Söker sändare med 6 proportionella kanaler till robot-bygge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glattnos
    • dec 2015
    • 188

freddan_6: Jag laddade ner OpenTX förut och klickade runt lite men det tilltalade mig inte riktigt av någon anledning. Kanske för att jag ser på sändaren som en sak som ska vara solid och enkel. De komplicerade delarna vill jag hålla i roboten, sändaren ska bara fungera. De enda funktionerna som jag hittat som skulle vara användbart är "servo-speed" och eventuellt viss telemetri.

bem: Tack för infon, då kan man säga att jag med t10j inte kan dra nytta av "servo-hastighet" eftersom jag inte använder vanliga servon i roboten.

Jag såg att Hitec Flash 7 och 8 har "servo-speed" också, så de flesta sändare verkar ha det. Talar ju emot Futaba lite då om det är dom enda som låser ner funktionen till deras egna servon.

Kommentar

• Glattnos
      • dec 2015
      • 188

Kricke: Aha, tack för det. Jag har tittat i listan förut men tittade inte närmare på "speed"-funktionen vid det tillfället.

Jag tackar för all bra info och goda förslag. Efter mycket funderande så har jag till slut bestämt mig.
      Valet föll på en Futaba 14SG som har "servo-speed" på 12-kanaler, telemetri för driv-batterispänning och 2 sliders för extra-funktionerna. Dessutom har jag 2st 4-kanals FASST-mottagare liggande sedan båt-tiden så till mindre projekt bör jag kunna återanvända dessa

Kommentar

• Jorgen
        • feb 2013
        • 777

Jag har svårt att se något märke som kan vara mer olämpligt än Futaba för en sådan här specialapplikation. Det är mycket solida prylar men så fort jag har försökt hjälpa någon med en inställning i Futaba så slås jag av att de verkligen bestämt hur du skall göra allt...och hur mycket du skall betala för att få göra det. Jag tror att du skall satsa mer på flexibilitet.

Med en Taranis så kan du bygga vidare på ett HELT annat sätt än med någon annan radio. Om du vill så kan du tom bygga in det i en annan låda för att använda de spakar och kontroller du vill.

Även om den inte skulle vara mitt första val för en applikations som din så flyger jag med en Spektrum DX18, på en av mina quadcopters så använder jag till och med servohastighet och sex proportionella kanaler. Potentiometrarna på baksidan är väldigt smidiga att hantera när man flyger tumgrepp men servohastigheten underlättar mjuka rörelser med dem. DX18 Gen1 får man billigt nu då de saknar den talande telemetrin, trådlös buddybox och lite annat som finns i de nyare DX6,DX7, DX9 och DX18 Gen2. Tyvärr så har de plockat bort de pekfingermanövrerade potentiometrarna på baksidan på alla utom DX18.

DX18 gör alltså bevisligen vad du behöver men på en Taranis så kan du få mycket bättre funktionallitet och till ett mycket lägre pris.

Skall vi sedan titta på telemetri så är Taranis på en helt annan nivå än de andra när det gäller att föra över annan data än vad tillverkaren tänkt sig.

Jörgen

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Välkommen igen till futabaklubben! Härligt med ny sändare! Hoppas du blir riktigt nöjd, har t8j och är extremt nöjd m kvalitet och tanken bakom, passar mig perfekt!
          Folk snöar lätt in på just det dom använder och då är allt annat skräp! Lycka till med dina projekt!

Kommentar

• Glattnos
            • dec 2015
            • 188

Jorgen: Jag förstår dina synpunkter men jag har övervägt alternativen ganska noga och solida prylar är vad jag vill ha. Vilka funktioner tror du jag kommer sakna på Futaban?

Killenheladagen: Tackar för välkomnandet Dock måste det bli "Välkommen åter" till Futabaklubben ^^

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ursprungligen postat av Glattnos
              Jorgen: Jag förstår dina synpunkter men jag har övervägt alternativen ganska noga och solida prylar är vad jag vill ha. Vilka funktioner tror du jag kommer sakna på Futaban?

Killenheladagen: Tackar för välkomnandet Dock måste det bli "Välkommen åter" till Futabaklubben ^^
              Välkommen åter till Futabaklubben!!!

De som ej känt på en futaba bör det, kvaliteten vid spakarna och den gedigna känslan är nåt spektrum kan drömma om...sen är min rätt sexig också tycker jag...

Kommentar

• Jorgen
                • feb 2013
                • 777

Jag håller helt med om hur välbyggda och tillförlitliga Futaba är. Men min tidigare erfarenhet av Futaba har i stort sett bestått i att navigera manualen och bli häpen över hur man kan krångla till saker. Oftast när någon frågat hur man ställer in en funktion. Kanske någon som alltid haft Futaba får samma problem när de går till andra sändare, men jag har svårt att se det perspektivet och måste givetvis utgå från mitt eget perspektiv. Alltså fann det sig naturligt att uttrycka mina reservationer mot att använda en Futaba till något den inte är tänkt att användas till. Nu var det vid tillfället jag skrev meddelandet också tal om T10J som inte ens hade de reglage som krävdes, jag skrev meddelandet flera timmar tidigare men blev avbruten av jobb så jag kunde skicka det först sent på eftermiddagen.

