Kabellängd ESC

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleG
    • aug 2006
    • 287

Kabellängd ESC

Jag har införskaffat en Jeti Mezon (130A Opto). Det förvånar mig att de skriver att kabeln mellan ESC och motor inte bör bli längre än 10-15 cm, medan på batterisidan kan jag lägga till ytterligare 20 cm till de redan ganska långa kablarna innan jag måste koppla in kondensatorer.

Jag får väl göra som de skriver MEN,

kan någon förklara de kravet på de korta kablarna på motorsidan?
    Jag har fått lära mig att det är rätt okritiskt där.
    /OlleG
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Tipset är väl normalt att ha så korta kablar som möjligt mellan batteri och ESC, sen kan det vara längre (kraftiga) mellan ESC och motor.

Så har jag det på en modell med bakmonterad motor, och det funkar hur bra som helst.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230208_100555.jpg
Visningar: 1
Storlek: 501,7 KB
ID: 515515
    Retroholic!

Kommentar

• OlleG
      • aug 2006
      • 287

Jo det är det normala tipset. Men instruktionen i Jetis manual cpr emot det normala tipset. Och det är det jag är nyfiken på varför...
      /OlleG

Kommentar

• Optimate
        • nov 2006
        • 101

Det du skriver Olle lät skumt, så jag läste bruksanvisningen till reglaget. Den engelska versionen kan möjligen läsas som du gjort beträffande kablarna mellan batteri o reglage, men inte nödvändigtvis på det sättet. Läser man den tyska texten så är det tydligt att kablarna kan förlängas till ("bis auf") 20-25 cm. Dvs "upp till", inte med. Däremot är det nytt att dom infört en begränsning av längden mellan motorn o reglaget. Det har jag inte sett tidigare.

Kommentar

• OlleG
          • aug 2006
          • 287

Hej
          Texten på engelska är "...may be lengthened up to an additional 20-25 cm." Vilket jag tolkar som 20-25 cm ytterligare. Då är den tyska texten vettigare.

Ställde frågan, om ESC-motor, även på RC group och fick svaret att manualen måste vara fel rörande ESC-till-motor kablarna. Induktansen i motorn vida överstiger den i kablarna och spänningsfallet är bara någon procent av spänningsfallet över motorn även med riktigt långa kablar. För mig kommer de att hamna på ca 20 cm, jag tar nog den risken för en enklare installation.
          /OlleG

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Jag har nog använt längre än 15 cm och när jag varit rädd om att bränna fartreglaget med strömspikarna så har jag monterat elektrolytkondensatorer med jämna mellanrum. Har oftast räckt med en på mitten om tex 30 cm lång kabel. Men har även monterat två i ett flyg med ackarna fram och motorn bak. Förr köpte jag Castle Creations Cap-Pack och sen köpte jag lösa i en elektronikbutik. Inte vart det särskilt mycket billigare om man skulle ha hävare kvalitet och det tog mer tid att löda dem. CC är "dyr" men smidig lösning. :-)

Och det finns förstås de som kört med långa kablar utan problem. Vissa fartreglage har ju inbyggda kondensatorer, ibland/oftast räcker de ju bra till. Men folk får ju eld på sina fartreglage, så nåt fel blir det. Om det är pga strömspikar, ovarsam hantering eller att folk köper billigt skräp, det vet jag inte. Det finns säkert nån bra anledning till att det finns såna där kondensatorer att köpa.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• OlleG
              • aug 2006
              • 287

Hej
              Notera att frågan gäller kablar mellan ESC och motor. Inte till batteriet.
              /OlleG

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Oj! Ursäkta mig! :-) Att man inte kan läsa ordentligt... 9 ggr av 10 så pratas det ju om "kan jag ha långa kablar mellan ack och fartreglage?" så jag bara utgick från det.

Jag har köpt många motorer med upp till halvmeter långa motorkablar, vanligt på Tiger-Motor.
                Inte är dom grova heller.

Såå... det är väl dags att lita på tillverkarens specifikationer bara? :-) Eller så har de anställda personerna som skrivit manualen skrivit fel och nån teknisk kunnig har i vanlig ordning inte korrekturläst.

Tillverkare gör ju grejer på olika sätt visserligen.
                Vissa fartreglagetillverkare har rejält tilltagna elektrolytkondensatorer på matningssidan och nämner inget i manualen om kabellängd på matningen, medans andra skriver om det "överallt".
                Mezon kanske har rejäla grejer på matningssidan och kan därför ha längre kablar på matningen.

Och vad gäller motorkablarna så kanske de stöder högfrekvent styrning av motorerna och då är ju inte långa kablar till motorerna det bästa? Effekt-tappet borde ju inte vara så stor på lite längre kablar, men vissa säger att det är. Vi pratar ju korta sträckor. Jag använder väldigt sällan (nästan aldrig) bullet-kontakterna som ofta kommer med när man köper fartreglage och motorer, jag löder. Dom kontakterna skapar mer problem än gör nytta, de sotar igen/oxiderar eller glappar.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...