Futaba T18SZ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Skärmen sitter förtjusande bra! :lollypop:
    ...och jag är mer än sugen,ser precis ut som jag vill ha den!
    Enda abret är om det finns nåt sätt att flytta över modellerna jag har i T-12,skulle vara smutt om det gick..

Bo,är det inte fritt fram vilken knapp jag använder till vilken funktion?
    Vad jag förstår så går det utmärkt?
    "You can assign the each functions to the switches depending on your taste" står det på Ålänningens bild..
    Har just önskat mig en sån i Julklapp av Gullan... :icon_pai:
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Ursprungligen postat av bokis
      Skärmen sitter förtjusande bra! :lollypop:
      ...och jag är mer än sugen,ser precis ut som jag vill ha den!
      Enda abret är om det finns nåt sätt att flytta över modellerna jag har i T-12,skulle vara smutt om det gick..

Bo,är det inte fritt fram vilken knapp jag använder till vilken funktion?
      Vad jag förstår så går det utmärkt?
      "You can assign the each functions to the switches depending on your taste" står det på Ålänningens bild..
      Har just önskat mig en sån i Julklapp av Gullan... :icon_pai:

Har oxå fattat det så, precis samma valfrihet som i 12FG, 12Z, 14MZ. Min är på väg i tidig julklapp tillsammans med lite annat.
      brekdahlssnickeriab.se
      https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Den duger åt oss Kära Snickarjävel!!! :handkiss:
        // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Ursprungligen postat av bokis
          Den duger åt oss Kära Snickarjävel!!! :handkiss:

:icon_pidu:
          brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr X
              • apr 2007
              • 1055

Habegäret börjar bli stort på en 18SZ och skärmen är på rätt plats och jag blir mer och mer sugen på denna radio, ser precis ut som jag vill ha den men förståndet säger att min T14SG räcker länge men .......... vi får se hur det slutar.
              RC Åland
              RC Åland på facebook
              På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Ursprungligen postat av Ålänning
                Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)
                Nä, du måste fråga lov :stupido2::lollypop:
                brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• Mr X
                  • apr 2007
                  • 1055

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Nix det får du inte och en T14SG ska du ha (min) så jag kan köpa en 18SZ :sarcastic:
                  RC Åland
                  RC Åland på facebook
                  På tok för många flygande saker.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                    • 1643

Hej,
                    Futaba får det inte helt lätt med den nya 18SZ: a) jag tror förväntningarna är rätt höga på den, b) den skall konkurera med liknande radio från några andra fabrikat ungefär i samma prisklass (Jeti DC-/DS-14, Spektrum DX18 Stealth, Multiplex Profi DX-16, Graupner MC-32) som kanske har något mer funktioner/finesser och c) så kommer den jämföras med deras egen 18MZ hela tiden som förstås har fler funktioner/finesser.
                    Men man får väl försöka lista viktiga funktioner man "måste" ha och saknar 18SZ någon eller några sådana får man väl skippa den radion om man är på jakt efter en radio i det här segmentet, svårare än så är det väl inte.
                    Jag tror nog 18SZ blir en storsäljare fastän den saknar några funktioner som jag personligen skulle föredra att den hade haft.
                    Det blir ju ofta en kompromiss mellan pris och funktioner man önskar och även om 18SZ inte är direkt billig så är det väl heller inte dyrare än motsvarande radio hos konkurrenterna.
                    Det blir spännande, tycker jag, att läsa mer hur 18SZ kommer att mottas ute bland vanliga användare sen när den på bred front släpps i Europa och USA (än så länge tror jag bara den finns att köpa i Japan).

