Ny Jeti DC-16 2020.
Kollaps
X
-
Halcon - gissar att detta rykte om Spektrum grundar sig på äldre utrustning och tror inte att det som sålts under senare år är drabbade - i alla fall inget vi har märkt.
FrSky' senaste sändare som klarar deras nya Access-protokoll skall tydligen ha nån form av frekvensskanner inbyggd - dock har jag inte läst på så jag vet inte hur väl den fungerar.
Givetvis finns det scannings-utrustning för 2,4 GHz att köpa men frågan är om det är värt nåt för oss ?
RogerKommentar
-
Lågfrekvent funkar fint på lägre höjder och om hinder, vilket hade vart bra när min 2.4GHz-länk vart utstörd när jag flög en vinge ca 300 m bort på nån meters höjd, annars LOS. Utstörd av videolänken, så det räknas egentligen inte... bytte frekvens och problemet var borta. Men det kanske hade stört värre på 433/868. :-) Jag har bara haft 2.4GHz-störningar i samband med videolänkar. Futaba FASST/FASSTest har jag bara kört. Ja iofs... FHSS var ingen höjdare, det klippte och hade sig när jag flög, utan videolänk. Futaba-sändare, men Delta 2.4GHz-mottagare. Det ska ju vara bra störningskydd i andra änden av mottagaren också, dvs inte bara på inkommande signal utan från allt som är anslutet till mottagaren.
Tidigare Spektrum hade barnsjukdomar japp, varenda en jag vet om i "klubben". Men de nyare har varit mer stabila, de få jag haft att göra med.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Tack Bo för att du informerar om nya sändare i denna tråd och i tråden om Spektrum IX20.
16 eller 20 kanaler? Har aldrig utnyttjat mer än 7 kanaler. Det var i en jet-kärra för 20 år sen då jag flög med den 7-kanaliga Guld-Futaba på 35 MHz. Jag har flugit med Spektrum sen 2007, först med DSM2 och de sista åren med DSMX. Har bara haft problem med radioöverföringen när jag hade gjort en slarvig installation av RX-antennerna i flygplanet. De Spektrum-mottagare som har "satellitmottagare" har aldrig krånglat för mig.
Vad som kan fungera marginellt med DSM2 är när man flyger tillsammans med många andra på ett meeting. Vi har bara 40 frekvenser i 2,4 GHz bandet att hoppa mellan. DSM2 låser på två frekvenser och hoppar mellan dem. Med över 30 flygare igång kan då mottagaren missa några "chip" som signalpulserna kallas i frekvenshoppning. DSMX råder bot på detta problem genom att hoppa mellan många av de 40 frekvenserna. Tråkigt att Spektrum har fått dåligt rykte pga DSM2.
Vad 900 MHz beträffar så är det ett sätt att hålla flygplanet uppe med både livrem och hängslen. Tveksamt om den ökade komplexiteten förbättrar säkerheten. Hur gör man en bra installation av 900 MHz antenner i modellplanet? En 1/4 våglängd på 2400 MHz är 31 mm. En 1/4 våglängd på 900 MHz är 85 mm. Det går nog bra att montera två 900 MHz antenner i olika polarisering i större modeller typ F3a eller jetkärror. I F3d-modeller kan man önska sig 900 MHz men där är det trångt...
Jag har alltid använt DSM2-sändaren vid inomhusflyg. I Tipshallen i Växjö vimlar det av modeller när man flyger. Har aldrig haft något problem där trots att man kan ifrågasätta de små mottagarna som bara har EN antenn.
Ser fram mot att ses i Tipshallen i januari...
LarsKommentar
-
Kommentar
-
Är det meriterande att piratmarknaden är stor?
Det kan bli kompatibilitetsproblem mellan originalsändare och piratmottagare vilket förstås ger dåligt rykte för Spektrums system. Oöversättbart: "Bad news take the fast horse" på diverse modellflygforum.
Sånt är livet...
LarsKommentar
-
Ehm. Diskussionen är kring problem med Spektrum, jag förde då på tal piratmarknaden. Det var inte en meritÄr det meriterande att piratmarknaden är stor?
Det kan bli kompatibilitetsproblem mellan originalsändare och piratmottagare vilket förstås ger dåligt rykte för Spektrums system. Oöversättbart: "Bad news take the fast horse" på diverse modellflygforum.
Sånt är livet...
Lars
SuperheroKommentar
-
Spektrum... I dont care! :-D
Det där med 900 MHz... tycker det är lite missvisande att man pratar om 900 MHz. Jag är "van" med att 900MHz är olagligt och 433MHz är lagligt hos oss. 900 i det fallet = 915MHz. Men det finns lagliga 868MHz. Så att avrunda allt till 900MHz kan bli fel den dagen man ser grejer som är "900MHz" och så får man hem olagliga 915MHz-grejer. Så benämningen 900 borde numera slopas helt tycker jag då "900" är lagligt och "900" är olagligt, för att "förtydliga". ;-)
Vem säljer Jeti i Sverige?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar

Kommentar