpa en kondensator med servokontakt bara att plugga i mottagaren för att få bort lite "störningar" som tex brownouts och dylikt. Vad är det för kondensator som passar bäst till en 4.8-6V-mottagare? 3300 mikrofarad / 16 volt? Mindre? Större?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

Det bästa borde väl ändå vara en schottky seriediod och en elektrolyt på runt 1000uF/10V eller liknande.
    Dioden hindrar andra belastningar att ladda ur kondingen.
    servon hade jag matat separat, innan dioden isf.
    /Markus
    Min youtubekanal

Kommentar

• andWho
      • nov 2007
      • 550

Om man har så dålig kraftförsörjning så att man får spänningsdippar och brownouts så ska man nog inte tro att en konding "löser" det problemet. Skulle aldrig lita på det. Som att laga bilen med plåster eller silvertejp.
      Man måste nog se över sina kablar, kontakter och sin kraftkälla först, och se till att man har stabil matning.
      /A

Kommentar

• Cox
        • sep 2010
        • 229

Jag har försökt att räkna lite på detta förut, men utan att veta hur pass snabba dipparna är så blir det svårt att ge exakta siffror. Tanken med de kondensatorer som säljs är ju att de skall ligga paralellt med batteriet och hjälpa till vid dipparna i spänningen. Problemet med detta är att dipparna i spänningen kommer ifrån spikar i strömmen, det kräfs alltså en konding som är gjord just för höga strömmar (storleks ordningen någon ampere gissar jag i spikarna). Detta plus tidsaspekten, spikarna är nog reltivt långa eftersom de kommer ifrån att servomotorerna jobbar, gör att det är kraftiga kondensatorer som behövs. Dvs någonstans kring 10mF och strömmar kring 1A krävs. Jag är inget vidare på el, men de vanliga elektrolyt kondingarna är inte direkt tänkta till sådant här.

Slutsatsen blir alltså att motagaren borde drivas med en separat spänningskälla. Alternativt separeras med en diod, som förslogs tidigare.
        Kör så det ryker!

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Tidigt i 2,4GHz-teknikskiftet hade Spektrum problem vid brownout på mottagare AR6200 med version mindre än 1.6.
          Recoverytiden var för lång. Spektrum "åtgärdade" problemet med att sälja kondensatorer. De borde vara rätt dimensionerade. 10V 4700uF om jag läser rätt. Ditt förslag låter rimligt dimensionerat (16V 3300uF). Tål för lite högre spänning men samma storlek. Har du tittat på hobbyking tro?

Jag har åtgärdat i min kärra med digitala servo som drar stora strömmar med 1800mAh 40C 2S LiPo + 3A Bec.

http://www.amazon.com/dp/B000BOVMHK?...341QQPTXZPQXB&

Vad har du problem som gör att du tror du behöver kondensator?
          mvh //Fredrik
          fredrik

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Freddan skrev det jag tänkte skriva också. Tror/vet att kondingen bara är ett plåster och ingen lösning på något.

Man får helt enkelt inte störningar på moderna setuper, får man det ändå så har man installerat väldigt slarvigt eller tullat för mycket på kvalitet i någon komponent så som BEC krets eller så.
            Superhero

Kommentar

• Jorgen
              • feb 2013
              • 777

Om man misstänkt ett problem när man flyger, någon oförklarlig fördröjning eller något sånt och sedan testat allt ordentligt utan att kunna återskapa så kan det vara en ide att montera en kondensator. Lite som att ha första förband i bilen, det kanske hjälper om något händer.

Om man är säker på att man får brown outs ibland så skulle jag inte försöka fixa det med en kondensator. Precis som jag inte skulle köra en bil utan bromsar även om det finns första förband i bilen.

Jörgen

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Orsaken till frågan var att en multicopter mitt i allt ramlade ner och det enda vi kom på, var att det måste ha vart en brownout. Varför det blev en brownout kan ha vart att ett servo i gimbaln fick fnatt (gick fysiskt slut i kraschen så man vet ju inte om det hade felat före) och således drog ihjäl allt. Då tänkte vi sätta en UBEC för att skilja på matningen, men eftersom jag sett att det här och där finns små kondingar att stöpsla i mottagaren som ska avhjälpa lite störningar så måste jag ju fråga. =) Hobbyking köper jag helst inget från, nej nej. Men det kan hända idén kom därifrån just angående 3300/16, stod i ett forum om 3300/16. Dessutom ska FrSky-mottagaren slängas så långt det går och ersättas med Futaba FASST, bara det är en kvalitetshöjning.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Dessutom ska FrSky-mottagaren slängas så långt det går och ersättas med Futaba FASST, bara det är en kvalitetshöjning.
                  Vad var det för FrSky-mottagare??
                  Retroholic!

Kommentar

• Jorgen
                    • feb 2013
                    • 777

Separerade matningar låter bra. Var det en APM flight controller i den? Vad säger loggen där i så fall?

Jörgen

Kommentar

• yak 55
                      • mar 2013
                      • 102

Byta mottagare är väl också lite bara som att dölja problemet men förmodligen så kommer det att funka med en futabamottagare, men felet kvarstår.
                      Det är stor skillnad mellen olika mottagare vad gäller känsligheten för spänningsdippar, Gjorde ett test för ett tag sedan på en 450 heli som en kompis hade med vbar och Spektrumsateliter (dsmx) och pga servon som var helt slut så fick han brownouts, men bara för skojs skull så testade jag en futabamottagare i stället och vips så funkade allt som det skulle :-), Men givetvis så byttes servona ut efter testen.
                      Med spektrumsattar: https://www.youtube.com/watch?v=ij6p...yuZwmw95--cetQ
                      Med Futaba sbus: https://www.youtube.com/watch?v=8-ug...yuZwmw95--cetQ
                      Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Kommentar

• Jorgen
                        • feb 2013
                        • 777

Såg jag fel eller var det en annan esc också? Jag vet att Aligns 35A esc är lite klen.

Jörgen

Kommentar

• yak 55
                          • mar 2013
                          • 102

Ja du såg fel, det är en Ice lite 50 som sitter på höger sida, men testade med en Turnigy plush 40 också med samma resultat.
                          Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

FrSky's säkerhet vid brownout kunde vara bättre. Jag fick brownout i ett flygetyg under rolling cirkle när jag hade en 30A Hobbywing Funfly med LBEC. Servona drog så mycket ström att BEC blev överhettad. Efter krash stod servona lite hursomhelst. Det var en futabakompatibel 8-kanalsmottagare TFR8S. Jag bytte till 40A väldigt gammal "OEM-RC 40A guard" som är tillverkad av Hobbywing innan de bytte namn på BEC:arna till FunFly. Fungerar kalasbra, problemet åtgärdat, fastän mottagaren är densamma.
                            fredrik

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Det var en FrSky V8FR-II-mottagare.
                              Blir en Castle Creations blå-UBEC, de har funkat bra för mig. Små och smidiga också.
                              APM 2.6 japp (med GPS/compass och telemetri). Jag begrep inte loggar då, men nu gör jag det och väntar på att få logg-filen. =)
                              Byter man från FrSky till Futaba är det direkt (för mig) en felkälla mindre, i alla fall med tanke på hur många Futaba jag haft som aldrig krånglat jämfört med en FrSky. Fast det var brownout... =) Men Futaba-mottagaren lämnar utgångarna i trevligare lägen än FrSky som tydligen kan lämna utgångarna lite hur som helst (är inte den första, läst att flera haft det problemet).

Borde räcka med UBEC och nya mottagaren. Då känns det bättre. =)

Kommentar

Arbetssätt...