lost in space

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the_storm
    • apr 2013
    • 355

Ha antennerna i 90 graders vinkel.. T.ex. långa antennen längsmed planet och den korta 90 grader åt sidan..

Klicka på bilden för större version

Namn: mottagare.jpg
Visningar: 1
Storlek: 24,2 KB
ID: 503591
    Tänk att pilarna motsvarar antennernas mottagningsförmåga. Den långa antennen har dålig förmåga att ta emot signal från vänster. Men eftersom den korta antennen är vinklad 90 grader så kan den ta emot signalerna från vänster som den långa antennen missar. De kompletterar därför varandra så att man inte ska tappa mottagning.

Det är på grund av denna princip som jag även har antennen på min sändare vinklad 90 grader åt t.ex. höger. Då man oftast står med sändaren riktad mot flygplanet kommer "pilarna" som strålar ut från antennen att nå planet.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Kompletterar Spektrums antenner varann? Futaba kör väl så att de kör den som har bäst signal, men deras antenner är likadana iofs.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Under "normala" flygförhållanden (LOS på ett RC-fält) så har jag väldigt svårt att tro att man kan råka ut för några räckviddsbekymmer oavsett hur antennerna pekar - och kärran rör sig ju i olika riktningar hela tiden. Har flugit helt utan störningar under ca: 7 år med ett av marknadens "enklaste" system rent tekniskt (ingen frekvenshoppning och ingen diversity t ex) nämligen Assan och mottagarna har i praktiken 1 antenn - 1 cm lång på de mindre mottagarna och kanske 4 cm på de större (ja - hela längden är ju inte antenn). Så det finns minimala möjligheter att rikta antennstumparna i speciella ledder utan jag har bara satt fast mottagaren inne i kärrorna - och jag har flugit mycket under dessa år men bara eldrivet. Tror mera på att det är konstruktionen och tillverkningskvaliteten på mottagarna som kan ge problem än på hur antennerna placeras - i alla fall på "normala" flygavstånd. Vid långa flygavstånd eller med t ex kolfiberkroppar så är det säkert annorlunda.
        Roger
        Senast redigerad av McRegor; 2014-12-10, 18:54.

Kommentar

• the_storm
          • apr 2013
          • 355

Jag har å andra sidan tappat kontakt med en funjet på ca 50 meters avstånd. Då vill jag minnas att alla antennerna på mottagaren var riktade åt mer eller mindre samma håll och att sändarens antenn var riktad rakt framåt. Om sändarens antenn och mottagarens antenn vid det tillfället var riktade åt samma håll kan det förklara varför jag tappade kontakten. Efter det började jag köra med sändarantennen vinklad åt sidan samt antennerna på mottagaren vinklade i 90 grader från varandra. Har inte haft några problem sedan dess.

Ålänning: Om futaba kör den som har bäst signal utav två möjliga antenner vid en given tidpunkt gissar jag på att antennerna kompletterar varandra? Om den ena antennen inte har bra signal, men den andra antennen har det, så används den antenn med bäst mottagning och vise versa.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ursprungligen postat av the_storm
            Ålänning: Om futaba kör den som har bäst signal utav två möjliga antenner vid en given tidpunkt gissar jag på att antennerna kompletterar varandra? Om den ena antennen inte har bra signal, men den andra antennen har det, så används den antenn med bäst mottagning och vise versa.
            Jo - det är denna funktion som av Futaba kallas diversity och som jag nämnde att mitt enkla Assan-system inte har - http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity
            Visserligen har jag oftast sändarantennen vinklad åt sidan men ändå - inte en enda störning som jag uppmärksammat under ca: 7 års rätt intensiv flygning med att enkelt system så jag tror ändå att problemet till stor del ligger i t ex tillverknings- eller konstruktionskvaliteten på mottagaren - speciellt om det är en piratmottagare där man uppenbarligen tillämpat s k "reverse engineering" för att få den att fungera ungefär som originalet.. Men att veta med 100 % säkerhet går ju givetvis inte.
            Roger

Kommentar

• Jorgen
              • feb 2013
              • 777

Det är nog inte riktigt rätt att beskriva det som en lång och en kort antenn. Snarare en kort antenn direkt vid mottagaren och en annan kort antenn som sitter på en bit kabel. Man ser normalt sett ganska tydligt att den yttersta delen av kabeln är skalad. Den oskalade delen är oftast skärmad och agerar alltså inte som antenn.

Men har Spektrum verkligen mottagare som är byggda så? Jag har fått för mig att spektrum bara får diversity genom att man kompletterar med en satellitmottagare. Den metoden har också fördelen att signalen kodas av helt och hållet och om det är en stark nonsense signal som en av antennerna ser så ignoreras den helt.

De äkta spektrummottagare som jag har på hyllan har en antenn eller en antenn åt varsitt håll och allt tyder på att de är konfigurerade som en dipol. De två korta snuttarna bildar alltså en ganska mycket bättre antenn tillsammans.

Om det är en analog diversity så kommer den starkaste signalen på en frekvens att gälla även om det är rent nonsense som kommer från en annan källa.

