Annat än Futaba?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balcke

• sep 2015
    • 239

Ursprungligen postat av McRegor
    Själv flyger jag glatt vidare med min FrSky Horus X12s. Den duger bra för gamla gubbar...
    Roger
    Håller med Roger, vad jag kan se får du allt du vill ha (inkl redundans) i en FrSky och OpenTX men till en bråkdel av priset jmf med både Futaba och Jeti.

Har jag inte helt fel för mig finns det också stöd för Futabas mottagare - osäker om det gäller alla.

Med OpenTX är det du själv som sätter begränsningen, inte mjukvaran. Det man inte själv fixar hittar man på flera forum (som RC Groups och Youtube).

Bara det här att slippa sitta med sändaren och göra inställningar - här gör man det (om man vill) i en mjukvara i en PC på en stor bred bildskärm.

//Rickard

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Viktigt är att inte måsta behöva ta med laptopen (och en stor bred bildskärm :-)) varje gång man ska flyga för att man vill ställa om nåt, men det kanske inte gäller allt det vanliga man ställer om när man är och flyger.

Futaba är stabilt men är lite efter. Behöver man inte det senaste som man kanske inte ens vet om att finns, så klarar man sig ju. :-P

Förr (2014) slängde man glatt FrSky-produkter (sändare, mottagare) för att de krånglade och hade olika räckvidd, glitchade, slutade funka osv, men det har förstås ändrat och jag har varit sugen på prova en ny sändare... Men FrSky och OpenTX har jag inte upplevt stabilt när man läser på forum (och jo jag vet att många är väldigt nöjda), men det blir väl så när det finns en uppsjö av varianter och versioner som uppdateras titt som tätt. Nån version funkar sämre, sen kommer det en fix osv. Samt att det finns varianter där ute som inte har räckvidd som duger så man ska köpa från rätt ställen osv, sånt ork jag inte med när ska köpa nåt. CE-märkt och ska funka. Jag gillar när en produkt är konstruerad, byggd och testad före leverans. Känns som att FrSky-produkterna är ett rullande projekt som aldrig blir klart. En produkt som kom ut på marknaden före den blev klar. Den stämpeln gav jag FrSky förr. :-)
      Fördelen är ju att allt finns i de nya som man kan tänkas behöva. Men det måste ju nästan börja bli problemfritt snart, har ju funnits ett tag.

Vilka större FrSky-sändare är det som gäller? Jag kollade lite snabbt på Horus 12S (största siffran? men så funkade det inte såg jag sen) och den var discontinued i några webshops, men finns på FrSkys hemsida.
      Find the best Frsky RC Transmitter for Professional FPV drone racing, rc model setup, industrial rc model setup and many more.

Vilka är det jag ska kolla in på om jag är ute efter något typ Futaba T14SG eller efterföljande modeller? Eller är det bara olika sändare med samma mjukvara? Vilken är nyast? Flaggskepp? Inte vet jag vad jag ska fråga. :-D Jag är inte tumflygare så jag har gärna en stor sändare.

Eller är man doomed att vara kvar i Futaba-träsket för att spara tid...
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

Ålänningen,
        Kika även på Jetis nya DS-12 som de släpper under andra kvartalet 2019. Ganska bra prisläge och behöver du inte fler kanaler än den har kanske den är en vettig radio för dig. Men se upp med en sak med DS-12:an, vissa saker är Option bl a via mjukvaran man måste köpa till för att få ytterliggare funktionalitet.
        https://www.hacker-motor-shop.com/je...atalog&p=11366

Annars är nog en begagnad Jeti DC-16 mycket radio för pengarna. Den har funnits länge på marknaden och borde dyka upp som begagnad lite då och då, den ligger inte långt i funktionalitet efter deras flaggskep DC/DS-24. DC-16 har dock inte stöd för backup på 900 MHz men väl för att ha flera 2.4 GHz mottagare bundna samtidigt för viss redundans.
        Finns jämförelsetabell du kan kika på mellan DS-16 och DS-24 (och övriga Jeti radios)
        https://www.rcgroups.com/forums/show...-System/page13
        (se post #187)

En annan fin möjlighet med Jeti är deras Ditex telemetriservon och många Jeti/Hacker fartreglage m.m. som har direkt integration med Jeti radio, det kan vara värt en del också.

/Bo
        Senast redigerad av bem; 2019-02-23, 08:25.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

X10S är nog nyast av Horus-serien. En idag tämligen unik egenskap hos FrSky-sändarna är att de fortfarande har möjligheten att köra en andra HF-modul så att man kan köra t ex en Fasst-modul tillsammans med FrSky's egna, inbyggda. Men min tanke var inte att propagera för FrSky eftersom man väljer det man själv tror och gillar bäst utan att många tror att dom har ett fullt ut redundant system men likafullt så finns det nästan alltid nån "single point of failure" - om inte annat den största felkällan av alla nämligen piloten... Och att vi idag ändå har tämligen säkra system även utan t ex redundans i mottagare, strömförsörjning m m. Hur ofta lägger t ex en mottagare av idag i luften - eller hur ofta tappar den kontakten under normal flygning på ett flygfält ? Men som sagt - var och en satsar på det man själv tror på.
          Roger

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Hur är det med Jeti DC-16 tex, är det endast en version av den, 2.4EX som jag ser om jag googlar runt lite. Har lite fastnat på dom där korvlådorna... Stöd för 900MHz och annat som 24an har måste jag kolla upp om det är värt lägga mer pengar på en sådan. DC har väl metall-gimbals och hallelement istället för potar mm.
            Men vad är skillnaderna mellan DC och DS förutom formen? (måste läsa på lite... men får ju oftast bra svar från användare här på forumet så man är lite bortskämd).

