35mhz vs 2.4ghz seminarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

HA.. där fick han på nöten igen. man kanske inte är så dum som man ser ut ändå :toetap05::toetap05: Hejja Mikael..nu har vi honom i ett hörn :bandit:

Kommentar

• QatHome
      • maj 2006
      • 701

Jo,tyckte också det såg konstigt ut i hans exempel.
      Powered by Joy and a LiPo pack

Kommentar

• Gyld
        • dec 2006
        • 361

Ja ja ja.... hacka på ni bara!

/Gyld
        Kenneth Gyld - Gävle

"Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

GE FASEN I VÅR BLIVANDE ADOPTIVSON!!! CAPISCH??? :argh:
          Kennet bubben,jag o frun ska ta hand om dom elaka åt dig... :love:
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Gyld
            • dec 2006
            • 361

Ursprungligen postat av bokis
            GE FASEN I VÅR BLIVANDE ADOPTIVSON!!! CAPISCH??? :argh:
            Kennet bubben,jag o frun ska ta hand om dom elaka åt dig... :love:
            Ja jag får nog komma ner och trösta mig med en cub eller två snart!
            -"Pappa, dom är dumma på mig"

/Gyld
            Kenneth Gyld - Gävle

Kommentar

• DrHanke
              • maj 2006
              • 5249

hmm damn ja räkan potenserna fel ja med :(

hursom betyder detta då att spektrum kör 1/2 antenn å futaba 1/4?
              Futaba antennen är skalad ca 3cm å spektrum har "hela bitar" ca 6cm... ?

Rent teoretiskt betyder det att spektrum har bättre antenner än futaba...
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• FDog
                • jan 2007
                • 56

Hej,
                1/4 (31 mm) våglängd eller 1/2 (62 mm) våglängd gör att antennens strålningsdiagram ändrar sig men man har ju 2 st antenner vridna i 90 grader allt för att antenndiagrammen ska bli så heltäckande som möjligt.
                Diagrammet för en 1/4 vågs antenn blir en roterande liggande 8 om antennen är vertikal.
                Diagrammet för en 1/2 vågs antenn blir ett roterande fyrklöver om antennen är vertikal.
                Så ska man ta dessa mönster och vrid dem 90 grader och lägga dem över varandra för att få resulterande diagram.

Innan man börjar borra och sätta in antenner så gör räckviddsprov först.
                Om räckvidden minskar från 2 km till 1 km så flyger du ändå inte så långt bort så det spelar ju inte så stor roll!
                Bokis påpekade efter mötet att räckvidds prov ska göras vid fri sikt.
                Om man tar bilen och drar iväg för räckviddstest och lägger skogspartier (ev. regnblöta sådana) mellan sändare och mottagare så kan signaldämpningen öka dramatiskt.

Det är för övrigt MYCKET SVÅRT att skärma av signaler vid 2.4 GHz, minsta springa fungerar som slitsantenn och släpper igenom signalen.
                Rent teoretiskt får springan inte vara längre än 1/4 våglängd.

Ska man nu sätta dit antenner för att få in signalen så ska det vara 2 st i 90 grader, lika mycket innanför kroppen som utanför.
                Gör dem som en kopia av den antenn som ditt system har, vilket som kommer att fungera.
                Man kan ju alltid sätta dit dem för att öka imponatorfaktorn!!! Och flyga omkring som en upphetsad igelkott.

Jag har tidigare skrivit ett snabbsvar till den här tråden men det verkar ha försvunnit i den binära rymden.

Vad är skillnaden mellan snabbsvar och vanligt svar?

/// Allan

Kommentar

• kribe
                  • jun 2006
                  • 24

Ursprungligen postat av Gyld
                  Jag kan inte till 100% säkerhet säga att så här är det, då jag inte fått ett helt 100% svar från Futaba. Men det jag fått förklarat för mig är att sändaren när du startar den lyssnar av frekvensbandet och sedan väljer den ut 8 kanaler som den anser vara lediga och börjar sin sändning på dessa kanaler genom att hoppa över dessa.
                  I detta skede så måste ju även mottagaren få reda på vilka 8 kanaler som sändaren tänker använda, och det är då den talar om sitt förutbestämda hoppningsmönster för mottagaren.
                  Det är alltså sändaren som bestämmer mönstret, och mottagaren måste ju få reda på vart den skall lyssna och i vilken ordning den skall använda de 8 kanalerna.

