Problem med Futaba 2.4ghz

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAN
    • okt 2006
    • 188

Nu när problemet blir mer och mer känt, så poppar det upp sändare lite varstans med samma problem. På RCM&E's forum kan man läsa hur tidningens chefredaktör själv blev vittne till att en helt ny sändare tappade sin kod, i en butik, genom att slå på och av den några gånger.

I nuläget skulle jag rekommendera mycket stor försiktighet med att använda dessa sändare, när det finns fler än en i bruk samtidigt.

Kommentar

• Rune E
      • jan 2007
      • 149

Jag köpte en Futaba 6EX tillsammans med en extra mottagare för något halvår sen. Mottagaren som följde med sändaren fungerade direkt ur lådan medan den extra mottagaren fick "bindas" enligt anvisningarna.
      Därmed drar jag slutsatsen att min sändare har en unik ID så länge systemet fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Kommentar

• LAN
        • okt 2006
        • 188

Ja, helt rätt, den är ofarlig! Den kan inte heller störas ut av andra, felaktiga sändare.

Kommentar

• LAN
          • okt 2006
          • 188

Nu blir det lite lättare, man kan se på serienumret om ens sändare är i riskzonen eller inte, se Futabas uppdaterade meddelande:

Skönt att se att problemet verkar vara löst i nyproducerade produkter, nu är det bara att vänta på att TM-8 modulen blir tillgänglig

Kommentar

• kalleT
            • aug 2007
            • 64

"It is important to note that the precautionary measures are relevant only to the Futaba FASST items with serial numbers as described below.
            6EX: A7xxxxxxx without the "I" (Inspected) sticker
            7C 07xxxxxxx without the "I" (Inspected) sticker
            TM-7 07xxxxxx without the "I" (Inspected) sticker"

*shit* någon "I" sticker sitter det inte på min radio med serienummer A7xxxxxxx.

Känns inte kul, även om man inte har drabbats av problemet så är man tydligen ändå i riskzonen.
            Nog bör man kunna begära att få sin knappt 1/2-år gamla radion utbytt? Vad anser ni?
            RealFlight G5.5
            Typhoon 430 (deltavinge, har 2st) FPV kärra, Aito v2.
            Radio: Futaba 6EX24, samt Walkera 2801
            Align T-Rex 450S och 250SE, LAMA v3, Walkera 4#3b + 4#3b borstlös(BL), Walkera 4G3 BL

Kommentar

• DrHanke
              • maj 2006
              • 5249

Värt att vet är att Minicars kollar samtliga 2.4 radio som de levererar ut så att man inte levererar en med felaktig kod. De har en special apparat som kollar detta direkt mot systemkortet i radion.
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• LAN
                • okt 2006
                • 188

Nu verkar det som om det blev som jag trodde tidigare i denna tråd, Futaba återkallar samtliga 6EX, 7C och TM7, tills vidare bara i Tyskland, men det blir säkert samma åtgärder även i Sverige och resten av världen.

I 6EX byts ett kretskort, 7C uppdateras mjukvarumässigt och TM7 byts ut helt och hållet.

Länk (till dokument på tyska):

Detta var nog enda sättet att dels garantera att det inte händer fler missöden, dels för att återställa förtroendet för produkterna. Diskussionerna har verkligen gått heta på vissa forum, även om det varit ganska lugnt i våra svenska forum.

Kommentar

• flygaren_93
                  • sep 2007
                  • 427

Då blir det en futaba 2,4 ghz för mig om det blir så att futaba fixar så inte problemet inte sker igen.

Alex

Modellflygare sedan 2003

Kommentar

• Taylorcraft
                    • maj 2006
                    • 359

Huvva...

Har Futaba installerat nån snikversion av Winlooser eller??

Mvh
                    Senast redigerad av administrator; 2008-05-07, 12:36.
                    Taylorcraft

Kommentar

• DaEk
                      • aug 2007
                      • 411

Någon som vet att det varit några problem med sändare från nått annat märke, typ spektrum?
                      Mvh David!
                      ---------------
                      Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Kommentar

• LAN
                        • okt 2006
                        • 188

Spektrum har aldrig haft problem med sändarna (såvitt jag vet), men däremot har det funnits några buggar vad gäller mottagarna, men allt detta är fixat genom uppdateringar. Senaste fixen är att alla mottagare nu har en "quick connect"-funktion som gör att de återfår kontakten med sändaren på bara några tiondels sekunder om mottagaren "bootat om" p g a spänningsfall. Tidigare kunde detta ta 5-10 sekunder, vilket orsakat ganska många krascher.

För övriga fabrikat är det nog för tidigt att säga, men man bör tillägga att det är VÄLDIGT mycket diskussioner om XtremeLink-systemet (= Graupner IFS) just nu, då det verkar som om många påståenden som gjorts av tillverkaren verkar vara felaktiga.

Kommentar

• Eraiser
                          • jun 2007
                          • 84

tänkte liva upp tråden igen.
                          köpte mig nyss en F7C 2,4 Ghz men någon "i"sticker hittar jag inte på radion och självklart är den ur "070000000"... :cry:

dock så sitter det ett märke,en grön liten rund lapp bredvid "seienumret".
                          kan detta va inspected lappen?
                          Futaba F7C 2,4 GHz
                          T-Rex 500 ESP,BeastX
                          Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

Kommentar

• KG
                            • maj 2006
                            • 50

Hej
                            Den gröna lappen visar att den är testad av Minicars innan den levererades
                            //KG

Kommentar

• Eraiser
                              • jun 2007
                              • 84

thank you!
                              nu fick jag frid i sinnet igen

förövrigt är jag grymt nöjd med radion. hade förvisso en likadan FF7 fast 35 MHZ förrut,så valet kändes ganska lätt när man skulle "uppgradera" till 2,4 GHz. lite förbättringar dock i 2,4...i den finns lite mer att välja i menyn,bla GOV meny + lite annat smått o gott.
                              har även testat att flyga där jag vet att jag fått små glitchar förrut och nu syns inte ett spår av dem
                              Futaba F7C 2,4 GHz
                              T-Rex 500 ESP,BeastX
                              Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

Kommentar

Arbetssätt...