Koppla in spänningscensor. Hur?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av senmathal
    Kan tillägga att mottagaren är X8R och censorn är Frsky voltage censor med den lilla displayen. Tyvärr får jag inte till det i radion för att mäta vare cell. På något sätt ska det gå att få larm från den cell som har lägst spänning. Innan uppdatering till 2.1.X ser det ut som att man kan välja mellan cells och cell när man ska programmera in larm.

/Mats
    Jag hittar inte heller "cell" i min Taranis E (fw 2.1.6) men "cell" finns i min Taranis D (fw 2.0.9). Har dock en mycket omfattande manual på tyska som jag hittat någonstans (minns inte var). Den visar hur man sätter upp varje enskild cell men jag fattar ändå inte riktigt på grund av språket. Rubriken på det 399-sidiga pdf-dokumentet är "Bedienungsanleitung OpenTx V2.1x und CompanionV2.1x X9D X9E 9XR-Pro 9XR Th9x" och avsnittet om 2.1 är skrivet i augusti 2015 av någon Helmut Renz
    /Leif

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Jag höll på en god stund och testade alla möjliga varianter under fliken telemetri: sensorer-cells-redigera. Där valde jag till slut enligt följande mest av en tillfällighet:

namn: cells
      typ: calculated
      formula: cell
      cell sensor: cels
      cell index: lowest
      logs: (ej ikryssad) men det spelar kanske ingen roll.

När jag gjort det visades värdet på lägsta cell men den totala spänningen var borta. Av en händelse råkade jag då trycka på Discover new sencors. och då dök det upp en censor till och den visade totala spänningen.

När jag sedan skulle ställa in varningen i logiska brytare och välja vilken enhet den skulle varna för dök cells upp på två ställen i listan, alltså som om det vore två st. voltage censors. Den nya som dök upp visade den totala spänningen.

Summan av det hela är att det i radion ser ut som att det finns två voltage censors. En med ID 2 som visar hela spänningen och en utan ID nr, den jag redigerat. Det verkar dock som om man inte skiljer på cell och cels

Om nu någon kan följa denna förklaring är det bra gjort Hur som helst fungerar det i min radio och radion visar exakt detsamma som står på den lilla displayen på sensorn.

/Mats
      Senast redigerad av senmathal; 2015-11-22, 05:57.

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
        • 229

Hej, det är ju inte så konstigt att gamla variabelvärdet "cells" försvunnit för dig. Du har skapat en helt ny parameter med exakt samma namn. Prova att byta namn på din nya parameter så kommer det nog gå bättre.

MVH!
        /J

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Nej cells hade inte försvunnit utan både hette cells. Läste ditt inlägg i X9E tråden och ändrade efter det namn till cell på den ena så nu har jag en cell och en cells. Jag har precis som du skapar en ny censor eller rättare sagt två nya. Missen jag gjorde var att inte byta namn till cell. Nu har jag cells, cell och delta.

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Nej nu fattar jag vad du menade. Cells var ju tillfälligt borta till dess jag skapade en censor till. Men jag gjorde det lite bakvänt. Kommer varken ihåg vad jag skriver eller gör

/Mats

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
              • 229

Bra att du mentalt fick till det.
              Jag ser det så här:
              Du skapar ett antal globala variabler i i telemetri-setup:en. Du kan ge dem vilket namn du vill (max 4 tecken).
              Man definierar vad varje variabel ska innehålla. Antingen är det data hämtat direkt från en sensor (sensorn anges mha av IDnummer) eller så är det värde som är framräknat från sensordata.
              De globala variabler du skapat kan du nå via skript, "telemetry screen", "logical switch", etc för att åstadkomma saker som ska ske/visas.
              /J

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Jo jag tror jag har fått hyffsat kläm på det hela. Jag har lagt in lite olika varningar och även uppläst värde för totala spänningen på en brytare. Nu har jag även lagt in de svenska ljudfilerna som Håkan m. fl. har fixat till.

En sak jag inte lyckas med är att få till staplar i Telemetridisplayen. Jag har valt Skärm 1 staplar med det visas bara siffror.

/Mats

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

...Var hittar man i så fall en skarvkabel? Alltså den där flerpoliga laddkontakten med en kabel för varje cell.

/Mats
                  Lite sent svar kanske men den här typen borde det vara:
                  /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                    • 229

Jag har valt Skärm 1 staplar med det visas bara siffror.
                    Konstigt, på min radio funkar det utmärkt. Jag provade med två staplar, sen satte jag min/max till några lämpliga värden. Det blir två liggande staplar med värdet längst till höger.
                    /J

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Pernstig: Nej det är långt till nästa sommar och modellen saknar fortfarande klädsel. Tack! Dom har mycket roliga grejer. Har faktiskt handlat en medbringare/axelnav där en gång.

Johanvm: Vilken version av FW har du ? Jag har 2.1.5 och radion är X9D.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Här fanns det ju färdiga! Jag som precis beställt en omgång grejer därifrån men det hinner väl bli en gång till innan sommaren. http://hobbyking.com/hobbyking/store...0pcs_bag_.html

Mats

Kommentar

• Utmanaren2002
                          • aug 2006
                          • 231

Här fanns det ju färdiga! Jag som precis beställt en omgång grejer därifrån men det hinner väl bli en gång till innan sommaren. http://hobbyking.com/hobbyking/store...0pcs_bag_.html

Mats
                          Mats
                          Köp från Svedala finns bl.a här http://www.autopartner.se/elektronik...r/balanskablar så slipper du vänta till sommaren!
                          PS - Visst är det kul med Taranis....
                          En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                            • 229

Mats, funkar inte den här inställningen för dig i companion????

För mig funkar den klockrent i companion 2.1.6 (precis samma typ av settings funkar i min X9E).
                            /J

Edit: nånting är dock lite mysko i Companions settingredigerare. När jag öppnar upp programmet i Companion igen för att dubbeltesta så har max/min för tre av graferna ändrats. Det var ursprungligen -100...100, nu står det 150...100. I simulatorns settingsfönster ser dock allt korrekt ut.
                            Funktionen för graferna i simulatorns telemetri-screen1 också verkar vara korrekt när jag ändrar variabelvärdena.

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1802

Jag har gjort inställningarna direkt i radion men det borde väl också fungera? Jag lyckas tyvärr inte öppna det du länkade till.

/Mats

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                                • 229

OK, funkar den här länken bättre?

Kommentar

Arbetssätt...