Futaba T8J hur ladda??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Okej! Då verkar den kanske hålla spänningen under de dagar det tar att få hit laddaren!!! Då programmeringen är gjord och färdig (tror jag ja..) så behöver nimh batteriet bara hålla för ett par flygturer och det är ett färdigtlött nimh - paket på 1300mah.
    Vad bra nu är det optimalt väder så just nu sitter jag i startgroparna för att ta oskulden på futaban och försöker tänka ut allt att tänka på, vädret är perfekt, ca 1-2m/S och sol som värmer upp marken.
    Jag har ställt in en triple-rate-knapp med 25, 50 och 100% kast med lite olika expo och har ställt in ailerons att med ett steglöst vred åker flaperons eller "spoilers" ned och upp.
    Tänkte flyga 3accar (45 min flygtid ca) och ta tid på mig att testa grejerna ordentligt och högt.
    Har jag nåt mer att behöva tänka på?

När ni använder flaps-funktionen på era kärror vid landning respektive airbrake har jag förstått rätt om jag säger att flaps-funktionen ger lägre stall-hastighet och mer lyft ur vingarna och riktar nosen uppåt vid aktivering och med airbrake/spoiler så pressas nosen ned och bromsar in, har vi här högre stall-hastighet än normalt ?

Använder vi detta hela landningen eller gör vi som jag tänker att använda dessa funktioner för att underlätta /förkorta landningsinflygningar för att slå av den när jag är nära marken och hastigheten blödit av? I mitt fall använder jag ju ailerons för dessa funktioner och i den aktuella kärran är dessa ganska långt ut på vingarna och de är ganska långa, kanske ska akta mig för tipstall vid låg fart med flaperons?

Kan nån reda ut detta lite?

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Just det jag hade en till fråga, i fail-safe kan jag ställa in vad jag vill servon skall göra vid tappad rc link, jag skulle nog vilja att kärran gjorde en långsam cirkel för att "komma tillbaka" , jag vet inte riktigt om detta är bästa inställningen för det men om jag ställer lite roder åt sidan och motor av och liite flaps kanske för att få ner hastighet?
      Hur har ni era ställda? Jag flyger som bekant lätta elseglare

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
        • 481

Jag kan inte reda ut men mitt råd är att göra en liten plan för vad du tänkt göra med spoilerons/flaperons och testa en sak i taget.

Det är lätt att skruva bort sig när man har sändaren i handen och planet i luften och sen minns man ingenting.

Jsg har aldrig haft framgång med skevroder som flaps (nedåt) det blir dåligt. Testat på tre av mina plan. Däremot att göra en liten nedåtvinkling (kanske 5-10 grader) får planet att gå lite långsammare.

Spoilerons har jag aldrig känt behov av men på snabbare seglare verkar det vanligt.
        Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av KristofferR
          Jag kan inte reda ut men mitt råd är att göra en liten plan för vad du tänkt göra med spoilerons/flaperons och testa en sak i taget.

Det är lätt att skruva bort sig när man har sändaren i handen och planet i luften och sen minns man ingenting.

Jsg har aldrig haft framgång med skevroder som flaps (nedåt) det blir dåligt. Testat på tre av mina plan. Däremot att göra en liten nedåtvinkling (kanske 5-10 grader) får planet att gå lite långsammare.

Spoilerons har jag aldrig känt behov av men på snabbare seglare verkar det vanligt.
          Tack för svar!! Nu har jag kommit in från 2 genomförda flygningar, var mycket mer vind än det stod jag skulle tippa ca 6-7m/s men stadig vind och rätt mycket värmebubblor och jag vet inte varför jag var så nervös??
          Hjärtklappning när jag kastade iväg kärran men blev genast lugn då denna futaba-radio är helt fantastisk, efter jag kommit överens med spakarna och rättat mig efter de nya förutsättningarna flög jag ledigt på 100%kast med 25%expo - de andra rates:en var för låga för min smak och erfarenhet.

Just denna kärra mådde mycket bra av flaperons - big success! , just att steglöst vrida till lite när man har bra lyft gav mycket, och övade lite inflygningar med flaperons ca 10% kanske så kunde jag nästan stå still i luften och sakta sväva nedåt kontrollerat och fint.

Summeringen:
          En ny radio kan verkligen få ut det mesta av ett flygplan i detta fallet fick jag nya, användbara funktioner och det känns bra med diversity-antennerna i RX och TX.
          Vad tror ni jag har för räckvidd? (det står full range och jag kör s-fhss med futaba T8J med dubbla antenner)
          Tack Mvh Gustaf

Kommentar

• Tobbepostis
            • mar 2011
            • 353

Längre än vad du ser!!!!:eagerness:

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ursprungligen postat av Tobbepostis
              Längre än vad du ser!!!!:eagerness:
              Hahaha ja jag tänkte det också när jag löste om nån som hade fått 1500m m min setup och då hade jag tappat bort det för 10min sen..

