Hjälp med DA 50cc bensinmotor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hadas
    • mar 2008
    • 74

Ursprungligen postat av bokis
    If I may: Ta ur stiftet och gör som Tomas skriver ovan,kör den på startmotorn. Min 50 öre går på tipset om Hallgivare,efter egen misshandel samt ett par av tveksam kinakvalitet så har jag blåst några såna..Du har ingen i närheten med en motor med samma koppling mellan box o givare? då kan du testa. Tändmodulerna är för mig mera sällsynta att de ger upp men det kan ju vara så? Huvudsaken när man testar är att det sitter ett stift i hållaren när man provar,stiftet jordar inte via motorn som överallt annars utan en jordstrumpa som finns innanför tändkabelshöljet..Vanligaste sättet att förstöra CDI boxar är att man glömmer detta så gnistan behöver slå två cm till höljet istället för 1 mm i stiftet..

*edit Hur många volter ska din CDI box ha och vad har du idag för acc?
    Hej Bokis !
    Har en kompis i närheten som har samma motor. Om jag frågar snällt så kanske det går vägen.
    Voltstyrkan på boxen anges till 5,5-6 volt. När jag mätte från 2cells-lipoacce via U-bec gav den 6,0 volt till boxen.

MvH
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Ta din CDI box till honom o koppla in den,den har inte sönder hans hallgivare om din box är död..Tändningen på dessa är inte alls så komplicerad som man tror: Hallgivaren berättar för boxen att släppa ut kondingens spänning i burken, för tillverkning av gnista..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Tord55
        • dec 2016
        • 18

Undrar hur det gick?!
        Tord S Eriksson,
        Loving all that flies!

Kommentar

• kb
          • feb 2008
          • 85

Hej Tord.

Jag skall hjälpa Lasse med att byta hallgivare som är till RCEXL tändbox.
          DA original givaren sitter ca på övredödpunktsläget och den nya skall sitt 28 grader
          före övre dödpunkt.
          Delarna är beställda. Vi återkommer när dom är monterade och talar om hur det gått.
          Kent

Kommentar

• Tord55
            • dec 2016
            • 18

OK!
            Tord S Eriksson,
            Loving all that flies!

Kommentar

• kb
              • feb 2008
              • 85

Hej igen Tord.
              Nu är RCEXL tändboxen och hallgivaren monterade. Motorn startade direkt och går nu helt fint.
              Kent

Kommentar

Arbetssätt...