Servo Power Board..hmmm..??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Ahlin

• dec 2015
    • 337

Med ett batteri så finns riskerar man inte att bränna av ledningsbanorna i mottagaren eftersom matningen av servo och mottagare är parallell.
    Om vi tänker oss värsta fallet att ett servo skulle bli kortslutet eller dra så mycket ström att spänningen faller under den nivå där mottagaren slutar fungera så tappas både servo och mottagare.

Med två batterier så händer i princip samma sak, visserligen har du fortfarande en fungerande mottagare men inget av servona kommer fungera. Det enda som händer är att riskerna ökar, du har nu två separata system där det räcker med att ett av dom falerar för att all kontroll ska försvinna.

Ska det byggas någon form av säkerhet så behövs det separat strömbegränsning för varje servo.
    En annan möjlighet är att man lägger flygkritiska servon på ett batteri och icke flygkritiska servon på ett annat batteri då kan man separera ex landställ och roder.

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Jag tolkar den lilla prylen du har enbart är för att säkerställa att _mottagarens ledningsbanor_ inte ska brinna av om det skulle bli en överbelastning pga kraftiga servon. Anser att den är konstruerad så och gjort för att använda ett(eller två parallella) batteri för maskinen. Ser heller ingen anledning till att använda ett separat batteri enbart för mottagaren IOM tidigare skrivna inlägg. Köper det om man vill köra HV servon men mottagaren enbart klarar 6v, alt. Att man har en liten Ubec mellan just för mottagaren.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Ursprungligen postat av canardlover
        Lyckades inte ta någon snygg bild tyvärr..=(...!! Startade i stället en ny tråd på RCU i hopp om att någon "over there" känner till funktionen på denna power board:

https://www.rcuniverse.com/forum/rc-...l#post12795792
        Hej, hittade din RCU-tråd på:
        https://www.rcuniverse.com/forum/radio-equipment-303/11710411-servo-power-board-please-help.html

Inget svar ännu men efter denna "super-tisdag" kanske jänkarna tittar på RCU i st.f. på TV.

Jag håller med Daniel Ahlin. Med två batterier behöver man två strömbrytare som är en osäker komponent.

I inlägg #11 visar bilden koppling nr.2) Twin pack... som är en bra lösning på problemet med otillförlitlig strömbrytare eller batteripack. Fem NiMH-celler, med diod i serie är klart bättre än 4 celler för servon som drar mkt ström. Jag har detta i ett stort plan och känner mig trygg med den installationen. Valde en kisel likriktarbrygga med skruvhål i mitten för att få stabilt montage.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 2-batterikrets.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,0 KB
ID: 515214Klicka på bilden för större version

Namn: Batteribrygga.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,0 KB
ID: 515215

Lars

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
          • 989

ServoPowerBoarden var väl till för att inte belasta mottagarens pinnar och ledningsbanor iom de brukar klara några ampere bara - Är det redundans man är ute efter så finns ju en hel del lösningar, elektronik, mekanik eller båda blandat sas. Har själv inte behövt mer än dubbla mottagare i något plan så vågar inte fördjupa den diskussionen men mycket finns på nätet, tex:

R/C Systems Redundancy Murphy’s Law: If something can go wrong, sooner or later it WILL go wrong ! The aim of this paper is to give practical guidance to new operators of glider Tugs, and other large models, in the 7kg to 20kg weight bracket in order to minimise risk…
          ----------------------------------
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Strömförsörj med en Emcotec DPSI så slipper du alla former av mekaniska brytare och låt den sedan gå vidare till din powerboard. Då kan du mata Emcotecen med 2st 2s Lipo/LiIon/LiFe och få ut reducerad spänning till 6V i andra änden. Funkar kanonbra och är riktigt pålitligt.
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• canardlover
              • sep 2017
              • 64

Tack alla för era respektive inlägg ovan. Emcotec-grejorna verkar ju vederhäftiga men inte helt gratis. Larsan, din lösning tål att tänka på.! Inget napp från "over there" så jag fortsätter väl att bygga kärran klar i övrigt och riva mig i håret ett tag till innan beslut om strömmatningen.

Kommentar

• canardlover
                • sep 2017
                • 64

Ursprungligen postat av Per P
                Strömförsörj med en Emcotec DPSI så slipper du alla former av mekaniska brytare och låt den sedan gå vidare till din powerboard. Då kan du mata Emcotecen med 2st 2s Lipo/LiIon/LiFe och få ut reducerad spänning till 6V i andra änden. Funkar kanonbra och är riktigt pålitligt.
                Per, jag tror du har rätt och lägger undan "power-boarden" tills vidare. Har nu investerat i en Jeti MAX BEC2D(tack Lars 41an..=)..!!) som ju liknar ditt förslag med Emcotec DPSI . Skall klura på hur "powerboarden" nedströms Jetin skulle fungera som du föreslår.

Kommentar

Arbetssätt...