Dubbla servon höjdroder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gasman
    RCFF - Administratör
    • aug 2006
    • 553

Kvalitetsmässigt lämnade Taranis en hel del att önska. Åtminstone i slutet av 2014 när jag köpte den. Kablaget till spakarna var fullständigt galet draget och klamrat. Hade jag inte fixat till det själv hade kablaget brutits av på ganska kort tid med totalkrasch som följd. Likaså krympslangarna som monterats i samband med kabellödningarna var inte värmda/krympta och ramlade av när man lutade på sändaren (det här finns redovisat i början av mastodonttråden "Taranis" på RC-flyg.se och även på Svenskt Modellflyg).
    Men mjukvarumässigt är den sjukt bra! Ingenting är förutbestämt! Man får själv välja vilka spakar, knappar som ska in i mixrarna, hur signalerna ska blandas, reverseras, summeras och i övrigt hanteras samt vart utsignalen ska ta vägen och eventuellt ska begränsas (så att inget servo står och stångas emot något ändläge).
    Det finns en viss inlärningströskel men det tror jag finns på vilken radio man än köper. Jag lärde mig inte min Hitec på en pisskvart och inte klubbens skolflygsradio (Multiplex Cockpit SX) heller. Problemet med Taranisen har väl snarare varit att man har hittat massor med olika lösningar på ett visst givet problem.
    Men jag älskar att glida runt med en termikseglare och var tionde sekund höra "etthundra tjugo sju meter", "etthundra trettio åtta meter"....
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

För att hålla kostnaderna i schack med min Taranis kör jag även med OrangeRX DSM2/DSMX sändarmodul i den.

Detta innebär att jag har tillgång till alla FrSky D- och X- moduler, där X4RSB är en ny favorit eller X8R till större maskiner. Alternativt billiga DSM2/DSMX moduler och/eller satelliter från Spektrum och/eller OrangeRX till mindre parkflyers.

För att göre livet enkelt för mig så har jag satt upp en grund modell med alla de bakgrundsfunktioner jag vill ha (Throttle Cut spak, spak för att aktivera bakgrundsbelysningen, ljudvolym på en slider, telemetriuppläsnings spak, trainer spak etc), sedan kopierar jag bara den modellen och justerar de kanaler jag behöver för mixning.

Att sätta upp en 3kanal med delta-mix, en V-tail eller liknande i radion tar nu mig inte många minuter, men innan man är van hjälper det med att göra det i datorn där man simulerar radion och du kan es vad för effekt alla funktioner har.
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
      Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
      Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

Arbetssätt...