Taranis 9E gav krasch pga kabelglapp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Jag brukar kolla tillbaks när det gäller kvalitet.
    Ingen (?) skriver om Futaba-problem här i forumet, därför valde jag Futaba för flera år sedan och kommer fortsätta med det med tanke på hur lite det skrivs om det. QC eller inte. Man köper en Futaba, använder det. Keep it simple. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Att Futaba inte har problem beror på att de flesta är lösta vid det här laget, men det har definitivt inte varit en problemfri resa. Men det var mycket snack om överhettade mottagare R6014, Zero-Guid så flera sändare låste till samma mottagare, och att heli inte kunde använda FASST då det var för långsamt (med Fasst R607FS), så nog har de också haft sin den av problem.
      fredrik

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Nåja - "zero-guid" var förvisso ett problem men uteslutande för en mindre serie av en viss sändartyp (6EX vill jag minnas) och "överhettningen" av 14-kanalsmottagaren var knappast ett stort problem hos oss uppe i Norden. Sen att Fasst var för långsamt för heliflygarna - nja, tillåt mig tvivla på att det "problemet" drabbade speciellt många. Så på det stora hela har nog Futaba klarat sig rätt bra från allvarliga problem. Eller för att vända på det - det finns nog andra fabrikat som drabbats långt mera i alla fall. Sen är det säkert överdrivna problem i en del fall men utan egen erfarenhet är det svårt att bedöma. Flyger både med Futaba och Taranis och min spontana åsikt är nog att Futabas hårdvara känns lite gedignare och bättre "ihopskruvad" - rätt eller fel är dock svårt att säga. Båda har hittills fungerat bra men Futaban har väldigt mycket längre drifttid och räknar man även in tidigare Futabor så har det hittills varit ett problemfritt ägande. Men det hindrar inte att jag är lite nyfiken på kommande FrSky Horus.
        Roger

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Jag valde Taranis för det överlägset flexibla Open Tx, mottagarna i R#X-serien, telemetrisensorerna och priset. Hårdvaran tycker jag är OK, franför allt på E-modellen. Undantaget är just kablarna och kontakterna till den rörliga delen av spakarna. Det finns ju faktiskt fungerande lösningar på flexkablar! Vidare har jag bytt ut de löjliga korta bärarmarna i plast mot längre i aluminium.
          /Leif

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Jag vill sticka in att jag hade lyckan att tidigt börja använda en futaba t8j, inte den bästa modellen men inte heller den sämsta, som radio betraktat är den svårslagen, vissa rapporterar upptill 4km range på landsbygd och få radior i klassen har diversity, ännu färre har antennerna inbyggda och dolda bekvämt i radion som för övrigt är perfekt i storlek även om ergonomin i centralvred kan diskuteras, hursomhelst har jag aldrig aldrig tappat signalen med denna radio, faktiskt inte ett enda problem sen jag började använda den.

Visst en frsky taranis med telemetri och billiga sbusmottagare, opentx och alla möjligheter är jättefint, ibland nödvändigt till och med, jag behöver nog en sån i framtiden också.
            Dock en radio som alltid hänger med, aldrig bråkar och har god räckvidd och är tillräcklig att ställa alla nödvändiga mixar för en "fullhouse"-seglare är en futaba t8j.

Om man vill ha massa möjligheter iform av Opentx, telemetri, talsyntes och blåtand och lullull skall man nog köra frsky idag, om man vill ha en bra pålitlig radio för att flyga med köper man en futaba..håller med tidigare om spakkänslan och kvalitetskänslan i stort, en taranis9 ser ut som en gammal
            Skrivmaskin bredvid en futaba....haha skjut mig ej

