Lipo i radion
Kollaps
X
-
Det där med hux flux stämmer ganska bra när man ska ut och flyga.
Har två NiMh ackar till radion och den ena är alltid nästan full så ingen fördel där för mig.
Laddtiden tycker jag inte är särskilt lång.
Ack 1: NiMh AA2000-9.6V / Robbe max 2,0A laddning
Ack 2: NiMh AA1600-9.6V / Minicars B1001 max 800mA laddningKommentar
-
Var helt inne på att byta till lipo i acken när jag postade första inlägget.
Nu sitter jag här och hittar inga fördelar :thumpdown: för löda en massa dioder tänker jag inte göra.Kommentar
-
Jag har skaffat NimH batterier av typen Sanyo Eneloop som sägs ha väldigt liten självurladdning jämfört med konventionella NimH-batterier. Kapaciteten räcker väl (9 h drifttid med min gamla JR X388s) och det finns inget behov av att "toppa" ackarna efter att radion stått en vecka eller två i väntan på flygväder. I detta sammanhang verkar LiPo vara helt onödigt.
/MichaelKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Nu fick jag svar från FUTABA service, han skrek Neeej i luren direkt.
Radion är inte gjord för att köra med 11.1V och Futaba själva avråder folk att byta till lipo.
Komponenterna håller inte i längden att köra med den högre spänningen och radions livslängd förkortas väsentligt
Nej och åter nej sa han och tyckte jag var klok som inte byter till lipo.
Blir att köpa en Sanyo Eneloop ack till radion nu.Kommentar
-
Men folk har ju satt ner spänningen på olika sätt från 11,1 till 9,6. Det är väl DET somNu fick jag svar från FUTABA service, han skrek Neeej i luren direkt.
Radion är inte gjord för att köra med 11.1V och Futaba själva avråder folk att byta till lipo.
Komponenterna håller inte i längden att köra med den högre spänningen och radions livslängd förkortas väsentligt
Nej och åter nej sa han och tyckte jag var klok som inte byter till lipo.
det handlar om. Ingen kör väl 11,1V direkt in i en sändare som skall ha 9.6?!
Nåja, jag hör till dem som vill ha NiMH i sändaren och aldrig fattat mig på varför man ska ha LiPo, så lika glad är jag för det.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Alla hobbybutiker rekommenderar att byta rakt av utan att sänka spänningen till 9,6V.
Så tolkar jag när dom skriver så här och även vid telefonsamtal pratar man om att byta rakt av.
"Sändarack" YT6003 – 11.1V 2400 mAh – Futaba TX ”Cub"
Passar i Futaba sändare där ett normalt ”Cub” 9.6V NiMH ackpaket passar. Passar bla dessa Futaba sändare: 7C, 8C, 9C mfl.Senast redigerad av Mr X; 2009-04-21, 18:23.Kommentar
-
Hej,
Jag tror knappast att "folk" i allmänhet sänker spänningen via zener-dioder och liknande lösningar. Och det för med sig en allmänt struligare hantering vid t ex laddning och även att man måste vara lite extra uppmärksam på hur långt urladdningen gått - står det t ex 9,2 V i radion så gäller det att veta vad detta innebär i polspänning på acken.
Nä, lyssna på Kaj - jag ser heller ingen orsak till LiPo i sändaren med dom nya NiMh-ackar som finns. Allt blir så mycket enklare att hantera om man stoppar in sådana i st f LiPo i sändaren. "Tekniskt intressanta lösningar" är inte jämt dom bästa även om dom kan vara "intressanta"...
Hälsningar
RogerKommentar
-
Fick även rekommendation från FUTABA service att inte snabbladda NiMh acken i radion.
Orsaken är att när spänningen sjunker går det långsammare om den är laddad långsamt.
Med snabbladdning sjunker spänningen mycket snabbare vid slutet.
Hållbarheten ökar också vid långsammare laddning av acken.Kommentar
-
Vars hittar man dessa ?
Och, kan man ladda dessa direkt via uttaget på sidan av radion, om man bara stoppar i dem som lösa celler, inte ett ackpaket ? Med 1C ?
/Jocke, som fattar mina lipos hyfsat,
men nybörjare på Nimh:s "hemligheter"...”Vir prudens non contra ventum mingit”Kommentar
-
Sanyo Eneloop 2000 mAh 9,6V
Art Nr: L67299
Nu har du ström länge i din sändare, dessa eneloop accar har en självurladdning på endast 15% på 12 månader.
Denna acc är det ultimata fär din Sändare.
Passare till Futaba, Hitec, Jr, Uppge vilken sändare du har för rätt kontakt mm
Kommentar
-

Kommentar