Servons strömförbrukning en dimma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Servons strömförbrukning en dimma

Servon drar ström.
    UBECs etc så klarar en max kontinuerlig ström.

Men hur veta om UBEC räcker till?

Finns det något annat klokt sätt, än att skaffa de servon man vill ha och så kopplar man in allt som det ska vara och ansluter matningen via tex en av de vanligare wattmetrarna (som brukar ha amperemeter) och se hur mycket allt drar när man håller i alla roder som om det vore luftmotstånd och rör om allt? Vilket i sig är väldigt knepigt. Sen vet man vilken UBEC man borde ha valt. ;-)

Sitter nu och har ställt in en Emcotec Dualbat DPSI Micro. Och så läser jag att den klarar av max 4A kontinuerlig matning på 5.9V och med 2 st LiPos (som jag har) under 15 minuter. Dessutom 10 sekunder på 10A och 20 ms på 25A. Det står i DPSI-manualen att man kan använda upp till 7 servon vid höga laster och DPSIn används för aerobatik-flyg samt stora seglare etc. Då blir man att fundera... kommer det funka med mina servon + mottagare (vid 5.9V) i min GP Yak 54 50cc:

4 st Hitec HS-5645MG 12.1kg (för höjd och skev)
    1 st Hitec HS-5585M 14kg (för sido)
    1 st Futaba S3010 6.48kg (för throttle)
    1 st Hitec HS-325HB 3.7kg (för choke)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • bem

• apr 2009
    • 1643

Hej

Sån här kanske?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=76158

/Bo

Kommentar

• Jorgen
      • feb 2013
      • 777

Det blir nog svårt att få servona att dra mer än 10A i tio sekunder. En söknining på nätet ger stallströmmar på 2-3A för dina större servon och det innebär att du behöver belasta fyra servon så att de inte riktigt orkar ge fulla utslag innan du får problem.

Den lilla loggern som Bo länkade till verkar användbar, det är inte ovanligt att man undrar hur mycket ström servona drar som mest.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Väldigt bra med en logger! Sån måste man ju ha. Kan man lita på en sån grej från HobbyKing eller finns det kvalitetsgrejer nånstans?

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Jag använder en telemetrimodul till min Graupner HoTT som registrerar förbrukad kapacitet, spänning och ström momentant. Dessutom kan jag avläsa max- och minvärden. Mycket praktiskt för att hålla koll på servonas och mottagarackens funktion.

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Oj... Det är lite som med ackar.... 100C jo tjena.... likaså när det står 10A på en BEC så får man fundera på vem som tillverkat den. Jag använder uteslutande Jeti, detas 10A BEC är guld. Till större maskiner har dem större BECar men dem blir även större fysiskt, inte bara en ny etikett med 20A på.

emotec är väl ett känt märke och just 4A låter ju som en rimlig begränsning. Personligen så hade jag valt en 10A kontinuerlig lösning på en 50CC maskin. Kanske funkar 4A, men det är i mina ögon lite i underkant.

Har själv fått en hobbyking BEC att slå ifrån, bara genom att torrvifta på rodren till min Venom.(skumvåffla)
            Superhero

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Gäller väl att se till att man inte bindar servona. =) Då klarar man sig långt. Brukar vara noggrann med sånt, samt att allt går lätt men aldrig kärvar eller glappar.

Alla sidor är på tyska, men hittade en sida som säger "Suitable for small models (F3A, helicopters, gliders)"

Medans det i bruksanvisningen står "aerobatic models and small jets with up to 7 servos"
              I småflyg har man ju en vanlig strömbrytare för enkelheten och hålla ner vikten.

Mitt flyg har 5 roderservon och 1 för throttle... 1 för choke, men det drar ej så mycket. Det är tyst i bägge lägen.

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

En snapproll i full fart kräver en hel del....

Edit: förtydligar lite, lillflingan gav liksom inte tid för mer innan :-)

Det är två hel olika saker vad du begär och vad servona ger. För eller senare kommer alla servon ge dig fullt sidroder, men med en bra setup får du get när helst du begär det.