Hoppas detta rett ut frågetecknet?

/Gyld
                  Det kan inte vara så att sändaren meddelar mottagaren hur denna skall hoppa. Då skulle mottagaren totalt spåra ur om man startar om sändaren.
                  Jag har provat att starta mottagaren först och sedan sändaren, det funkar utmärkt. (Futaba 10C 2.4)
                  Var har du fått reda på att endast 8 kanaler används? Vad jag förstått så betyder Spread Spectrum att alla frekvenser inom det tillåtna bandet används av Futaba FASST.

//Christer

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Hej Gyld,
                    Eftersom du tycks insatt i detta måste jag får höra vad du säger om nedanstående...
                    Efter vad jag förstått så skall radion vara frekvenshoppande för att få nyttja max sändareffekt - 100 mW om jag inte missminner mig.
                    Futaba torde uppfylla detta men hur kan det komma sig att Spektrum uppenbarligen också kvalar in i den ligan eftersom man maximalt hoppar mellan endast 2 kanaler ? Jag har läst nånstans att dom "räddades" i den klassningen via nån telemetrifunktion som finns inbyggd men du får gärna förklara detta.
                    T ex Assan är ju ett rent parkflyersystem som inte hoppar utan låser på en vid uppstarten ledig frekvens - så dom får därmed endast sända med 10 mW. XPS/IPS lär enligt många uppgifter inte heller hoppa värst mycket men dom är också klassade i "högsta" klassen - hur kan sånt komma sig ?
                    Sen vore det intressant att höra dina åsikter om praktiska skillnader mellan ett system som låser på EN frekvens kontra det som kan hoppa mellan två. Är det nån avgörande säkerhetsmässig skillnad frånsett att ena uppenbarligen får sända med 100 mW och den andra endast med 10 mW. Trots allt så är det sällan så många flygare på ett ställe att detta i sig kan ställa till problem...
                    Och räckviddsmässigt så har i vart fall jag vid mina föga vetenskapliga tester funnit fullt tillfredställande räckvidd för "småel-flyga" även med ett så enkelt system som Assans.
                    Tackar på förhand gör
                    Roger

Kommentar

• FDog
                      • jan 2007
                      • 56

Hej,
                      I min värld hoppar man på färre frekvenser trots att vi har fler kanaler att till gå.
                      Vi vet ju inte så mycket om hur de olika firmorna gör men så här skulle det kunna vara:

Vi förutsätter att mottagare har låst mot sändaren.
                      När man slår på sändaren lyssnar den efter vilka kanaler som används och vilken signalstyrka de har.
                      Sändaren har ett antal fördefinierade hoppsekvenser i en tabell att välja mellan.
                      Sändaren väljer en lämplig hoppsekvens som är minst ”störd”.
                      Mottagaren lyssnar ju efter sändarens unika ID kod
                      och får förmodligen nya order om att byta hoppsekvens om man startar om sändaren.
                      Det skulle förvåna mig om man använder alla frekvenser som är tillgängliga att hoppa runt på.
                      Det är liksom inte tekniskt nödvändigt.

Det som är ovan är antaganden. Är det någon som vill låna ut ett system till mig
                      så ska jag titta på det med en spektrumanalysator och rapportera vad jag kan se.
                      Jag bor norr om Stockholm. Kontakt via mail.

// Allan

Kommentar

• kribe
                        • jun 2006
                        • 24

Hej.
                        Här en länk till hur Futaba FASST använder 2.4 bandet:

Oscium: Portable Wi-Fi spectrum analyzers & network analyzers for pros. Wi-Spy Lucid delivers tri-band (2.4/5/6-7 GHz) analysis with Wi-Fi 7 support. Optimize networks, hunt interference – powered by MetaGeek expertise.

