Jag har köpt på mig ett tyskt "värsting-gyro" från mbs som är tänkt till en 1/4-skala Bucker Jungmann under renovering. Har fastnat i inställningarna/justeringarna av gyrot då manualen är minst sagt kortfattad och dessutom med vissa motsägande uppgifter.?!? Någon som kan ge tips om detta gyro vore jag mycket tacksam.!!
iGYRO 3xtra - någon som har erfarenhet..?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Inte exakt den men Powerbox iGyro SRS, som är väldigt lika men har fördelen att den tar Sbus in och nackdelen att den ska vara krångligare att ställa in. Kanske är den det men ändå rimligt att ställa in tycker jag. Jag har flugit den på en Acromaster och även provat mottagarinbyggda gyron som Frsky S6R och Lemons motsvarande.
Jag bedömer iGyro som mycket bättre. Planet är mycket stabilare och känns större. Riktigt stabilt blir det trots Acromasterns litenhet.
Mest troligt, väldigt lika algoritm mellan SRS och 3xtra. 3extra är nyare så om någon skillnad borde den vara ännu bättre.
/OlleG -
Tack Olle för den informationen. Jag har nu ställt in min iGYRO 3xtra så gott jag kan och har förtstått manualen. När jag nu vickar på planet i de tre axlarna så är det frapperande att: 1)skevrodret korrigerar mycket markant medan 2) höjdrodret korrigerar med betydligt mindre utslag och 3) sidorodret rör sig knappt märkbart..??!!?? Detta trots att jag inte gjort några separata justeringar på någon axel. Får väl prova att öka responsen på sidorodret eftersom min kärra har sporrhjul och behöver lite extra styrsel i starten.
PowerBox har en kabel med JR-kontakt i ena ändan och USB i andra (se bild)så att man ska kunna koppla upp 3xtra mot sin dator vilket säkert skulle ge intressant information. Dessvärre kostar kabeln 369:- vilket känns surt..=(..!
Visste man vilka stift i USB som går till +/-/signal på JR så kunde man ju löda ihop en kabel på en halvtimme..=)..!! Något du funderat på..?? Min 3xtra ska även gå att koppla till "smartfånen" med Bluetooth och rätt app i "fånen". Något du funderat över..?..eller någon annan därute..?Kommentar
-
En skillnaden till den jag har är att din har någon automode för inställningar, som jag förstått det, medan min måste ställas helt manuellt. Det kan vara att den är konservativ för höjd.
Även med de tidigare, tex S6R, så har jag helt stängt av rodrets gyro. Det gav konstiga effekter vid rollar tyckte jag. Och ingen direkt hjälp i vindkast. Men det finns väl olika flight modes så du skulle kunna ha kraftig gyro i starten och sedan minska eller ta bort den vid normal flygning.
Jag har gjort så att jag kan ändra gain från sändaren, då kan jag öka till jag märker självsvängningstendenser och sedan backa lite. Fungerar väldigt bra.
Kommentar
-
Hej igen.! Hur ser ni på att montera och aktivera mitt iGyro3xtra redan vid premiärflygningen.?? Min renoverade BJ har inte flugit på säkert 20 år och då rekommenderar manualen att man först ska flyga planet UTAN gyro för att ställa in rodren först.!?! (se bilaga)
Nästa beslut gäller om jag skall använda "normal damping" eller "attitude assist" vid premiärflygningen.? (se bilaga) Jag har en vridpot på sändaren så jag kan ställa stabiliseringen steglöst för båda principerna. Som ni ser rekommenderar man starkt detta senare läge "attitude assist"trots att gyrostabiliseringen försvinner så snart man börjar klicka på trimknappen till skevrodren..?!?! (se bilaga igen) Detta läge låter INTE lämpligt för premiärflygningen gissar jag eftersom jag givetvis kommer att behöva trimma skevrodren redan på premiären.
MEN: givetvis vill jag ha stabilisering i alla tre axlarna redan på premiären - det var ju därför jag köpte gyrot..!!!!!
Tacksam för alla synpunkter.!!Kommentar
-
Hej.
För det första så är jag inget gyroorakel, har faktiskt bara testa ett enkelt 3-axligt Multiplex gyro, (MULTIGyro G3). Jag har ingen nytta av gyron i mina segelkärror, men jag har ett iGyro 3xtra som jag dock inte testat vid flygning än.
Efter att ha kollat på Martin Pickering´s video på youtube så tycker jag att installationen och konfigureringen var relativt enkel och att premiärflyga med gyrot ser jag inte heller som ett problem, men det återstår att se då jag ju inte testat än.
Men värt att nämna är väl att du till att börja med installerar modellen med eller utan gyro (enligt manualen) men flyg och trimma modellen första gången med urkopplad gyro tills du är nöjd. Det du skriver att du villtycker jag är lite fel, men det är bara min åsikt. Självklart går det att använda gyrot vid start och landning men lär dig hur gyrot fungerar först.MEN: givetvis vill jag ha stabilisering i alla tre axlarna redan på premiären - det var ju därför jag köpte gyrot..!!!!!
Och det här med atttror jag inte alls är nödvändigt, bara mer praktiskt kanske?PowerBox har en kabel med JR-kontakt i ena ändan och USB i andra (se bild)så att man ska kunna koppla upp 3xtra mot sin dator vilket säkert skulle ge intressant information. Dessvärre kostar kabeln 369:- vilket känns surt..=(..!
När du trimmat modellen utan gyro, följer du instruktionerna i manualen. När du konfigurerar gyrot så ska du använda normala maximala utslagsinställningar då kärran känns bra i luften, inga dual rate vid konfigurering, och glöm inte bort att använda max utslag för gain-kontrollen, i mitt fall med PB ATOM 200%. För att du enkelt/automatiskt ska kunna få varierande gain för olika farter krävs att du kopplar in en PowerBox GPS till gyrot.
Testa inte gyrot vid start och landning, vänta tills du är på höjd. Och som du läst i manualen, när du ändrat trimmarna vid flygning eller gjort andra iställningsändringar så gör du om inlärningen av gyrot.
/Ville
Senast redigerad av Ville; 2026-06-12, 15:07./Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -Kommentar
-
Håller med, ingen gyroeffekt från början. Vänta till en lugn dag istället, då märker man ändå ingen skillnad med eller utan gyro, och kör all basintrimning av modellen. En fördel om gyrot är på plats men inte aktivt.
Sedan kan du öka gyroeffekten och testa när modellen börjar oscillera och sedan ta ned förstärkningen något.
Nu kan du börja flyga i mer turbulent vind och se den ganska markanta skillnaden mellan av och på på gyrot.
/OlleGKommentar
-
Har nu testat iGyro3xtra i min Edge 540T och det gick bara bra, både i start och landning.
Gain värdet 10 % på grund av att jag konfigurerade med Edgens superdunderutslag, det ska jag rätta till när jag kommer hem, om än det kanske inte spelar någon roll. Kommer att lägga gain på en switch sen.
/Ville
/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -Kommentar

Kommentar