Det blir väl att vara lite mer försiktig nu när jag sätter igång med nästa projekt(första var bra ny rx och tx) som blir en fpvbrygga med quanum-visir (som goggles fast skärm som ej blåskärmar) från HK.

Jag kan tänka mig att när jag kommer flyga fpv att lättare komma längre bort men man kan ju mäta ut bra på googlemaps avstånd och så... men 2.4 (och 5.8 på vrx) har mkt dålig penetrering när det gäller solida objekt såsom byggnader och träd eller hur?
              Mvh.Gustaf

Kommentar

• bem

• apr 2009
                • 1643

Räckvidden är nåt man sällan behöver oroa sig för uppe i luften, under förutsättning att du gjort en bra installation av mottagarens antenner så de inte skuggas av kolfiber och liknande material. Med en optimal installation i planet så bör räckvidden i luften bli flera kilometer och då ser du ändå inte modellen med dina ögon.
                Att man kan se en del video på Youtube där de flyger FPV kanske 3-4 km bort (med Futaba fullrange mottagare) bekräftar detta. Huruvida de flygningarna följer bestämmelserna för FPV vet jag inte men i Sverige måste man ha tillstånd för att flyga FPV bortom piloten och medhjälparens (dubbelkommando) synhåll och jag tror det är svårt att få sånt tillstånd.
                I praktiken är räckvidden inget du behöver roa dig för vid normal flygning om radion fungerar som den ska, men radiovågor kan skymmas av hinder mellan dig och ditt flygplan, men då flyger man knappast inom synhåll (hela tiden).

/Bo

Kommentar

• Killenheladagen
                  • sep 2015
                  • 1394

Ursprungligen postat av bem
                  Räckvidden är nåt man sällan behöver oroa sig för uppe i luften, under förutsättning att du gjort en bra installation av mottagarens antenner så de inte skuggas av kolfiber och liknande material. Med en optimal installation i planet så bör räckvidden i luften bli flera kilometer och då ser du ändå inte modellen med dina ögon.
                  Att man kan se en del video på Youtube där de flyger FPV kanske 3-4 km bort (med Futaba fullrange mottagare) bekräftar detta. Huruvida de flygningarna följer bestämmelserna för FPV vet jag inte men i Sverige måste man ha tillstånd för att flyga FPV bortom piloten och medhjälparens (dubbelkommando) synhåll och jag tror det är svårt att få sånt tillstånd.
                  I praktiken är räckvidden inget du behöver roa dig för vid normal flygning om radion fungerar som den ska, men radiovågor kan skymmas av hinder mellan dig och ditt flygplan, men då flyger man knappast inom synhåll (hela tiden).

/Bo
                  3-4km?? Med futaba fullrange som jag har ju? Jippie!
                  Ok då ska jag inte behöva oroa mig då vad skönt.
                  Jäklar vad nöjd jag är med dessa grejer , blev en helt ny nivå på kärran och TX är fantastisk!, lättanvänd och användarvänlig! Och snygg!

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Nja - hoppa inte alltför högt nu. Gissar att BEM avser Futaba Fasst och inte S-FHSS. Och inte ens Fasst lär klara 3-4 km under alla förhållanden men flyger du utan fysiska hinder mellan sändaren och mottagaren och en vettig installation i modellen så kan du antagligen räkna med typ 1 km räckvidd i alla fall - alltså klart över de tillåtna ca: 500 metrarna. Givetvis under förutsättning att du använder en s k fullrange-mottagare.
                    Roger

Kommentar

• Killenheladagen
                      • sep 2015
                      • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
                      Nja - hoppa inte alltför högt nu. Gissar att BEM avser Futaba Fasst och inte S-FHSS. Och inte ens Fasst lär klara 3-4 km under alla förhållanden men flyger du utan fysiska hinder mellan sändaren och mottagaren och en vettig installation i modellen så kan du antagligen räkna med typ 1 km räckvidd i alla fall - alltså klart över de tillåtna ca: 500 metrarna. Givetvis under förutsättning att du använder en s k fullrange-mottagare.
                      Roger
                      Ok tack, ja en 8 kanals "fullrange" mottagare med två långa antennsladdar som den växlar mellan (diversity) och jag har installerat dem i 90° i förhållande till varandra långt från alla störkällor (så långt som möjligt)
                      Och mycket riktigt s-fhss är det jag använder!

Så 1km i princip det är härligt och då blir det lätt - så länge jag ser kärran torde jag ha kontroll (håller mig givetvis till reglerna 500m/120m högt men det är en mycket bra måttstock)

Och tur var väl det, igår när jag var uppe andra gången på dagen passerade 4 enorma jetkärror i formation tror det var Jas och gissa om jag fick dyka, svårt att uppskatta men de flög lågt, riktigt lågt! Jag tror jag var max 50-60m under dem i höjd när jag började höra dem och dök! (Detta är mina ovetenskapliga gissningar om höjd)

Mäktigt, tror de var på väg till F16:s gamla flygflottilj ...

Eller så var det ryska MIG plan men tror inte det

Kommentar

Arbetssätt...