Jonas, välkommen i FRsky träsket, du kommer att bli jättenöjd, en liten och väldigt pris värd motagare är Frsky XM+ Micro D16 SBUS, har den i ett par och min quadar och håller på att skruva in en i en Trex 250 som jag konverterat till FBL med en kbar, Som McRegor skriver är S6R också en väldigt prisvärd motagare, flyger med den i en Parkmaster, arkomaster, Rcfactory Mustang och FTviggen. Och kom igång direkt med Opentx väldigt bra program att configurerar modellerna i, men det är en liten tröskel, inte så hög, att ta sig över, men Painless 360 har ett gäng bra videos om det programmet
Spektrum + FPV = krasch?
Kollaps
X
-
1.3 skall störa 2.4. Teori och praktik stämmer överens helt där. Jag har också en Discovery med 1.3GHz länk, jag provflög den med Spektrum AR8000 utan några problem. Trots att jag flög dumdristigt långt bort några gånger så gick det bra.Har en TBS Discovery med 1.3GHz-videosändare och 2.4GHz Futaba-mottagare på och som jag hade videosändarantennen förut, dvs för nära RC-mottagarantennerna hade jag 300 m räckvidd på RC-länken sen gick den i failsafe. Sändaren min har 2km max räckvidd LOS (Futaba T10CP). Flyttade om och det blev bättre. Så jo, det kan nog störa. Folk stirrar sig blint på att 35MHz går inte att flyga med, men 2.4GHz är 100% säkert. Nopp!
I teorin så skall inte 5.8 störa ut 2.4 och spektrums kompletta mottagare har jag inte hört några problem med. Men satelliterna som spänningsmatas av flight controllern verkar inte fungera något vidare.
Så frågan är om de redundanta mottagarna man får med en riktig spektrummottagare gör så enorm skillnad mot en mottagare med antennredundans eller om det är spänningsmatningen som ställer till något.Kommentar
-
(Trådkapning här, men samma problem, typ)1.3 skall störa 2.4. Teori och praktik stämmer överens helt där. Jag har också en Discovery med 1.3GHz länk, jag provflög den med Spektrum AR8000 utan några problem. Trots att jag flög dumdristigt långt bort några gånger så gick det bra.
I teorin så skall inte 5.8 störa ut 2.4 och spektrums kompletta mottagare har jag inte hört några problem med. Men satelliterna som spänningsmatas av flight controllern verkar inte fungera något vidare.
Så frågan är om de redundanta mottagarna man får med en riktig spektrummottagare gör så enorm skillnad mot en mottagare med antennredundans eller om det är spänningsmatningen som ställer till något.
Är det såå? Att 1.3GHz stör 2.4? Borde jag byta till 5.8GHz videolöänk eller skaffa LRS och behålla 1.3?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Hej
Enda vitsen med att ha 1.3GHz på videolänken är ju för att få bra räckvidd på längre och/eller skymda avstånd. 5.8 GHz är i det avseendet inte ett alternativ. Om det trots allt visar sig kunna ersätta din 1.3GHz-utrustning ska du absolut köra på det. Användandet av 1.3GHz är långt ifrån problemfritt tillsammans med övrig utrustning. Ex kommer sannolikt 1280 MHz att störa din GPS om sådan är monterad. 1360 funkar dock bättre utifrån mina erfarenheter. Det hela är väldigt mkt testa och utvärdera när det handlar om 1.3-bandet. Vissa saker funkar på en del setup:s andra gånger inte beroende på maskin och övrig utrustning om bord. 5.8GHz är mkt mer "plug n' play" i det avseendet. Har du fri sikt (LOS) har du oftast fin bildkvalitet med 5.8GHz. Man får kompensera med olika typer av antenner om räckvidden inte duger.
/AndreasKommentar

Kommentar