(Spektrum dsm2 måste vara det sämsta protokoll jag provat ändå, vanliga 2,4ghz leksaker har bätte räckvidd känns det som, ska försöka få lite mer separation mellan vtx och Rx då vtxen verkar begränsa dsm2, har bättre range med 5.8ghz 200mw vtxen än 2.4ghz dsm2 200mw spektrum dx6i, har en futaba 6ch rx som jag skall stoppa i den kärran istället har inte orkat ännu, ska bli mkt intressant att se om jag kan flyga ifrån videolänken då,,

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Gasman
              RCFF - Administratör
              • aug 2006
              • 553

Taskigt kablage till spakarnas pottar är nog mer regel än undantag, oavsett fabrikat. Har hittills aldrig varit särskilt imponerad av något radiofabrikat när jag har öppnat och tittat. Faktum är att det ofta är pinsamt hur klantigt det är gjort oavsett om tillverkarna pratar japanska, koreanska, tyska eller kinesiska.

Kolla hur spakarna hanteras av t.ex. en IMAC-flygare, eller en Aircombatpilot! Det vippas på ganska bra, eller hur? Då är det ledsamt att se hur man väljer vanlig kopplingskabel med kopparkardeler och klämmer fast kabelpaketet med en enkel metallklämma. I vissa fall är härvlängden dessutom så kort att det blir ett ganska koncentrerat vickande precis vid infästningen. Då behövs det inte särskilt långvarigt vickande innan kopparen i kardelerna blir utmattad och bryts av.

När jag byter ut kablaget försöker jag använda mig av flatkablar av nedanstående typ. Finns alltid några stycken i en gammal laptop som är på väg att förpassas till återvinningen.

//Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
              Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Killenheladagen
                • sep 2015
                • 1394

Ursprungligen postat av Gasman
                Taskigt kablage till spakarnas pottar är nog mer regel än undantag, oavsett fabrikat. Har hittills aldrig varit särskilt imponerad av något radiofabrikat när jag har öppnat och tittat. Faktum är att det ofta är pinsamt hur klantigt det är gjort oavsett om tillverkarna pratar japanska, koreanska, tyska eller kinesiska.

Kolla hur spakarna hanteras av t.ex. en IMAC-flygare, eller en Aircombatpilot! Det vippas på ganska bra, eller hur? Då är det ledsamt att se hur man väljer vanlig kopplingskabel med kopparkardeler och klämmer fast kabelpaketet med en enkel metallklämma. I vissa fall är härvlängden dessutom så kort att det blir ett ganska koncentrerat vickande precis vid infästningen. Då behövs det inte särskilt långvarigt vickande innan kopparen i kardelerna blir utmattad och bryts av.

När jag byter ut kablaget försöker jag använda mig av flatkablar av nedanstående typ. Finns alltid några stycken i en gammal laptop som är på väg att förpassas till återvinningen.

Mkt bra tips detta om man ej har en futaba

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Ursprungligen postat av Gasman

Kabeltypen kallas tydligen FFC, Flexible Flat Cable och finns i olika fabrikat. Då behöver man alltså 2 st kablar som är ca 60 mm långa och har 3 parter med 1 mm delning samt 2 vinklade och 2 raka anslutningskontakter. Var köper man sådana?
                  /Leif

Kommentar

• Gasman
                    RCFF - Administratör
                    • aug 2006
                    • 553

Ursprungligen postat av pernstig
                    Kabeltypen kallas tydligen FFC, Flexible Flat Cable och finns i olika fabrikat. Då behöver man alltså 2 st kablar som är ca 60 mm långa och har 3 parter med 1 mm delning samt 2 vinklade och 2 raka anslutningskontakter. Var köper man sådana?
                    Kolla hos http://www.amgab.se/ i Knivsta.
                    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• KaptenGnissel
                      • mar 2014
                      • 60

Mångkardeliga tunna kopplingstrådar med flexibel, mjuk isolering i polyuretan är tveklöst bäst tycker jag. Dock dyra. Silikonisolering kan också fungera men den avger silikonånga som i värsta fall kan förstöra kontaktytorna på brytare och pottar.
                      Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Kommentar

Arbetssätt...