Intressant ämne, men nu ska jag bli visad en ny Airbus H145 T2 så måst kila! :-D

Kommentar

• bem

• apr 2009
              • 1643

Jetis handhållna DS-16 (och DS-24) har en ganska cool sak som inte "korvlådan" (DC-16 och DC-24) har och det är accelerometer & gyro så med den kan du utföra kommandon med sändaren t ex genom att luta den framåt, bakåt, åt sidorna, t ex för att få radion att säga nästa manöver (om du flyger ett flygprogram) eller nåt annat skoj eller användbart. Det är nog bara din fantasi som sätter begränsning vad du kan använda det till. Detta går du miste om med pultsändarna DC-16 och DC-24, de har ingen accelerometer & gyro. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om att DS-16 saknar stöd för backupfrekvens 900 MHz. DC-16 (och DS-16) har ju trots allt två st 2.4 GHz inbyggda sändarenheter så du har viss redundans där, och du kan använda så många 2.4 GHz Jeti mottgare du vill (en i normal mode och resten i clone mode) för mottagarredundans, dock får man telemetri bara i normalmode och såleds inte från mottagarna i clone mode.

Se video nedan om accelerometer & gyro i Jeti radio.
              /Bo

Lite allmänt:

En som flyger med en DS-16 sändare och använder hela sändaren som en "spak":
              Senast redigerad av bem; 2019-02-22, 14:46.

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Jag har flugit kamera multikopters med min ds16,, styrt farkosten med lutningar av radion och spakarna har jag haft till funktioner och kameralutningar. Skit häftigt måste jag säga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
                DS-24 operatör.
                Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Hoh hoh, nu är man mätt en liten stund på H145. =) Vill ha! Inte en fullsize förstås... har inga 8 mille (€)...

Till ämnet... Om FrSky kan köra FASST-mottagare på nån vänster, det är en bra feature för min del. Propagera vet jag inte om du gör, du säger en massa bra info så jag får bättre bild av vad det är. Det finns många sändare idag som gör det jag vill att en sändare ska göra, det är allt det andra runt om som ger det lilla extra i valet. Som hur den sitter i handen, vilket är hopplöst testa. Vet en enda här som har en ny FrSky Taranis Q X7 som nog kändes bra hålla i, men spakarna gillade jag inte.

Jag har aldrig haft strul med Futaba på 10 år (skaffade då) och visst är jag nöjd. De andra här som flugit andra märken har haft strul (Spektrum, FrSky, FlySky, Hitec, osv samt olika mottagar-tillverkare som Orange, Corona mm), så lokalt sett är Futaba svårslaget och flesta av oss har just Futaba.

Hur är FrSky Taranis X9E (korv...)?

Jag har nog vart med om att jag tappat kontakten med Futaba FASST när jag flugit, men det har alltid berott på att videolänken stört mottagaren på flygen och multicoptrarna och detta på 200-300 meter bara. Bytt frekvens eller flyttat om antennerna så har det problemet varit löst. Detta har nog inget med Futaba att göra, är nog samma problem med de flesta skulle jag tro. =)

Jag är ju sån där som strävar efter att 100% av alla fel ska bero på mig. Dvs inga tekniska eller elektroniska bekymmer så gott det går. =) Med humana medel. RSSI är nog något jag saknar...

Det med gyro i DS va ju lite småroligt. Som att hantera några kanaler till typ.
                  Visste inte att de hade dubbla sändarenheter!! Så det är alltså en antenn åt vardera hållet i "handtaget" ser jag nu:

Men då går dom ju inte att rikta. De är åt samma håll. Kan man ansluta extern antenn? Det hade vart praktiskt till mitt "FPV-från-bil-projekt".

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Rent personligt så är nog Taranis X9E den sista FrSky-sändaren jag skulle köpa även om jag har en kompis i klubben som har en. Inget fel rent tekniskt men den tilltalar inte mig i alla fall. Dessutom har jag för mig att den inte har nån extern plats för en annan HF-modul - däremot skall det gå att installera en sån internt i sändaren.
                    Min X12S sitter i en sändarpult ifrån senderpulte.de - och det behövs för det är en tung sändare.
                    X10S är lättare och QX7/QX7S är ännu smidigare om man vill flyga med handhållen sändare.
                    X12S, X10S och QX7S har alla bra spakar med Hall-element. Det finns nog säkert också nån modell av X9D som har de bättre spakarna.
                    X12S, X10S och X10 kan köra FrSkys egna sändaroperativ, FrOs, liksom Open TX. Övriga FrSky-sändare kör bara OpenTX.
                    Horus-sändarna har inbyggda antenner men även plats för extern antenn. Själv kör jag bara på den inbyggda.
                    FrSky har f n 2 olika mottagare med inbyggt gyro, S6X resp S8X, där du kan göra alla gyroinställningar ifrån sändaren.
                    Frånsett 2 ytterligare kanaler så har S8X också en S.bus-utgång förutom S.port som båda har (för telemetrisensorer, programuppdateringar m m). Med FrSky's aktuella protokoll, D16, så får man också "Model match" så att man inte kan starta med fel modellminne valt.
                    Men som sagt - smaken är som baken.. För mig har FrSky fungerat ypperligt men det finns säkert svagheter om man letar...
                    Roger

Kommentar

• Mr X
                      • apr 2007
                      • 1055

Finns det något annat än Futaba :applouse:
                      RC Åland
                      RC Åland på facebook
                      På tok för många flygande saker.

Kommentar

Arbetssätt...