Nybörjare på FrSky Taranis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gasman
    RCFF - Administratör
    • aug 2006
    • 553

Det lite pyssel att uppgradera från ver 1 till ver 2. Jag rotade fram en gammal tråd där jag beskrev tillvägagångsättet.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post385506

Lycka till!
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Pumpe
      • okt 2011
      • 341

Ursprungligen postat av McRegor
      Ok - har du så gammal version av OpenTX i sändaren (och gissar jag motsvarande gammal firmware i modulen) så är det lite mera jobb än vanligt att uppdatera. Har själv tagit mig igenom detta men det är flera år sedan och såvitt jag minns följde jag nån anvisning jag hittade på nätet så det är nog bara att leta, tyvärr. Men sen du tagit dig igenom denna uppdatering så är det mycket enklare därefter. Men fortfarande kvarstår varningen för att inte firmware-uppdatera modulen till D16 v 2.xx för då måste du också uppdatera ALLA dina D16-mottagare till motsvarande version.
      Roger
      Har nog försökt följa 10 olika guider. Problemet verkar vara att det inte går att installera rätt drivrutiner med zadig. stm32 går inte att välja. Jag har drivrutinen från open tx hemsida men jag lyckas inte installera den med zadig

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Pumpe - inte för jag vet om det blir nån skillnad men du har händelsevis inte en PC med lite äldre Win-version - typ Win 7 ?
        Ibland fungerar det bättre med äldre grejor...
        Roger

Kommentar

• Pumpe
          • okt 2011
          • 341

Testade en ny taktik. Följa samma guide flera gånger och efter 5-6 försök så verkar drivrutinerna fungera iaf.

Innan jag ens försöker uppdatera så tänkte jag att companion får göra en backup av firmware och den processen fastnade på 7% och har varit så i 10minuter...

Något jag inte riktigt förstår är vad som uppdateras. Hur väljer man att bara uppdatera radio och inte modul osv.

Kommentar

• Pumpe
            • okt 2011
            • 341

Testade att gå igenom alla steg igen och då fastnar backupen av gamla firmware på 4%

Någon som kan tänka sig vad felet är?

Kommentar

• Pumpe
              • okt 2011
              • 341

Ursprungligen postat av McRegor
              Pumpe - inte för jag vet om det blir nån skillnad men du har händelsevis inte en PC med lite äldre Win-version - typ Win 7 ?
              Ibland fungerar det bättre med äldre grejor...
              Roger
              Jag ska försöka testa det. tyvärr var det win 8 och 10 på allt fungerande här hemma.

Funderar även på om det kan vara USB3 som spökar för det är det enda jag har på min dator. USB2 portarna är ur funktion.

Kommentar

• Gasman
                RCFF - Administratör
                • aug 2006
                • 553

Som framgick i min länk jag postade här ovan fick jag det inte att funka förrän jag angav att datorn skulle köra programmet som kompatibelt med XP SP3.
                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Vi kan i alla fall trösta dig med att sen du lyckats med denna uppdatering så är det enkelt sen, Pumpe...
                  Vill minnas att vi uppdaterade både min och kompisens Taranis samtidigt (gick från 1.x till 2.x) men att vi råkade ut för olika problem på de båda sändarna trots att vi körde på samma PC.
                  Roger

Kommentar

• Pumpe
                    • okt 2011
                    • 341

Ursprungligen postat av Gasman
                    Som framgick i min länk jag postade här ovan fick jag det inte att funka förrän jag angav att datorn skulle köra programmet som kompatibelt med XP SP3.
                    Testade det också i början

Kommentar

• Pumpe
                      • okt 2011
                      • 341

Jag ska testa på en Win7 dator imorgon och se. Från vad jag har läst så verkar de iaf gå att få tillbaka om de har blivit brickade så det går nog bra om sändaren är hel.

Men om vi leker med tanken att det faktiskt fungerar. Hur fungerar det med rätt programvara i den interna modulen och mottagare? Är hyffsat säker på att det är V8FR-II mottagare jag har, och nån mindre VD5M

Ska modulen och mottagare uppdateras?

Fixar Companion SD kortet?

Kommentar

Arbetssätt...