Mottagaren dör vid +70% motorpådrag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Du kan nog hitta en beggad 9x till en bra peng. Många som börjar med dem och sedan går vidare till Taranis så det finns många bättre begagnade där ut.

Den har många fördelar över den 6ch sändaren. En av de viktigare är att det är möjligt att byta sändarmodul så du kan köra med Turnigy, FrSky, Jr, Spektrum mottagare till exempel. Många små maskiner som är Bind'n Fly som behöver Spektrum DSM2/DSMX till exempel. Allt det kan du flyga med samma sändare.

Vidare har den rätt många modelminnen så att det är enkelt att växla mellan olika inställningar och modeller och så vidare.

Och inte minst att det finns en väldigt stor community på fix, trix, förbättringar. Om mjukvaran uppgraderas till OpenTX så finns det närapå obegränsade möjligheter på att programmera vettiga, intressanta och användbara funktioner som du kan tilldela knappar och spakar helt efter behag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Ursprungligen postat av Fluf
      Du kan nog hitta en beggad 9x till en bra peng. Många som börjar med dem och sedan går vidare till Taranis så det finns många bättre begagnade där ut.

Den har många fördelar över den 6ch sändaren. En av de viktigare är att det är möjligt att byta sändarmodul så du kan köra med Turnigy, FrSky, Jr, Spektrum mottagare till exempel. Många små maskiner som är Bind'n Fly som behöver Spektrum DSM2/DSMX till exempel. Allt det kan du flyga med samma sändare.

Vidare har den rätt många modelminnen så att det är enkelt att växla mellan olika inställningar och modeller och så vidare.

Och inte minst att det finns en väldigt stor community på fix, trix, förbättringar. Om mjukvaran uppgraderas till OpenTX så finns det närapå obegränsade möjligheter på att programmera vettiga, intressanta och användbara funktioner som du kan tilldela knappar och spakar helt efter behag.
      Tack Fluf! Så det du säger i princip är att med Turnigy 9x så kan jag även byta modul men det kan jag inte i den billigare 6ch sändaren? Det var precis det jag behövde veta! Så då blir det en turnigy jag söker efter då? Om den kostar 600 ny m mottagare så lär man få ett riktigt bra pris kanske då? Om nån hör nåt om av nån vill bli av med en sådan så vill jag ha den!!

Det skulle vara skönt med en riktig sändare, finns det radiosignal-mätare på turnigy 9x också som standard?

Jag antar att "9x" står för 9 kanaler? Haha isåfall bygger jag en bomb-funktion!!
      Tack så mycket för alla svar!

Mvh Gustaf

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av Killenheladagen
        Hmm..ok, en ännu billigare 6ch ? Jag behöver inte mer än 6 kanaler ft ....
        Nu vill jag ju inte vara snåldum heller så jag blir tvungen att köpa ytterligare en sändare hyfsat snart. ..McRegor du ger alltid bra råd;
        Om du var jag, skulle du fortsätta använda stocksändaren ett tag i väntan på en bra prissättning på en beg sändare eller genast beställa turnigy-sändaren om du hade en liten budget men du var ack så passionerad om din flygning?
        Sorry TS kanske det står nåt användbart för dig här det ser ju ut som du behöver byta sändare också! (Du kan dock spara den du har det är väl hubsan fpv -sändare? I ett senare skede kan du säkert montera ihop din 'nya" sändare och gamla med nån mobilhållare el likn så du kan flyga fpv!)
        De som köper ännu billigare sändare brukar snabbt köpa en dyrare för de riktigt billiga kräver t.ex en dator ute på fältet för minsta justering. Gå inte på något billigare än 9x/9xr.
        fredrik

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Från EU lagret är det ca 650kr + frakt, men då är den momsad och klar. Köper du från internationella så kan det blir tull o moms och grejjer.
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%20transmitter

Tror du kan få tag på en flashad och pimpad för ca 500kr beroende på vilken modul som den kommer med.
          Turnigy modul, begränsat utbud på mottagare
          FrSKy modul (finns flera olika), uppsjö med motagare med och utan telemetri etc behöver matchas med modulen och de skiljer sig på EU firmware och internationel firmware.
          OrangeRX DSMX/DSM2 modul, uppsjö av både OrangeRX och Spektrum mottagare, många små och billiga mottagare med tex CPPM som är awesome att ha till multikopter kontrollerkort.

