Kolla extern spänning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bussige-Benke
    • sep 2025
    • 17

Kolla extern spänning

Futabas R3008SB har en port för mäta extern spänning. Jag vill ha koll på drivbatteriet, Lipo 3S.
    Men bruksanvisningen säger att man inte får koppla in externa batteriet förrän mottagaren
    är igång. Nu är det så att mottagaren drivs av det externa batteriet. Det blir ett Moment 22.
    Mottagaren startar inte förrän batteriet är inkopplat men mätspänningen finns samtidigt
    som mottagaren startar.
    Hur gör ni andra som mäter externt batteri??
  • Phastey

• feb 2016
    • 280

Förmodar att du har en el-setup och vill veta spänningen på drivacken? (som också försörjer mottagaren via en BEC i fartreglaget).

I så fall behöver du en sån här: https://www.rcflight.se/visaprodukt....lt-ca-rvin-700

Använder den själv och den fungerar bra, men den behöver lödas på plats på kontakten på fartreglaget där batteriet ska anslutas. Likaså medföljer ett motstånd som också ska lödas dit. Till mottagaren sitter den en kontakt som du ser på bilden. Det låter kanske krångligt med det är det inte, jag har haft flera och alla funkar klockrent.

Självklart kan du inte se spänningen i sändaren förrän acken är inkopplad till din ESC, men det var kanske underförstått...
    Senast redigerad av Phastey; 2025-09-03, 14:45.

Kommentar

• Bussige-Benke
      • sep 2025
      • 17

Ok, låter som jag ska göra ett försök. Vill gärna vet i förväg när batteriet slaknar. Kan man sätta larm på denna funktion?

Kommentar

• kb
        • feb 2008
        • 85

Ursprungligen postat av Phastey
        Förmodar att du har en el-setup och vill veta spänningen på drivacken? (som också försörjer mottagaren via en BEC i fartreglaget).

I så fall behöver du en sån här: https://www.rcflight.se/visaprodukt....lt-ca-rvin-700

Använder den själv och den fungerar bra, men den behöver lödas på plats på kontakten på fartreglaget där batteriet ska anslutas. Likaså medföljer ett motstånd som också ska lödas dit. Till mottagaren sitter den en kontakt som du ser på bilden. Det låter kanske krångligt med det är det inte, jag har haft flera och alla funkar klockrent.

Självklart kan du inte se spänningen i sändaren förrän acken är inkopplad till din ESC, men det var kanske underförstått...
        Hej. Det är inget motstånd. Det är en säkring.

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
          • 280

Ursprungligen postat av kb

Hej. Det är inget motstånd. Det är en säkring.
          Helt rätt, fel av mig. En säkring.

Larmet ställer man in på sändaren.

Kommentar

• Bussige-Benke
            • sep 2025
            • 17

Ok, gäller att hitta rätt bland menyerna då.

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1285

Eftersom den vita porten på mottagaren är en ren voltmätare och inget annat och inte på något sätt driver mottagaren så kan batteriet vara inkopplat där hela tiden, så har jag på flera modeller och det funkar alldeles utmärkt - även att manualen säger annorlunda.
              Vad jag däremot skulle göra istället om du vill ha koll på din ack så är det tveklöst att koppla in Futabas strömsensor (SBS-01C) och få både volt, Ampere och förbrukade mAh så man kan sätta larm på förbrukning istället för rent volttal. Busenkelt att ställa in och stämmer otroligt bra mellan angiven förbrukning och vad laddaren sedan får i acken.

Lycka till!
              MVH//Per
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• kb
                • feb 2008
                • 85

Ursprungligen postat av Per P
                Eftersom den vita porten på mottagaren är en ren voltmätare och inget annat och inte på något sätt driver mottagaren så kan batteriet vara inkopplat där hela tiden, så har jag på flera modeller och det funkar alldeles utmärkt - även att manualen säger annorlunda.
                Vad jag däremot skulle göra istället om du vill ha koll på din ack så är det tveklöst att koppla in Futabas strömsensor (SBS-01C) och få både volt, Ampere och förbrukade mAh så man kan sätta larm på förbrukning istället för rent volttal. Busenkelt att ställa in och stämmer otroligt bra mellan angiven förbrukning och vad laddaren sedan får i acken.

Lycka till!
                MVH//Per
                Jag har också haft den vita pluggen inkopplad hela tiden utan problem.
                Tack för tipset om SBS-01C fungerar den bra med T18SZ har mottagare 7008SB.
                Mvh Kent

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Jag har byggt flera större heavylifters som har denna och jag har en strömbrytare på en av kablarna som går till porten, minns inte om det var på plus eller jord. Den kabeln matar ju inte nånting, bara ger ström till porten. Slår på allt annat först, så allt går igång, sen slår jag på strömbrytaren för att ge spänning in på porten som mäter.
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1285

Ursprungligen postat av kb

Jag har också haft den vita pluggen inkopplad hela tiden utan problem.
                    Tack för tipset om SBS-01C fungerar den bra med T18SZ har mottagare 7008SB.
                    Mvh Kent
                    Ja den fungerar med alla futabas sändare som har telemetri. T18SZ får man gå in under Tele.settings och ändra alarm-repeat till 20s eller nåt sånt för annars tjatar den hål i huvudet på en när man står o flyger - men man missar garanterat inte att det är dags o landa =)
                    Jag brukar sätta larm på 70% av kapaciteten i acken, så har man 30% kvar att landa o taxa in på o en god marginal till ett par omtag om så skulle behövas.
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

Arbetssätt...