Lipo i sändaren??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakank
    • maj 2006
    • 1775

Det man vinner är väl vikt, kapacitet och låg självurladdnig...
    Det sistnämnda kan som nämts alltså kompenceras med speciella Nimh celler. Och mina Sanyo Eneloop är specade 2000mAh.

/Håkan
    "Allting beror på allting"

Kommentar

• Bj
      • jun 2006
      • 388

HXT 2500mah Transmitter Lipo w/ PCM 11.1v

Now you dont need to recharge your transmitter battery for months.
      Bring the world of Lipo technology to your transmitter today!
      Lithium polymer batteries last much longer than NiMH as they have a far better energy density. Not only will this pack last much longer, it also comes with a CPM, which will take the worry out of over-discharging the pack.
      This means you can now have the power of Lipo with NiMH peace of mind.

The pack includes a JST-XH charge port plug, and a Futaba style discharge plug, so you can plug it straight into your transmitter.
      Pack will also fit JR radios and Spektrum DX6 and DX7. Futaba/JR style plug can be sliced to securely fit the JST plug inside these radios.

Capacity: 2500mAh
      Voltage: 11.1v (3S1P)
      Weight: Cmon, its a transmitter pack! : 148g
      Size: 97x32x25mm (size includes 1.5mm for clearance on all measurements)
      Charge Plug: JST-XH
      Discharge: Futaba (Can be modified for JR etc..)

Battery comes with an inbuilt CPM (Cell Protection Module) which stops the pack from being over-discharged due to slow residual drain.

Mvh
      Bjarne Kvilvang

Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
      För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Kommentar

• Claes
        • feb 2007
        • 13

Hejsan! Jag har använt 3s lipo i Optic 6 och nu i min jr och det funkar problemfritt för mig i alla fall.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Lithium polymer batteries last much longer than NiMH as they have a far better energy density
          Kan bara instämma med detta, jag har just laddat min 1250-mAh-acke och fick säkert i nästan 250 mA. Och det är ungefär fem (5) månader sen jag monterade acken i radion och har nog flugit ett tjugotal gånger med kärran...
          Bara positivt!!!
          Retroholic!

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
            • 989

Håller man på LiPo-hanteringen i övrigt så är det ingen fara stoppa det i sändaren heller, den varken flyger, landar eller krashar. För att gardera sig mot den högre spänningen och slippa kolla schema eller spec för sin radio kan man ta några likriktardioder ur 54xx-serien och lägga i serie mellan ack och sändare. Dioderna tål 3A och 50V och uppåt beroende på vilken man väljer. Spänningsfallet beror av hur mycket radion drar och jag prövade några displaylösa sändare först. Där räckte 2 dioder i serie för att få rätt spänning. I dataradio, testat 2 sändare; Hitec och Futaba bara - där behövdes 3 då dessa drog lite mindre. Sändarna fick 10,3-10,5V ur fulladdat 3S och batterivarningen gick igång på c:a 8,5V som den skulle och då låg LiPo:t på strax över 10V, dvs 3,3-3,5V per cell.
            Har man plats under batteriluckan så behöver man inte göra några ingrepp i radion och det räcker alltså med några dioder och lite krympslang så behöver man inte bekymra om för hög spänning till radion.
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Joacim
              • nov 2007
              • 335

Har erfarenhet sedan ca 2 år av Lipo i sändaren till Bla, FF9, 10C, 12FG, 6EX, 7C, Hitec Eclips, Optic 6, Multiplex MM. Aldrig varigt några somhelst problem, bara fördelar, bästa som jag ser det är nästan ingen självurladdning, inget motionerande/ syklande, mycket lägre vikt, längre driftstid, snabbladdning 30-60min och längre livslängd.

En test var med Sanyo 8sells NiMh 2500mAH mot EVORX 1500mAh 3s Lipo, Lipo på 1500mAh gav bättre driftstid både i rumstemp samt minusgrader i FF9.

Man skall alltid ta ut acken ur sändaren när man laddar oavsett batterityp
              www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• lassebetong
                • mar 2007
                • 1255

Kan någon rekomendera en acc som storleksmässigt rymms i en FF9:a.
                Är så trött på att alltid behöva ladda radion innan flygning.

/Lasse
                //Lasse

Kommentar

• Sigun
                  • aug 2007
                  • 3942

Ursprungligen postat av lassebetong

/Lasse
                  Denna borde väl funka i din FF9 Lasse

/Martin

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                    • 989

/Lasse
                    Jag stoppade in en sånhär i min 10C

Lite långa kablar så det blev trångt under batteriluckan, men fick även plats med några dioder så batterivarningen funkar.
                    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Kenna
                      • maj 2006
                      • 233

Körde med Eneloop i min gamla JR PCM9X och behövde sällan ladda, håller sig laddade länge och tillskillnad ifrån vanliga NiMh som även fulladdade kan tappa och indikera dåligt med spänning om det blir kalla så håller dessa Eneloop spänningen bra om det blir kallt.

Har nyss bytt sändare och trots det inkluderade accet fungerade fullt normalt så ligger det på hyllan och fick ge plats åt ett Eneloop-pack ganska omgående.

Dessutom så häver man ingen garanti eller liknande och riskerar bränna nått slutsteg eller något i sändaren som de flesta sändartillverkare varnar för om man sätter i Lipo som håller för hög spänning fulladdade och inte rekommenderas av tillverkaren.

Rekommenderas varmt.

Kommentar

• lassebetong
                        • mar 2007
                        • 1255

Se där det fanns ju färdiga accar.
                        Tittade även på Eneloop accarna som du rekomenderade Kenna.
                        Tycker tyvärr att de var ruskigt dyra.
                        Om jag nu väljer lippo acc alt. var kan jag hitta rätt dioder att löda dit för att skydda mot "överspänningen"

/Lasse
                        //Lasse

Kommentar

• knas
                          • okt 2006
                          • 206

http://www.kjell.com/content/templat...0000,266500000

Se där det fanns ju färdiga accar.
                          Tittade även på Eneloop accarna som du rekomenderade Kenna.
                          Tycker tyvärr att de var ruskigt dyra.
                          Om jag nu väljer lippo acc alt. var kan jag hitta rätt dioder att löda dit för att skydda mot "överspänningen"

/Lasse

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                            • 989

Jag lade 3 sådana 4001 i min 10C, i stället för 540x som inte fick plats, men de har lite högre spänningsfall, drygt 0,8V för min så batterivarningen börjar pipa när LiPo:t är på ca 11V (när radion får 8,5V)

(Jag tog några bilder när jag gjorde det - kan man på nåt sätt posta in det i ens inlägg eller är dethär bara ett textforum?)
                            Senast redigerad av numnutchris; 2009-07-26, 17:03.

Kommentar

• Krille
                              • maj 2006
                              • 1184

Ursprungligen postat av numnutchris
                              Jag lade 3 sådana 4001 i min 10C, i stället för 540x som inte fick plats, men de har lite högre spänningsfall, drygt 0,8V för min så batterivarningen börjar pipa när LiPo:t är på ca 11V (när radion får 8,5V)

(Jag tog några bilder när jag gjorde det - kan man på nåt sätt posta in det i ens inlägg eller är dethär bara ett textforum?)
                              kanske ska ta å stoppa i 2st sånna där bara för att få bort den ev "skadligt" höga nyladdade spänningen
                              //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                              Helikopter: T-rex 700 DFC,
                              Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

Arbetssätt...