lost in space

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Nja, riktigt så funkade det väl inte. Med ett DSM2-system låser sändare och mottagare två kanaler på 2.4-bandet och håller sig till dessa kanaler alldeles oavsett vilka störningar som uppstår efter låsningen. Att ha en eller flera slav-mottagare ger bara större chans att klara av störningar, men ökar inte bandbredden. Två mottagare på samma kanal är bättre än en. DSM2 fungerade utmärkt så länge som det inte fanns annat som störde och fungerar fortfarande bra i relativt ostörda miljöer. Med tiden har dock 2.4-bandet blivit mycket belastat i och med alla hemmanätverk etc som sänder på detta band.

Modernare protokoll, som DSMX, hoppar hela tiden runt på alla tillgängliga kanaler på bandet. Jag har för mig att Spektrum delat bandet i minst ett dussin delar. I och med att informationen som överförs är så liten så klarar man på detta sätt av extremt stora störningar. Det räcker med att ett enda meddelande kommer fram på någon av kanalerna för att överföringen skall upplevas som störningsfri. Återigen ökar inte en slavmottagare bandbredden, den minskar bara risken för att bli helt utstörd.

Futaba, FrSky, Hitec etc kom efter Spektrum och gick direkt på att använda hoppande radiosystem och slapp därför problemen som DSM2 råkat ut för i och med att 2.4-bandet blivit så fullt.
    Senast redigerad av dvogonen; 2014-12-13, 20:45. Anledning: L

Kommentar

• lekman
      • okt 2008
      • 330

Hej igen
      Igen denna fråga om säker och trygg RC-kontakt. Om man vill ha DSMX för en billig penning, är då AR400 ett bra alternativ? Eller ska man anse att man inte klarar sej utan en satellitmottagare? Det är väl ivarjefall bättre än en AR500? Varje gång man flyger så tar man ju en risk att falla lite hårt ner igen, men vissa plan vill man ju vara lite extra rädd om, o inte köra på med DSM2, efter vad man får lära sej här.
      Ja jag fattar, lite hypotetisk fråga kanske`?
      /Lars

Kommentar

• Ted_B
        • dec 2013
        • 335

Jag kör numer med AR610, fullrange men utan satellit. Funkar kalasbra, ingen skillnad mot (original) AR6210 med satellit.

Kommentar

• lekman
          • okt 2008
          • 330

Jag har bjudit (Ebay)och en gång fått för ca 300 en ny AR6210, sån som ser ut som en original. Har inte testat, dock. De där Orange, de är allihopa DSM2, väl?
          Senast redigerad av lekman; 2015-01-07, 06:01.

Kommentar

• lekman
            • okt 2008
            • 330

va sägs om OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM

Vad är CPPM?

/Lars

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

CPPM är samma signal som du får ut på trainer kontakten på radion och används av FBL-gyron och multirotor kontroller.
              /Jonas

Kommentar

• Michael
                • maj 2006
                • 1742

Just så är det, alla servosignaler skickas i ett pulståg ut på CPPM-kontakten ( CPPM = combined pulse pulse modulation). Det är visserligenen frågan om en analog pulsbreddsmodulerad signal, men man kan ändå likna CPPM-utgången vid en ( gammal) dators serieport, medan de vanliga kanalutgångarna tillsammans närmast är att likna vid en parallellport.

Kommentar

• andWho
                  • nov 2007
                  • 550

Combined Pulse Position Modulation. Ordet "Combined" är egentligen överflödigt och används (bara?) av FrSky. Det räcker att säga "PPM" för pulståget med alla kanaler och "PWM" (Pulse Width Modulation) för de vanliga separerade servo signalerna.
                  /A

Kommentar

• lekman
                    • okt 2008
                    • 330

OK.
                    För mej, som inte känner mej så insatt blev det nog lite överkurs nu. Får jag DSMX med den mottagaren? Om jag har en tillräckligt modern Spektrumsändare? (OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM)

/Lars

Kommentar

• Jorgen
                      • feb 2013
                      • 777

Ja, du får DSMX med den mottagaren.

PPM utgången stör inte på något sätt, alla kanaler fungerar som vanligt men du kan också ta ut PPM signalen på BIND kontakten.

Kommentar

• lekman
                        • okt 2008
                        • 330

verkar vara ett bra alternativ till Spekrummotagare. Beställer nog några såna.
                        /Lars

Kommentar

• lekman
                          • okt 2008
                          • 330

Hej
                          har fortsatt med mina Kina-kopior av DSM2-mottagare till billiga enkla modeller. h-ar gjort räckviddskontroll och allt är frid o fröjd. Men idag igen på samma plats o samma sak, plötsligt helt utan radiokontroll och planet rakt ner i backen. Jag säger nu ungefär som Cornelis sjöng -aldrig mer antabus, fast i mitt fall - aldrig mer DSM2, var sej det är Kina-mottagare eller original, som väl också är Kina?. Nä, aldrig mer DSM2, så får jag ju se om det funkar bättre....

/Lars

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Kinestillverkat eller inte. Lågt pris brukar innebära åtminstone sämre om ens befintlig kvalitetskontroll.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• lekman
                              • okt 2008
                              • 330

Javisstja, kvalitetskontrollen. Det var ju det som det tidigare resonemanget kom fram till, att de billiga "kopiorna" nog inte är testade alls, o nu är det jag som testar dom istället. Bort från DSM2 och billiga Kina-mottagare borde u bli min slutsats

Kommentar

• Gasman
                                RCFF - Administratör
                                • aug 2006
                                • 553

Har du mobilen i fickan när du flyger? Kanske bara någon decimeter från sändaren? Prova att lägga kvar mobilen i bilen...
                                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

Arbetssätt...