/Bo

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Sen är det väl så att sitter man redan med många Futaba-mottagare och annan Futaba-utrustning så byter man inte hela systemet bara för att en "bra att ha-funktion" saknas i den tilltänkta sändaren. Sen är det ju en annan sak om man börjar med ett "blankt papper" när det gäller övrig utrustning och skall köpa sändare men de som funderar över en sändare i denna klass har ju i de allra flesta fallen redan massor av annan utrustning sen tidigare vilket kommer att styra valet. Sen kanske man också skall fråga sig om alla "bra att ha-funktioner" verkligen är ett måste för att man skall kunna leva vidare som modellflygare... Det är lätt att fastna i ett "senaste tekniken-beroende"...
                      Roger

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

....ungefär så mitt resonemang går Roger,jag la en beställning på en sån där radio igårkväll,tror den kommer att funka för mig ,den har det jag behöver,den passar till det jag har och jag förstår Futabas programtänk så jag slipper
                        "lära om" samt vad gäller det viktigaste för mig,driftsäkerhet så håller jag Futaba högt.
                        Hoppas jag kan klura ut eller att det finns ett sätt att konvertera filer från min T12 till den här,det skulle vara grädden på moset om jag kunde få till det..
                        För den sortens flygning jag gör så klarar jag mig bra utan ljud och att titta på en skärm går helt bort,det skulle resultera i kvaddar,garanterat..
                        Jag har testat ett par andra apparater men det blir för trassligt för min hjärna och jag blir osäker när jag ska göra div. mixar m.m,inte deras fel,mina grå celler funkar inte..
                        Så jag hoppas o tror att det här blir OK för mig!

Whoppi!!! Hittat!!!!

// Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• bem

• apr 2009
                          • 1643

bokis,
                          När du säger T12 är det då en 12Z du menar?

När det gäller överföring av "modeller" från en Futaba till en annan har Futaba ett program som heter Futaba Model Data Converter.

T ex från 12Z (och 14MZ) till 18MZ går det kopiera modell data på SD kortet direkt till 18MZ via USB utan att behöva gå via Model Data Converter.
                          Förhoppningvis går det även till 18SZ.

Med Futabas Model Data Converter:"Converts data between the 12FG, 12Z, and 14MZ(FX40)"
                          Och kan du konvertera över till 14MZ borde det nog gå att sen föra över till 18SZ gissar jag.
                          Men kanske säkrast (bäst) att skapa modellerna på nytt i 18SZ. Det kan ju finnas risk att inte allt önskvärt kommer med över vid en konvertering.

Kanske kommer ett nytt konverteringsprogram, det befintliga är rätt gammalt.

/Bo
                          Senast redigerad av bem; 2015-08-31, 15:40.

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

Ja,i Sverige så hette de T12 och T14 (inte MZ men det är samma sak) och jag är ganska säker på att det kommer att funka lika att överföra filerna till både MZ/SZ.
                            // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Jag tror jag har runt 15 st FASST-mottagare (4, 7, 8 och 14-kanals) till min T10CP och den klarar dessutom 35MHz som jag har kvar i några gamla modeller. Blir ju ett f-n om man ska byta märke för mig. Så 60% orsak för mig skulle bli att vara kvar i Futaba-träsket. Men visst skulle det vara intressant med annat märke för att man är en nyfiken lurk. =) Men det funkar så klockrent med Futaban så där är väl 30 andra procent och vill hålla mig kvar hos Futaba. Det är inte lätt byta märke alla ggr... :-( Saknar jag funktioner? Inte än...
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• JOhlsson
                                • dec 2012
                                • 74

Jag har flugit med 8fg, 14sg och 18mz alla har varit superbra. 8fg liten och nätt. 18mz större och tyngre och 14 Sg där imellan. 18mz högtalare tycker jag var skitbra.
                                Jag tror inte att jag använt en tredjedel av finesserna.

Nu flyger jag med jeti ds-16 och den är också konstigt nog jättebra. Lite bättre på något och lite sämre på något. Lite annorlunda att hålla än futaba.

När mina flygplan gått i backen så har det alltid varit skit bakom spakarna.

Jag tror 18sz kommer vara hur fin som helst.

Kommentar

Arbetssätt...