Svårt att förklara i bild, men tänk dig att du trampar gasen i botten på en F1 bil med sugmotor, jämfört mot en gammal Scania buss med jätteturbo. Eller i flygtermer att styrspaken är i kolfiber mot mullsjö-kola.

Man behöver inte bara vara inom ramen på pappret utan man "måste" dimensionera mot att det skall funka på ett bra sätt. 35kg servon låter som en overkill, men faktum är att man ibland behöver flera sådana för att nå dit man vill så fort man vill.

aaaa du greppar det säkert redan.

Senast redigerad av henke2; 2015-08-07, 20:17.
                Superhero

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Haha, ja det måste flyget klara av. =) Med deadstick som följd och sten osv.

En annan riktigt korkad grej när man läser manualen är att de tycker det är så smart med dualbat-systemet för då kan man ha TVÅ LiPo som gör att man kan ha hälften så bra kräm i bägge ackar. Va skit spelar det för roll när DPSIn bara orkar leverera några ampere?! Jag fattar inte hur de tänkt. De måste mena kapaciteten, dvs att man kan ha två små 1500mAh-ackar istället för en stor 3000mAh.

Va ska man ha i ett 50cc-flyg då? En vanlig LiPo och en vanlig X Amperes UBEC?

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Uj, ja dubbla ackar är dubbel säkerhet.

Jag kör alltid en acke och en BRA bec. Sällan något mer avancerart.En BEC som tar två ackar kommer fungera om den ena acken lägger av. I Min 3.2meters modell har jag en Jeti 2D BEC som tar två ackar in. Vet inte om det behövs egentligen, men nu råkade en sådan passa in just där. Med 13st 35kg servon så kanske det är vettigt tänk?

aaaa (igen) det handlar nog mest om att ha lite koll och ladda sin ack och att den funkar. Delaykings B-grade är kanske inte riktigt vettigt att använda här?!
                    Superhero

Kommentar

• Michael
                      • maj 2006
                      • 1742

Om man har ett stort flygplan med strömkrävande servon finns ju alltid alternativet att använda en separat ack för att driva servon och mottagare. En vanlig LiFePo-ack på några amperetimmar väger inte mycket och klarar betydligt större strömuttag än de flesta BECar. Varför begränsa sig "elektroniskt" med strömkänsliga komponenter om det inte behövs?

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av Michael
                        Om man har ett stort flygplan med strömkrävande servon finns ju alltid alternativet att använda en separat ack för att driva servon och mottagare. En vanlig LiFePo-ack på några amperetimmar väger inte mycket och klarar betydligt större strömuttag än de flesta BECar. Varför begränsa sig "elektroniskt" med strömkänsliga komponenter om det inte behövs?
                        För att en BEC ger konstant spänning till servona. Igen, om du begär "snapproll" så skall det bli en snapproll varje gång inte fyra varv när acken är full och två varv när den är tom.
                        Superhero

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

På min seglare har jag 60 kg servon blandat med 30kg, när jag drar som mest på 7.2v så har jag kommit upp i strömmar om 3.6A och en flygning med acro gjort av med 300mAh per batteri på 2S3700. Det drar inte så mycket som man tror.
                          DS-24 operatör.
                          Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                          Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                          FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ursprungligen postat av Kenneth E
                            Det drar inte så mycket som man tror.
                            Säkert sant, men tänk på det jag skrev sist i alla fall. Att ta sig snabbt som fan till dit man vill behöver överkraft av dess nåde.
                            Superhero

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Klart nu går det inte riktigt att jämföra en seglare med motorkärra. Man skall istället se över vilka servon man verkligen behöver och då försöka utnyttja dessa fullt ut i stället för att bara köpa vad som är värst. Samt se till att ha rejäla ackar som levererar den effekt som kan krävas. Det är smidigt med powerboxar och de fungerar bra till ändamålet men även en smart kabeldragning kan bidra till bra effektförsörjning och är dessutom billigare men det kanske inte lika imponerande ut när man öppnar locket. Jag gillar skarpt powerbox systemet och det har alltid fungerar för mig. På mina största kärror har jag alltid kört med direktmatning av strömmen till servona och går aldrig via mottagaren.
                              DS-24 operatör.
                              Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                              Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

Arbetssätt...