Turnigy x9 firmware flash.. Usbasp.. Drivers..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

På de grövre oranga/gula kablarna ser det ut att sitta en voltregulator som är fastlödd. Dessa brukar man montera kondensatorer på för att stabilisera utgången.

Och vad gör den ? 7805 eller 7806?

5 alt 6 volt ut...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Jag har för mig att det finns två olika layouter på processorkoret på TGY 9X, det kan inte vara så att du använt fel schema när du anslutit kablarna till USBASP?
      Jämför dessa två bilder och notera att SCK är inlödda på olika ställen.

/Jonas
      Bifogade filer

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Om man tittar noga på bilderna för de utförda moddarna så kan man se att kretskortet är av typ v2. V1-korten utgick ur produktion för ett antal år sedan straxt innan 9x blev populär. De är inte vanliga.

Vad jag kan se så sitter kablarna där man kan förvänta sig på ett v2-kort.

Vad jag förstår så har radion flashats med framgång tidigare. Stämmer det?

Kommentar

• athlech
          • apr 2015
          • 13

Ja jag är 99% säker på att det är ett v2 o att alla sitter rätt så jag räknat och testat mäta så det inte råkat lödda över eller så.. men ingen kontakt mellan några alls..

Andra modden som tidigare ägare gjort antar jag bara har med batteriet att göra.. ( LiFe batteri och inte varit något problem innan, därför inte rört det alls..)

Var orginal förrutom frsky modul och annat batteri.. Men telemetrin var inte kopplad och det har jag kopplat samtidigt nu..
          Ska man lödda bort det för att garantera att det inte är det.. ?

Kommentar

• athlech
            • apr 2015
            • 13

Nu har jag äntligen fått rätt på det..
            Beställde en ny ASP som är "9xr programmer"
            Kopplade in och vipps så fungerade det..

Kommentar

• n30
              • okt 2014
              • 268

var beställde du denna?

Kommentar

• athlech
                • apr 2015
                • 13

Så fungerarr det direkt!

Kommentar

• n30
                  • okt 2014
                  • 268

Okok men du behöver ändå lödda inuti sändaren?

Kommentar

• n30
                    • okt 2014
                    • 268

http://9xrprogrammer.com/index.php/s...gramming-6-pin <--- var det den du köpte ?

Kommentar

• n30
                      • okt 2014
                      • 268

jag har 2 såna turnigy 9x radios varav ena är med er9x mjukvaran men den har aldrig varit löddad inuti eller några såna kablar. hur är det möjligt att byta mjukvaran då ?

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

9x har aldrig levererats från fabrik med Er9x installerad. Någon har alltså installerat ny Firmware.
                        Det enda sättet att byta Firmware i den Atmega64-processor som sitter i radion är att koppla in sig på de sex ben på processorn som är avsedda för programmering. Det vanliga sättet är att löda in en kontakt.
                        Till många processorer finns specialverktyg i form av en "handske" som kan hållas direkt mot processorn och användas för programmering utan att löda fast någonting. Kanske har någon haft tillgång till en sådan för Atmega64 och programmerat radion?

Jag har dock aldrig sett någon handske för atmega64. Men det vore nästan konstigt om de inte fanns. Här är en bild på en handske som är avsedd för en annan processor.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1431930122641.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,2 KB
ID: 504895

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Du kan uppdatera firmare utan att löda med hjälp av ett smartieparts.

Det ansluter mot kretskortet på lödpunkterna med fjädrande pinnar.
                          UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• athlech
                            • apr 2015
                            • 13

Ja det är den fast jag köpte den på ebay. Men tar man det nätt o har lite lödd erfarenhet så är d inte så svårt. Men bor du i skåne kanske jag kan fixa d åt dig.

Kommentar

• n30
                              • okt 2014
                              • 268

Okok ja lödda de lilla vet jag minsann inte om jag vågar. Sån precision har jag nog inte.

Kommentar

• dvogonen
                                • jul 2012
                                • 491

Lödpukterna är relativt stora. Har man lött elektronik förut så är det inga problem att löda in de sex kablar som behövs.

Om man inte har lött elektronik förut eller inte har tillgång till en bra lödkolv för elektronik, så bör man kanske låta bli att försöka.

Kommentar

Arbetssätt...