Där kan man även kolla Assan och Spectrum.

//Christer

Kommentar

• FDog
                          • jan 2007
                          • 56

AAAH ,Tack för den länken Christer/kribe, det finns på nätet det gäller bara att hitta det.

Jag rotatade runt lite och fann detta:

klippt ur sista länken:
                          Each FASST transmitter contains a unique eight digit identification code,
                          programmed at the factory to identify the respective transmitter
                          and to allow a receiver to be paired only to that radio's signal.

Hm, om det nu är 8 digitala bitar i ID koden så blir väl det "bara" 256 olika koder eller ska det vara 8 bytes för då blir det 65 536 olika.
                          Ös på bara med mera länkar som kan skingra dimmorna.

/// Allan

Kommentar

• Macs
                            • nov 2007
                            • 5

"Eight digit" innebär ju att koden är åttasiffrig så det räcker nog en stund.

mvh/Macs

Kommentar

• kribe
                              • jun 2006
                              • 24

Ursprungligen postat av FDog
                              AAAH ,Tack för den länken Christer/kribe, det finns på nätet det gäller bara att hitta det.

Jag rotatade runt lite och fann detta:

klippt ur sista länken:
                              Each FASST transmitter contains a unique eight digit identification code,
                              programmed at the factory to identify the respective transmitter
                              and to allow a receiver to be paired only to that radio's signal.

Hm, om det nu är 8 digitala bitar i ID koden så blir väl det "bara" 256 olika koder eller ska det vara 8 bytes för då blir det 65 536 olika.
                              Ös på bara med mera länkar som kan skingra dimmorna.

/// Allan
                              Eight digits = åtta siffror

Graupners IFS som dom kallar det är en "branding" av XPS. Så det är bara att jämföra hur dom olika systemen utnyttjar 2,4-bandet.
                              Vad jag kan utläsa så är det _endast_ Futaba som använder äkta Spread Spectrum som dessutom är spritt över hela bandet. Jag skulle gissa på att ID-koden används som "sead" eller frö för en "pseudo random" slumpgenerator som styr frekvenshoppen. Då blir frekvenshoppen olika för Futabas FASST anläggningar, dvs att det inte finns två anläggningar som hoppar i samma ordning. Men det är en gissning av mig.

//Christer
                              Webmaster MFK Jupiter
                              Senast redigerad av kribe; 2008-08-14, 10:39.

Kommentar

• Gyld
                                • dec 2006
                                • 361

Ber om ursäkt att svar dröjt, men jag har helt enkelt inte haft tid att svara tidigare... Hoppas du och ev andra har överseende.

Ursprungligen postat av kribe
                                Var har du fått reda på att endast 8 kanaler används? Vad jag förstått så betyder Spread Spectrum att alla frekvenser inom det tillåtna bandet används av Futaba FASST.

//Christer
                                Denna information har jag fått från Minicars som är Futabas generalagent i Sverige.

Spread Spectrum behöver absolut inte betyda att den skall använda och hoppa över hela frekvensbandet. Det Spread Spectrum betyder är bara det att signalen enkelt förklarat sprids ut med hjälp av en kod. (se seminariet där jag pratar om Rubiks kub så förstår du säkert vad jag menar).
                                Sen hur stort frekvensområde som den hoppas över, det är en helt annan sak.
                                Ett Spread Spectrum system behöver över huvud taget inte byta frekvens, utan kan ligga på exakt samma frekvens hela tiden.
                                Däremot så måste ett Spread Spectrum system på 2,4Ghz vara frekvenshoppande för att bli tillåtet.
                                Men vad som klassas som frekvenshoppande råder det ju delade meningar om, vilket McRegor frågat tidigare i denna tråd, och som jag tänkt försöka besvara i mitt nästa inlägg som kommer strax hoppas jag.

/Gyld
                                Kenneth Gyld - Gävle

Kommentar

Arbetssätt...