Futaba 14SG vs Graupner MZ24

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Tror nog graupner har tappat kunder mest av alla märken. Pga dålig kvalitet, tyskarna kör idag futaba eller spektrum. Som segelflygare ser jag aldrig en graupner anläggning installerad. Det är andra märken som gäller.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Michael
      • maj 2006
      • 1742

Ursprungligen postat av Kenneth E
      tyskarna kör idag futaba eller spektrum
      Vad baserar du detta uttalande på?

På ett av de största tyska flygfoumen, RC-Network, finns nedanstående "poll" som visserligen är ett år gammal och därför inte inkluderar de nyaste sändarmodellerna, men som utan några anspråk på korrekthet säger något annat än det som du påstår.

Du har antagligen helt rätt i att sedan Horizon etablerade sig i Tyskland har Spektrum tagit rejäla marknadsandelar. Jag tror dock att detta drabbat såväl Robbe/Futaba som Multiplex och Graupner.

Det amerikanska IFS 2,4 GHz-system som Graupner så olyckligt lanserade för sina sändare för en del år sedan var en veritabel katastrof som kostade Graupner skjortan. I slutändan ledde det till en rekonstruktion av företaget med hjälp av Sydkoreanska SJ som kastade ut familjen Graupner och tillsatte en ny ledning. I och med detta blev firmans nya namn "Graupner/SJ" och man lanserade 2,4 GHz systemet HoTT som inte har något gemensamt med det olycksaliga IFS. Modellflygdelen av företagsgruppen har nyligen åter bytt namn till enbart "Graupner" och man har lanserat märket även i USA där det tycks vinna insteg genom distributören OpenHobby. Over there är det framför allt MZ-serien som lanseras på bred front medan MC- och MX-serierna mestadels säljs i Europa.
      I Europa har Graupner sina största marknadsandelar i Tyskland, Österike Schweiz och Frankrike. På senare tid tycks även försäljningen i Storbritannien, tidigare en vit fläck på Graupners karta, ha kommit i gång på allvar.
      Senast redigerad av Michael; 2014-11-09, 07:13.

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Mest grsupner pga deras dåliga radios för ett par år sedan när många flygetyg damp i backen, till och med för kända piloter och på uppvisningar. Deras grejor kan vara ok idag men tror det krävs mycket innan de kan ta tillbaka sina marknads andelar. De släppte själv in de andra märkena pga dumma beslut och vi såg resultatet i vad som hände med bolaget, kk.
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Wassen
          • maj 2007
          • 20

Godmorgon =)

Jag är överaskad av alla eldsjälar här som kommit med kommentarer och hjälp!
          Ser fram emot en lång rc-meckar-vinter-snackar-forum-tid framför mig =)
          På måndag har Skånehobby sagt att dom får in en 14sg som jag tänkte titta på så får vi se om den faller mig i smaken.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Det skulle nog förvåna mig en aning om du INTE gillar T14SG. Har ingen själv men flera kompisar flyger med en sådan och dom verkar synnerligen nöjda. Det största "problemet" med Futaba är väl priset på original-mottagarna men just T14SG klarar ju även deras något enklare system S-FHSS och dom mottagarna är ju mera rimligt prissatta. Sen finns det ju även pirater men det kanske inte är förstavalet jämt...
            Lycka till hälsar
            Roger

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Spektrum hade sina radio bekymmer med dx8 för ett par år sedan då diverse krashade sina maskiner , graupner hade sin batch med krashskapande radios, och jag vet folk bla en i klubben som har en t14sg som fick en räckvidd på 10cm och därmed krashade en maskin .
              Kort sagt, jag tror alla fabrikat har gjort sina missar och fått till en dålig batch.
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Det där med att känna på radion och känna om den sitter bra i händerna... Futaba har aldrig lyckats få till en "igelkotte" som funkar för mig, man kommer åt switcharna hur lätt som helst. Spektrum verkar ha tänkt mer på den biten. Lösningen på det var att skaffa pult. Då kommer man inte åt nån switch i misstag och man kan koncentrera sig bättre på att flyga med tumme-pekfinger-grepper eftersom man slipper hålla i radion. Så om pult är av intresse, så spelar greppet ingen roll. Skulle jag köpa ny radio idag skulle det bli T14SG (eftersom jag har en 10C nu och har ca 12-15 Futaba-mottagare). T14SG känns som en radio man "köper och har hela livet", på samma sätt som med 10C. Det är bara åldern på 10C eller om nåt fel skulle dyka upp som skulle få mig att byta. Sen verkar det ju vara så med många tillverkare, att ju fler kanaler desto fler funktioner... Jag vet inte vad de dyrare Futaba-sändarna (värre än T14SG) tillför för funktioner förutom att de är dyrare, men de är trots allt dyrare.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Wassen
                  • maj 2007
                  • 20

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                  Om du i nästa vecka tar en lite utflykt till anderslöv på torsdagkvällen så kan du få känna på en t14sg
                  Tackar för erbjudandet, har precis inföskaffat en själv som jag ska tafsa på framöver =)

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Trevligt. Har med den iallafall är bara vädret bra så ska jag försöka flyga lite. Mellanlandade i Alvesta och anländer till skåneland ikväll
                    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                    |FPV STUFF|
                    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                    | DJI Inspire 1 |
                    |TERMIK OCH HANG |
                    |
                    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

Arbetssätt...