Om man ser på Orange RX mottagare som tex R800X som har två långa antenner så vet jag inte hur de är konfigurerade. Man får anta att det är analog diversity. När jag testade tillsammans med 1.3GHz så fick jag fick tex bedrövliga resultat med Orange R615X (två korta antenner i vinkel) jämfört med när jag hade en annan kinesisk mottagare som bara har en antenn.

Jörgen

Kommentar

• lekman
                • okt 2008
                • 330

Nu börjar jag dra örona åt mej när det gäller att återanvända den mottagaren som felat/trilskats. Eftersom det bara är toppen på den långa antennen som är verksam antenn innebär det att jag inte haft så fel i hur de varit konfigurerade. Bara att den korta varit lite krum o inte så utsträckt som den borde. Kan ju göra lite räckviddskontroller men sen kanske ändå bara att kasta bort. De borde ju förresten vara gjorda i ett material som håller sej rakt o fint o inte tillåter sej att rulla ihop sej till en krok....

/Lars

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Till bl a FrSky gå det att köpa antennen som reservdel som då kan se ut så här -
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 7678.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,4 KB
ID: 503600

Nu kanske antennen i din mottagare är lödd direkt på mottagarkortet men att det skulle vara nåt fel på antennstumpen, bara den sitter fast i kortet, känns väl inte alltför troligt även om givetvis allt kan hända. En bild skulle nog ge oss lite mera möjlighet att bedöma...
                  Roger

Kommentar

• Jorgen
                    • feb 2013
                    • 777

En sökning på AR500 ger ganska snabbt att man kanske inte skall använda den alls, äkta eller piratkopierad. Men man hittar mycket skit om alla gamla DSM2 mottagare.

Jag ser också att flera av de gamla DSM2 mottagarna hade långa antenner eller kombination av långa och korta.

Jörgen

Kommentar

• lekman
                      • okt 2008
                      • 330

Är AR400 en DSMX och oxå den bättre och säkrare, om man klarar sej med fyra kanaler? Det är ju stor skillnad på priset på en AR400 och en AR6210. Ja menar en 700 - 800 för varje mottagare. Till ett par plan kan man kanske kosta på det, ett par st alltså. Vet att hobbyn kan bli dyr iof, men ibland måst ju annat prioriteras

/Lars

Kommentar

• Jorgen
                        • feb 2013
                        • 777

Det är först på senare tid som jag börjat flyga med Spektrum mottagare den största delen av tiden, Spektrum mottagarna satt i modeller som inte fick så mycket flygtid. Fram tills nyligen så flög jag nästan bara med väl inslitna modeller med Orange mottagare.

Jag har bara haft ett helt oväntat problem med Orange mottagare. Då var jag ca 300m bort med en Orange R610 mottagare som jag köpte för 20kr när Hobbyking hade rea. Problemen jag hade nyligen med 1.3GHz video och Orange R615X borde inte ha varit oväntade, tidigare prov hade visat att jag klarade ungefär 300 meter trots att 1.3 och 2.4 tillsammans är en mycket dålig ide.

Jörgen

Kommentar

• lekman
                          • okt 2008
                          • 330

Jag har haft två störningar med en o samma AR500, eller nån kopia möjligtvis. Skulle vara om nån granne har nån sändare som tar över kontrollen. Jag är ibland ute i naturen o kör, en sjö ute i skogen t ex. Där borde det ju inte kunna finnas nån stark störsignal, kan en felfri AR6200 kunna vara hyfsat säker, trots att det är en DSM2?

/Lars

Kommentar

• lekman
                            • okt 2008
                            • 330

Jag har ett par Walkie Talkie som jag ibland hör att det är nån annan som bryter in och alltså använder samma frekvens som mina walkie talk-sändare- Jag blirinte klok på de amerikanska och andras sätt att skriva stora tal, men kan frekvensen vara 1442 MHz, blir det isf 1,44 GHz? Är detta en risk, och isf, hur ofta är en kom-radio med och stör RC?
                            /Lars

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Jag förstår inte riktigt hur Walkie Talkies kom in i denna diskussion och skulle det finnas sådana som sänder på 2,4 GHz så skall du väl ha otur om sådana drabbat dig på olika platser... Och kör du vid en sjö i skogen så är det nog ingen risk för nån sån störning - men möjligen från din egen mobil. Inte speciellt vanligt det heller men det lär ska ha förekommit. Det är antagligen nåt problem med din mottagare så testa med en annan så kan du i alla fall komma en bit framåt - tror inte att diskussioner runt alla tänkbara andra utrustningar som använder radiokommunikation kommer att lösa dina problem. Så - in med en annan mottagare i modellen, gör räckviddstest och om den är OK så får du väl flyga och se hur det går.
                              Roger

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                                • 2015

Förr var det så att Spektrum tog två "kanaler" när den band. Alltså var det två olika mottagare, en till var antenn. Varje satellit ökade med två nya. Jag kan ha förstått fel förstås. Hur det är med det mera hoppande DSMX har jag inte kollat upp. Jag kan inte säga att jag haft något problem med DSM2 annat än dåliga servosladdar, betterier och annat man inte kan skylla på radion. Min åsikt är att alla nya 2,4 är riktigt bra om det är kända fabrikat. Alla budgetversioner som de gamla 6-kanals från både Futaba och Spektrum hade betydligt sämre potar och annat än de dyrare burkarna.

Kommentar

Arbetssätt...