Sändarpult till Futaba FG12, 2.4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Örjan
    • nov 2006
    • 185

Sändarpult till Futaba FG12, 2.4

Hej,
    Jag konverterar till 2.4 gHz och i mitt fall från Multiplex (som aldrig kommer till skott) till Futaba...bra eller dåligt, det får framtiden utvisa!

Det jag saknar som tillbehör till FG12:an är en bekväm SÄNDARPULT, dvs en "låda" att stoppa in sändaren i som gör det enklare att hålla sändaren och slippa bry sig om annat än spakar och reglage.

Visst kan jag göra en sådan själv av den frigolit som sändaren kom i, eller på annat sätt, men om det finns ett bättre alternativ är jag tacksam för svar/rekommendationer/länkar/ritningar etc.

Hälsningar
    Örjan Björnsson
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Örjan; 2008-10-01, 19:18.
  • QatHome
    • maj 2006
    • 701

Jag kör med den här till min
    Powered by Joy and a LiPo pack

Kommentar

• Örjan
      • nov 2006
      • 185

Hej och tack för försöket, men länken är död.....så jag ser inte det du föreslår/Örjan

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Efter en liten justering av länken så fungerar den - http://www.qualityrcproducts.com/pro...ittertray.html
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• Örjan
          • nov 2006
          • 185

Hej och tack så mycket,
          Det ser ju riktigt bra ut. Frågan är om det funkar med en TM14 modul (dvs 2,4 gHz antenn), eftersom bilderna visar "vanlig" antenn?
          Borde dock göra det eftersom bärhandtaget sitter utanför antennen!
          Är företaget pålitligt att beställa ifrån?...för mig helt nytt företag, men kanske inte för er andra/Örjan

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej,
            Kanske något i kolfiber - http://www.mamut.net/controls/shop/s...ab_ab&pid=7753 ?
            //Roger

Kommentar

• Örjan
              • nov 2006
              • 185

Ojdå, helt plötsligt uppstår en valmöjlighet och jag som trodde jag skulle behöva snickra en pult själv...tack så mycket, nu återstår försöket välja rätt/Örjan

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Hej Örjan.

Här får du ytterligare ett tips på sändarbord om du vill bygga själv. Jag byggde mitt bord efter en egen idé.
                Den är byggd i 4 mm plywood och fungerar lika bra som ett bord med bling bling. Kostnden för den är också väldigt blygsam. Hade lite plywood i skräplådan och en burk färg på hyllan. Hållarna gjorde jag av ett gammalt diskställ och nackremmen köpte jag på en kamerabutik för 20 bagis.

Det som är bra med den här är att du kan ställa den ifrån dej utan att behöva lägga antennen i marken. Bra tycker dom som sett den.
                Bifogade filer
                /Lelle

Kommentar

• QatHome
                  • maj 2006
                  • 701

Ursprungligen postat av Örjan
                  Hej och tack för försöket, men länken är död.....så jag ser inte det du föreslår/Örjan
                  Där ser man, forumet gillade tydligen inte min länk, men det löste sig ju ändå.

Jag har alltså just en T12FG med 2.4 modul och denna transmitter tray köpt från deras hemsida och det var inget problem med den transaktionen.
                  Köpte modellen med selen och handstöden och bifogar en bild på hur det ser ut. Handstöden sitter inte på just nu då jag inte lyckats lära om mig till tumme-pekfingerstyrning än.
                  Bifogade filer
                  Powered by Joy and a LiPo pack

Kommentar

• Örjan
                    • nov 2006
                    • 185

Lelle,
                    Tack för bilder och idé...får se om jag själv snickrar ihop en (och tjänar en 1000-lapp) eller spenderar just detta. Samtidigt är ju de båda som kan köpas antingen från USA eller HAB i Ljungby intressanta.

Qathome,
                    Har kollat på deras sida och det finns ju en del varianter och kanske den med sele och inte bara nackrem är att föredra. Får se vad det blir.

Jag har blivit "bortskämd" med just en pult/bord till min Multiplex EVO 9, så jag känner det både obekvämt och inte alls lika fritt att balansera sändaren istället för att ha den i ett skönt och praktiskt stöd

Tack för alla tips/Örjan

Kommentar

• sm3xrq
                      • sep 2007
                      • 320

jag vet itne men jag kör utan nackrem eller pult eller nott... jag har ju två händer sp jag kan gott hålla i ration när jag flyger. allt som behövs är två änder och tio fingrar.
                      Kostnad : gratis

Har det motor så går det att få det att flyga
                      Frågan är bara hur bra

Kommentar

• Örjan
                        • nov 2006
                        • 185

SM3XRQ
                        ...men det var ju inte det jag var ute efter, då hade jag knappast ställt denna seriösa fråga.
                        Tycker ditt svar är fånigt/Örjan

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

Ursprungligen postat av sm3xrq
                          allt som behövs är två änder och tio fingrar.
                          Kostnad : gratis

Jag frågar mig vad han har änderna till ?? :sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Kommentar

• Örjan
                            • nov 2006
                            • 185

Hej, Nu har jag slösat och köpt en sändarpult från USA (den som QatHome föreslog ovan). Jag hann dessutom betala innan vår skäpvaluta (SEK) blev ännu mindre värd.

Pulten passar ju hur bra som helst.

Den som finns hos HAB verkade också bra, men med tanke på att KOLFIBER och 2,4 inte är bästa vänner avstod jag från denna!

Hälsningar
                            Örjan

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Ursprungligen postat av Örjan
                              Hej, Nu har jag slösat och köpt en sändarpult från USA (den som QatHome föreslog ovan). Jag hann dessutom betala innan vår skäpvaluta (SEK) blev ännu mindre värd.

Pulten passar ju hur bra som helst.

Den som finns hos HAB verkade också bra, men med tanke på att KOLFIBER och 2,4 inte är bästa vänner avstod jag från denna!

Hälsningar
                              Örjan
                              Passar på att skrämma upp tråden lite då jag själv går i funderingar att skaffa en sändarpult till min Futaba T14.

Har någon av er Örjan och QatHome möjligheten och vänligheten att lägga upp fler bilder på denna pult ni köpte från Madison Components i USA?
                              Känner att den verkar helt ok och inte allt för dyr ink frakt (676kr 090111) som tyvärr HAB's blir.
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              :crazy_pilot:
                              //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...