Nu är det här sändare i den övre skalan av Futabas modellprogram vilket antagligen gör att de har de flesta funktioner och gott om fria mixar.

Om jag är nöjd med något så pratar jag gärna gott om det, om jag inte är det så brukar jag sällan hålla inne med det. Givetvis försöker jag i möjligaste mån bara få anledning att prata gott om saker.

Jörgen

Kommentar

• Glattnos
                  • dec 2015
                  • 188

Är nu ägare till en T14SG och den känns bra i händerna i alla fall.

Killenheladagen: Tackar igen! Ja egentligen gillar jag mer de sändarna utan antenn men det var nog bara just antennen som störde mig lite på denna 14SG, resten av det som jag ville ha fanns ju och man kan inte få allt som man vill. Jag försöker trösta mig med att FASSTest-systemet ska ge mig bra räckvidd i gengäld. När jag körde RC-båt så hade jag en antennlös mottagare(R603FS kanske inte ens var FASST) och det var ju underbart att slippa antenn, bara stoppa mottagaren i radiolådan och skruva igen den tätt! När jag såg 8J och 10J så tänkte jag att nu är det ju optimalt, ingen antenn på sändaren heller ^^

Jorgen: Det är bra att du talar om vad du tycker, det är ju därför man frågar, för att få höra andras tankar och erfarenheter. Jag ville ha en sändare som står sig länge som jag kan använda till allt och jag tror att jag valt rätt. Dock vet jag ju inget ännu, det tar ju ett tag innan man vet om man är nöjd med den och om den fyller sin funktion. Jag kände också att jag faktiskt litar mest på Futaba när det gäller pålitlighet och det är också en ganska viktigt detalj, även om Futaban är ganska "nerlåst" så är det delvis just det som gör mig trygg. Eftersom jag tänker köra ganska avancerade robotar som redan från början har många potentiella felkällor så satsar jag helst på ett lite mer stängt sändar-system. Friheten är ändå total på en robot. Så länge den vet var spakarna på sändaren står så är det bara att programmera hur roboten ska bete sig. Tex kan jag styra 108 kanaler med denna sändare om jag vill((3-läges * 3-läges = 9) * 12-kanaler). Det räcker nog livet ut, jag kommer aldrig att ha så många funktioner men det är bara som ett sätt att visa att sändaren ändå aldrig kommer att ha lika mycket frihet som själva roboten när det kommer till anpassning.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Sen kanske du så småningom kan tänka dig att styra ett flygplan med den också - och för det bruket så har du gjort ett utomordentligt bra val...
                    Lycka till hälsar
                    Roger

Kommentar

• Glattnos
                      • dec 2015
                      • 188

McRegor: Tackar Ja jag hoppas att det kan bli lite flygning med den också!

Kommentar

• Jorgen
                        • feb 2013
                        • 777

Har du lust att berätta lite om roboten?

Om det är något med band som manövreras i låg fart så kan man ju tänka sig att styra den med vippbrytare, gärna då återfjädrande till mitten. Eventuellt en potentiometer eller en treläges vippbrytare för att ställa hastigheten vid körning med vippbrytarna.

Gör man det så blir det många proportionella spakar över för att hantera manipulatorfunktioner.

Det går givetvis också att kombinera det med ett högfartsläge där man använder spakarna för att styra.

Jörgen

Kommentar

• Glattnos
                          • dec 2015
                          • 188

Jorgen: Roboten jag har nu är en liten prototyp för att få det att fungera bra innan jag bygger den större(har egentligen börjat bygga den redan). Det blir band-drift med en stegmotor på varje band. Den lilla prototypen går väldigt fint med den nya sändaren. Bättre än med min gamla AM-sändare som var lite "glitchig".
                          Jag styr hastigheten proportionellt på banden med höger-spaken, differential-styrning som på en stridsvagn. Jag ska senare ha en knapp för att slå över till drift av robot-armen och då kommer högerspaken att styra armen istället, så jag kommer inte i det läget att kunna köra banden samtidigt som jag styr armen men det går att ändra sen om jag kommer på att jag skulle vilja göra sådana manövrar.

Dock missade jag en sak med sändaren, jag trodde att jag skulle kunna använda mina befintliga mottagare som är R603FS och R604FS eftersom det stod på Futabas sida:
                          "The 18MZ is the first FASSTest system ever, a distinction which simultaneously makes it the first true 18-channel system in Futaba history, the most advanced 2.4GHz system in the world — and fully compatible with all FASST and S-FHSS systems."
                          Dock tycks inte min T14SG funka med mina gamla mottagare även fast det är FASST-mottagare. Dock kan jag inte klaga på det då det faktiskt står:
                          "It's also compatible with Futaba FASST and S-FHSS protocols, so you can fly with virtually any 2.4GHz air receiver Futaba produces."
                          Mina är inte "air receiver". Så det blir till att skaffa nya mottagare ändå men det problemet får jag ändå så det påverkar inte valet av sändare, dock trodde jag att jag skulle komma undan lite i alla fall

Kommentar

Arbetssätt...