Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Då återstår frågan....varför inte hålla sig till konventionella lösningar om inte väldigt lång räckvidd är ett oavvisligt krav ? Eller att man vill skaffa sig en ny elektronik-hobby...
Roger
Hej igen
Kan inte riktigt släppa det här med BLheli.
Kan man någonstans hitta vilka ESC:er som är möjliga att lägga någon variant av BLheli på?
Har tex Roxxy ESC och Hobbywing. Den senare tror jag mig hittat att den stöds av någon BLheli (_s eller utan s). Att sedan ta sig till faktiskt nedladdat är en bit...
/OlleG
Det jag vill hitta är en ESC som har ställbar broms, inte bara av och på, samt S.Port/FrSky telemetri med varvtal, spänning och ström. Sedan kan temp etc också komma med men mindre viktigt. Ett på 55 A och ett annat på 70 A. Summan verkar svårt att hitta.
/OlleG
Hobbywing reglaget borde gå. Men håller med en del pyssel att få till bootloader och första versionen... Att sen uppdatera är enkelt... var många år sedan jag försökte något sådant numera kommer det mesta med det från början. Exakt vilket reglage har du? Borde gå att hitta något på nätet om det reglaget tycker jag...
Hej
Ett är ju det tidigare nämnda Jeti Spin och ett annat aktuellt är Roxxy 755. Den senare har ju inte ens en telemetriutgång så där skulle man i så fall behöva löda på en. Vilken för jobbet till en högre nivå!
Har verkligen försökt hitta på nätet men inte hittat ännu.
/OlleG
Enklast ja det vore att köpa frskys egna reglage. Det är nog det enda som har det out of the box så att säga.
De flesta andra reglage pratar numera dshot och har kontroll signal och telemetri via samma kabel... (extremt få reglage som har en separat färdig anslutning för telemetri... dvs normalt en massa hackande och lödande) men det klarar ju inte frsky mottagarna mig veterligen. Dvs krävs att man har en flygkontroller där i emellan om så bara som en hub så att säga att prata dshot mot reglaget och sbus + telemetri på separata kablar mot mottagaren smartport el f-port i frsky termer.
Hej
Har tittat på Frskys reglage men de faller på vettig broms. Bara av och på, nu har jag inte provat dem men de jag har provat som har broms av och på bara stannar propellern och det vill man ju inte.
Även om hubidén fungerar blir det mycket jobb för telemetrin och dessutom blheli mekande i reglaget för att få in reglerbar broms.
Använder man en flightcontroller som hub blir det knappt något hårdvaru meckande. allt göres via usb på flightcontrollern.
inav har blheli passthru. Dvs en usb sladd till flightcontrollern för att flasha fc och att sedan göra inställningarna på reglaget. Klart man måste löda några fler sladdar men järnet måste ju endå fram för att sätta på batterikontakt på reglaget :-) ... sen kan man då gå ett steg till och koppla servonen via flightcontrollern om man vill så får man gyro stabilisering på köpet.
Men som med allt annat första gången tar det mera tid...
Poängen med broms är väll att propellern ska stanna?!?
Eller menar du att du vill att den saktar ner långsammare och inte abrupt? Kanske det kan lösas med programmering i sändaren? Nu var det länge sedan jag kollade på det men har för mig att det går att sakta ner saker i open tx. Det är främst för att få flaps etc att fällas ut långsamt men borde ju gå att tillämpa även på trotheln.
Hej
Propellerna ska bromsas "lagom" så att planet bromsas när man dyker vertikalt. Stannar propellern bromsar den nästan inget. Den bromsen ska slå på omedelbart när trotteln går ned till noll, så ingen fördröjning i sändaren.
Vilka fartreglage har Dshot? Eller är det efter blheli programmering. Får leta lite.
/OlleG
Dshot är ett protokoll som enbart används mellan fartreglage och flygdator.
Mottagare pratar klassisk pwm med en utgång per servo/esc eller ett seriellt protokoll med alla kanaler på en kabel: Ppm, Sbus, ibus, crossfire etc...
Alla moderna fartreglage för Multirotor pratar dshot. Alla varianter av blheli exempelvis. Men bara för att de pratar dshot betyder inte att de skickar all form av telemetri tillbaka. Rpm är standard skulle jag säga. Men alla har inte strömmätning exempelvis. Detta för att när man har flera fartreglage brukar man ofta förlita sig på en ström mätare ombord på flygkontrollern istället. Dvs 1st mätning istället för minst 4st.... men ex 4in1 reglage har oftast amperemätning men då också 1st för alla 4a.
Kommentar