I ditt fall hade jag faktiskt rekommenderat att sikta på en begagnad pimpad Turnigy 9X med OrangeRX DSM2/DSMX modul om du kan hitta
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Turnigy 9X från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=66518
            Turnigy TGY-I6 från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=65911
            Även den billigare fungerar nog för enkla behov men 9X är ju helt klart flexiblare och med bättre programvara.
            Roger

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ursprungligen postat av Fluf
              Från EU lagret är det ca 650kr + frakt, men då är den momsad och klar. Köper du från internationella så kan det blir tull o moms och grejjer.
              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%20transmitter

Tror du kan få tag på en flashad och pimpad för ca 500kr beroende på vilken modul som den kommer med.
              Turnigy modul, begränsat utbud på mottagare
              FrSKy modul (finns flera olika), uppsjö med motagare med och utan telemetri etc behöver matchas med modulen och de skiljer sig på EU firmware och internationel firmware.
              OrangeRX DSMX/DSM2 modul, uppsjö av både OrangeRX och Spektrum mottagare, många små och billiga mottagare med tex CPPM som är awesome att ha till multikopter kontrollerkort.

I ditt fall hade jag faktiskt rekommenderat att sikta på en begagnad pimpad Turnigy 9X med OrangeRX DSM2/DSMX modul om du kan hitta
              Oj! Tack all information serverad på silverfat!
              Just vilka moduler som är kompatibla med vilka mottagare har varit lite svårt och nervöst att ta in men där kom det, tack!

OK! Då är jag på jakt efter en turnigy 9x då jag inte vill begränsa mig för mycket på en gång! Om någon hör nåt så pm:a gärna!

Kommentar

• Killenheladagen
                • sep 2015
                • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
                Turnigy 9X från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=66518
                Turnigy TGY-I6 från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=65911
                Även den billigare fungerar nog för enkla behov men 9X är ju helt klart flexiblare och med bättre programvara.
                Roger
                Och tack för länkarna och förklaringarna på skillnaderna på att handla från EU och US!

Då blir det som jag skrev att försöka hitta beg eller i värsta fall köpa ny,

Tack alla ni som hjälper så mycket!

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                  • 393

Får säga det samma, tack för all info.

Såg just på DIY-modellen tll OpenTX, men för ca 600, knappast värt besväret. Förstod jag rätt att 9X fungerar ihop med Orange-mottagarna?

Kommentar

• Fluf
                    • jul 2012
                    • 1580

Ursprungligen postat av larsmn
                    Får säga det samma, tack för all info.

Såg just på DIY-modellen tll OpenTX, men för ca 600, knappast värt besväret. Förstod jag rätt att 9X fungerar ihop med Orange-mottagarna?
                    Om du har en OrangeRX modul i den

Turnigy 9X är i grunden spakar som översätter till en seriell signal som skickas till modulfacket på baksidan. Sedan kan man sätta vilken sändare man känner för (nästan) i facket, och det är vilket sändarmodul man använder som avgör vilka mottagare man kan ha.

Turnigy 9X kan köpas med eller utan modul. De radios som kommer med modul och mottagare har begränsat urval av mottagare sedan,

Om du istället köper/skaffar en 9X utan modul och sätter i en sådan här

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mpatible_.html

Då kan du använda alla OrangeRX DSM2/DMSX mottagare samt alla Spektrum DSM2/DSMX och dessutom alla DEVO mottagare, ett extremt stort utbud på väldigt vanliga mottagare, både lösa mottagare men även de två vanligaste till Bind'nFly micro modeller.

Kommentar

Arbetssätt...